Mijn Communities
Help

Functionele release 04-03-2025

door Christiaan Sluis (Bijgewerkt ‎04-03-2025 14:59 door Christiaan Sluis VISMA )

Update 04-03-2025 11:00

Wij hebben het probleem gevonden in de data van de testomgevingen en niet een fout in de code. Wij zullen de release vanavond tussen 18.00 en 19.00 uitvoeren.

Update 03-03-2025 16:00

Wij hebben een ongerelateerde fout gevonden in deze release, die een probleem zou geven in Definities Importeren. Omdat wij geen fouten willen introduceren stellen wij de release uit. Zodra het nieuwe release moment bekend is zullen wij dit bericht updaten.

Oorspronkelijke bericht

Volgende week maandagavond tussen 18.00 en 19.00 uur zullen wij een release uitvoeren waarin wij onze volgende wijziging in de gebruikerservaring (UX) uitbrengen.

Dit gaat om de mutatie informatiebalk standaard in te klappen en te beperken tot persoonsnummer/dienstverbandnummer en naam. Dit geeft de gebruiker meer ruimte op het scherm voor de inhoud van het formulier.

De gebruiker kan uiteraard dit uitklappen door erop te klikken en die voorkeur zal in de huidige sessie bewaard blijven. Zo kunnen wij ons goed voorstellen dat een professional graag wel nog alle informatie ziet bij het behandelen van een mutatie.

Dezelfde stijlbalk passen wij ook toe op de Bijlagen, waarvan de logica ongewijzigd is. Dat wil zeggen dat bij het laatste scherm de bijlagenbalk uitgevouwd wordt als er bijlagen mogelijk zijn.

In dit ontwerp hebben we al de feedback meegenomen om het persoonsnummer ook te tonen. De aanvullende wens om zelfs het mutatienummer in die balk te tonen, is vooralsnog niet mogelijk gebleken en staat nog voor verder onderzoek.

Visueel komt het er zo uit te zien.

Ingeklapte informatiebalk:

UX - collapsed topbar.png

Uitgeklapte informatiebalk:

UX - expanded topbar.png

Uitgeklapte informatiebalk en bijlagenbalk:

UX - expanded topbar and attachments.png

De volgende wijziging, waarvan de datum nog niet bekend is, zal gaan om het beperken van de informatie in de uitgeklapte balk zodat alleen de relevante informatie voor die gebruikersgroep wordt getoond.

8 Opmerkingen
Jeroen Coret Kennemerhart
CONTRIBUTOR ***
door Jeroen Coret Kennemerhart

Mooie verbetering @Christiaan Sluis

Sylvia Schilt
CHAMPION *
door Sylvia Schilt (Bijgewerkt ‎27-02-2025 11:41 door Sylvia Schilt )

Wordt nu dus in de ingeklapte informatiebalk geen mutatienummer getoond? Dat vind ik wel echt een gemis. Jammer dat er dus nu al wordt uitgeleverd en niet het verdere onderzoek wordt afgewacht. Als we een medewerker om een printscreen vragen en de balk is ingeklapt, kunnen we nog niet goed zien om welke mutatie het gaat.

En is in de ingeklapte informatiebalk van de bijlage direct zichtbaar dat er bijlagen zijn gekoppeld? Middels bijv. een andere kleur, of een aantal?

door Christiaan Sluis

Hoi @Sylvia Schilt,

Jammer dat dit kleine gemis (vooral relevant voor support kwesties) bij jou op de voorgrond speelt. Aan het einde van onze sessie hebben we besproken diverse zaken nog te onderzoeken. In dit geval was het persoonsnummer toevoegen al wel meteen meegenomen, maar blijkt de weergave van mutatienummer lastiger (vooral visueel).

Ook hebben we gevraagd of dit wijzigingen waren die jullie steun hadden, ook zonder de uitbreidingen. Daar kwam een unaniem positief geluid op.

Voor de bijlagen is de logica niet veranderd. Alleen de stijl hiervan is veranderd en het is geplaatst onder de mutatiebalk (waar het nu nog er boven is). De teller of een andere indicatie is nog in onderzoek.

Brian de Graaf
CONTRIBUTOR ***
door Brian de Graaf

@Christiaan Sluis Dag Chrsitiaan, zouden jullie eens willen nadenken over flexibilisering van de functionaliteiten. Dus de klant de keus geven of iets in of uitgeklapt is.
Bovenstaande wordt niet echt als een verbetering gezien maar als een verslechtering omdat er weer extra handelingen nodig zijn. om informatie zichtbaar te maken.
Als je de keuze aan de medewerker laat kan die kiezen hoe hij of zij dit wil zien. Zo krijg je veel meer werkplezier bij de gebruikers.

door Christiaan Sluis

Hoi @Brian de Graaf,

Gezien hoeveel waarde van Self Service zit in de mogelijkheid om het eigen te maken voor je organisatie, denken we hier altijd over na. Echter was dat hier niet mogelijk qua consistentie (wat van belang is voor de eindgebruikers) en ook voor onze techniek.

Maar waar je om vraagt, dat de medewerker/gebruiker zelf kan kiezen, is precies wat nu mogelijk is. Alleen hebben we dat dit standaard ingeklapt is. Kies jij ervoor om dit uit te klappen, dan wordt dit in jouw sessie bewaard.  Zeker voor de professional verwacht ik dat dit vaak wenselijk is.

Anke-Haneveer
CONTRIBUTOR *
door Anke-Haneveer

Nu de nieuwe adresbalk in gebruik is genomen  is zijn bij mij de groene knoppen, verder en afkeuren en naar de volgende pagina gaan bijna niet zichtbaar op de pagina. ook als je de pagina kleiner maakt blijft alleen het bovenste stukje van de knoppen zichtbaar. 

Ook kan er geen pdf meer gemaakt worden als je de HSS mutatie hebt doorgezet. De mogelijkhied tot het maken van een pdf van de HSS mutatie moet wel terugkomen, anders is het geen doen de HSS met Beaufort te controleren.

door Christiaan Sluis

Hoi @Anke-Haneveer,

Wil je hiervoor een ticket aanmaken dat we met je mee kunnen kijken naar het probleem dat jij ervaart?

Anke-Haneveer
CONTRIBUTOR *
door Anke-Haneveer

Hallo Christiaan,

Gistermiddag rond 17.00 uur was de mogelijkheid om een pdf te maken weer terug.

Dat is dus opgelost.

Dat alleen het bovenste stukje van de groene knoppen en verder naar volgende bladzijdes te zien is, is bij de nieuw in dienst en bij nieuwe werknemer, dieheb ik op dit moment allemaal verwekt, kan ik op dit moment geen schermprintjes van maken om dit te laten zien. Zodra ik weer een nieuwsluiting heb zal ik een ticket aanmaken met schermprintjes