Mijn Communities
Help

Nieuw: Automatiseer het boeken van terugkerende banktransacties met afstemmingsregels!

door Bob Huisman

In eAccounting Pro is het nu mogelijk om afstemmingsregels aan te maken voor het automatiseren van terugkerende banktransacties. 

Door een afstemmingsregel aan te maken kun je een transactie, die normaliter met de hand aan een grootboekrekening moet worden gekoppeld, automatisch laten boeken. Denk bijvoorbeeld aan bedragen die automatisch worden afgeschreven, zoals de huur, bankkosten of de kosten voor je telefoon.

Het afstemmen vindt plaats op basis van een deel van de omschrijving (werkt als een “bevat”) en/of het IBAN-nummer. Je kunt dus één van de twee velden gebruiken of allebei. Let er daarbij op dat een omschrijving niet te algemeen is ingevuld, want dan is de kans groter dat er onjuiste afstemmingen plaats vinden. Zorg er dus voor dat de voorwaarden die je opgeeft, uniek zijn voor het type transactie dat je automatisch wil laten boeken. 

De afstemmingsregels worden vervolgens automatisch toegepast op nieuwe niet-afgestemde banktransacties die via de bankkoppeling worden ingelezen. 

BobHuisman_1-1778139472597.png

Transacties die zijn afgestemd via een afstemmingsregel krijgen de status "automatisch geboekt” in het venster Kas- en banktransacties. Je ziet daar ook terug welke afstemmingsregel voor de automatische boeking is toegepast.

BobHuisman_2-1778139472599.png

Deze functie werkt alleen in eAccounting Pro in combinatie met een bankkoppeling. Deze functie gaan we in de komende tijd verder doorontwikkelen.

Afstemmingsregels vind je onder Instellingen.

Let op: 

• Gebruik deze functie niet voor transacties die worden afgestemd met openstaande facturen in het programma.
  • Wil je een afstemmingsregel toepassen op transacties waarvoor je ook je bonnetjes uploadt naar Accounting? Zorg er dan voor dat je de bonnen direct uploadt naar het programma, zodat ze automatisch aan de banktransacties worden gekoppeld voordat de automatische boeking plaatsvindt.

Met vriendelijke groet,
Bob/Product Manager

14 Opmerkingen
Sander Kreuze
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Sander Kreuze

Super Bob!

We gaan hiermee aan de slag!

TDAB
CONTRIBUTOR **
door TDAB

GOED OM TE LEZEN

Esther Mulleners
CHAMPION ***
door Esther Mulleners

Goeie optie!

suzandejongste
CONTRIBUTOR ***
door suzandejongste

Super goed, hier zijn we blij mee, ik ga het uittesten! 

suzandejongste
CONTRIBUTOR ***
door suzandejongste

Klopt het dat het niet met terugwerkende kracht werkt en alleen op toekomstige banktransacties? Als ik het nu probeer zie ik namelijk nog niks automatisch afgestemd. 

Sander Kreuze
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Sander Kreuze

Lees nog een keer goed Suzan,

"De afstemmingsregels worden vervolgens automatisch toegepast op nieuwe niet-afgestemde banktransacties die via de bankkoppeling worden ingelezen."

Het geldt dus voor toekomstige mutaties, je kan (op dit moment niet) handmatig kiezen voor "voer de afstemmingsregels handmatig uit" wellicht kan Visma deze functie nog toevoegen om gelijk te zien of de afstemmingsregel juist is aangemaakt.

suzandejongste
CONTRIBUTOR ***
door suzandejongste

Ik was zo enthousiast dat ik niet goed gelezen had 😂🤣 Dank. Dan wachten we even de nieuwe transacties af. 

Sander Kreuze
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Sander Kreuze

Ik ben ook erg blij met deze nieuwe regels Suzan! Laten we aanvullingen op deze nieuwe functionaliteit gaan delen met Visma zodat het alleen maar mooier en gemakkelijker gaat worden voor alle gebruikers!

Wessel Huisman
CONTRIBUTOR ***
door Wessel Huisman (Bijgewerkt ‎07-05-2026 15:09 door Wessel Huisman )

Top! Hier zijn we erg blij mee! 
Volgens mij mist alleen het toevoegen van de btw-code? Erg handig bijvoorbeeld voor het wegboeken van de 1,50 kosten bankkoppeling KNAB. 

Bob Huisman
VISMA
door Bob Huisman

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga deze tekst ook nog toevoegen in de handleiding: 

De btw-code die is gekoppeld aan de grootboekrekening wordt automatisch toegepast.

Manuel
CONTRIBUTOR **
door Manuel

Mooi functionaliteit en werkt prima! Het zou helemaal fijn zijn als je bij het aanmaken van de afstemmingsregel ook de kostenplaats kunt aangeven zodat je die niet achteraf hoeft in te vullen.

Schaap en Van Dijk
CONTRIBUTOR ***
door Schaap en Van Dijk

Mooie aanvulling fijn dat jullie luisteren naar de eindgebruikers. 

Het zou helemaal geweldig zijn wanneer je de afstemmingsregels ook kunt aanmaken vanuit de kas- en of banktransacties, daar staat immers de data, mogelijk een idee om daar een optie te maken toevoegen aan afstemmingsregels, waarbij de data direct als nieuwe afstemmingsregel gebruikt wordt.

Rens de Jongh
CONTRIBUTOR ***
door Rens de Jongh

Het werkt echt, geweldig!

Ilona Harbers
CONTRIBUTOR ***
door Ilona Harbers

Het zou mooi zijn als we ook direct de kostenplaatsen kunnen koppelen.