Mijn Communities
Help

Nieuwe standaard Betaald ouderschapsverlof cao's Gemeenten en SGO's

door Christiaan Sluis (Bijgewerkt ‎26-02-2024 15:32 door Christiaan Sluis VISMA )

Update 26-02-2024

Er staat een nieuwe versie (onder dezelfde naam) beschikbaar. In het gelinkte bericht vind je een overzicht van de wijzigingen. Wij adviseren om de dialoog in zijn geheel opnieuw te importeren.

 

Update 12-01-2024

Er staat een nieuwe versie (onder dezelfde naam) beschikbaar. Hierin hebben wij o.a. de berekening van het onbetaald ouderschapsverlof icm reeds opgenomen ouderschapsverlof verbeterd. Wij adviseren om de dialoog in zijn geheel opnieuw te importeren.

 

Oorsponkelijke bericht 21-12-2023

Eerder deze week kondigden wij aan dat we een nieuwe standaardinrichting  beschikbaar gingen stellen rondom het betaald ouderschapsverlof voor de cao's Gemeenten en SGO's. De nieuwe regeling gaat per 30-12-2023 in.

 

Per heden is het mogelijk om de Self Service dialoog, formulieren en controles te importeren uit de 9999999 Raet Template HRC omgeving.

ChristiaanSluis_0-1703150823891.pngChristiaanSluis_1-1703150866852.png

 

Voor de volledige inrichting verwijs ik je naar de originele aankondiging waar de instructie voor het inrichten van Self Service, Beaufort en Gemal aan bod komt.

4 Opmerkingen
Monique Drenth1
CONTRIBUTOR **
door Monique Drenth1

Ik heb een vraag n.a.v. de best practice voor de nieuwe ouderschapsverlof.

Ik heb alles gedownload maar het een paar vragen:

1. de link naar het UWV werkt niet. Is daar al een nieuwe link voor?

2. Ik begrijp de berekening niet helemaal. Volgens mij staat het aanvullen van het wettelijk betaald OSV (WBO los van het percentage dat gekozen kan worden bij het betaald CAO OSV verlof. Ik heb het volgende begrepen: 

- wanneer het WBO (max 9 weken) wordt aangevuld tot 100%, gaat dit ten koste van het recht op betaald CAO verlof: (dus bij 9 weken WBO 70% blijft restant cao betaald 13 weken en onbetaald 4 weken; bij 9 weken WBO 100% blijft restant cao betaald 4 weken en onbetaald 13 weken).

-Los daarvan is het mogelijk om het cao betaald osv (die 4 of 13 weken) uit te laten betalen voor 50, 70, 80 of 100%. 

- Wanneer in het formulier gekozen wordt voor een aanvulling WBO naar 100%, dan is er geen keuze mogelijkheid meer om het betaald osv aan te passen naar de genoemde percentages en verschijnt de melding dat je gekozen hebt voor 100% doorbetaling wbo en dat deze keuze ook automatisch voor he3t CAO betaald osv geldt.

- In art. 6.10, lid 4 wordt aangegeven dat er eenmalig een keuze kan worden gemaakt m.b.t. de doorbetalingspercentage. Dit heeft volgens mij alleen betrekking op artikel 6.10 en niet op artikel 6.10.a. 

Begrijp ik de uitleg niet goed? Heeft iemand een idee hierover?

 

wmvanee
CONTRIBUTOR ***
door wmvanee

Ik sluit me aan bij bovenstaande:

 

1.

- wanneer het WBO (max 9 weken) wordt aangevuld tot 100%, gaat dit ten koste van het recht op betaald CAO verlof: (dus bij 9 weken WBO 70% blijft restant cao betaald 13 weken en onbetaald 4 weken; bij 9 weken WBO 100% blijft restant cao betaald 4 weken en onbetaald 13 weken).

-Los daarvan is het mogelijk om het cao betaald osv (die 4 of 13 weken) uit te laten betalen voor 50, 70, 80 of 100%. Ook al heb je gekozen voor 100% wettelijk betaald ouderschapsverlof. De best practise lijkt de keuze vrijheid te ontnemen. Dus best practise zegt 100% wettelijk ouderschapsverlof doorbetalen, dan moet je ook 100% doorbetalen voor CAO betaald ouderschapsverlof, terwijl volgens ons de CAO keuze vrijheid biedt. Graag horen we van Visma Raet hier uitsluitsel over en of de best practise hierop aangepast wordt.

 

2. Je kunt kiezen of je 1 kind of  2 kinderen hebt. De wbo zegt dat er voor elk kind bij meerling er recht bestaat op wettelijk betaald ouderschapsverlof. En inderdaad 1 kind recht voor CAO betaald ouderschapsverlof. Echter staat in de info tekst onder kopje Meerling in het start formulier: Bij twee- of meerlingen bestaat voor 1 kind recht op wettelijk betaald oudeschapsverlof en betaald ouderschapsverlof CAO. Dat geldt dus alleen voor het laatste. Dus de info tekst zou aangepast moeten worden en de berekening bij meerling (2 kinderen) het dubbele aantal uren moeten verschijnen.

Ook horen we graag van Visma Raet hier uitsluitsel over en of de best practise hierop wordt aangepast.

 

Monique Drenth1
CONTRIBUTOR **
door Monique Drenth1

Ik had hiervoor ook een call ingediend bij jullie en krijg nu als antwoord: 'Dit is inderdaad bij de consultants bekend en hier wordt nog aan gewerkt'.

 

Waarom wordt hierover niet gecommuniceerd op de community? En wanneer wordt de oplossing hiervoor verwacht?

door Roel ter Horst

Wim en Monique, 

 

Dank voor jullie feedback!  We zijn hiermee aan de slag gegaan.  Daarnaast hebben we ook nog een paar punten ter verbetering gevonden.

 

Het gaat om de volgende onderwerpen: 

  • Link naar het UWV is aangepast, zodat je op de juiste webpagina terecht komt.
  • 100% CAO blokkade is verwijderd. Het is nu mogelijk om het CAO betaald OSV(die 4 of 13 weken) uit te laten betalen voor 50, 70, 80 of 100%. Ook al heb je gekozen voor 100% wettelijk betaald ouderschapsverlof.
  • Tekstuele aanpassing voor Meerling 
  • Koppeling voor het doorgeven van het percentage WAZO is aangepast, deze functioneerde niet. 

 

We hebben deze punten ingebouwd en zijn op dit moment aan het testen. Verwachting is dat we op korte termijn een nieuwe versie van de best practice zullen releasen.  We laten middels een bericht op de community weten dat de nieuwe versie is vrijgegeven. 


Let op!: De best practise oftewel het dialoog dient in zijn geheel opnieuw geïmporteerd te worden. Indien je al geïmporteerd hebt moet je deze overschrijven.