Mijn Communities
Help

Nieuw in 8.40 - Opgaaf ICP

door sanderdercksen (Bijgewerkt ‎15-03-2021 09:58 door sanderdercksen VISMA )

In versie 8.40 bieden we een volledig nieuw proces voor het samenstellen en verzenden van de opgaaf ICP. Een korte opsomming van de verbeteringen in dit nieuwe venster:

  • Revisies; zoals ook gebruikelijk in de btw-aangiftes. Hiermee bieden we mogelijkheid om een nieuwe aangifte op te stellen voor een bestaand tijdvak, als een revisie op de eerder ingezonden aangifte.
  • Factuurdatum of periode; de nieuwe Opgaaf ICP ondersteunt de keuze voor het doen van aangifte op basis van factuurdatum of van periode. Deze mogelijkheid kennen we ook vanuit de btw-aangifte. De instelling hiervoor is terug te vinden in de crediteur Belastingdienst.
  • Correcties; een mogelijkheid om correcties uit eerdere perioden mee te nemen in de Opgaaf ICP.
  • Groepering btw-nummer; het is mogelijk om debiteuren met hetzelfde btw-nummer te clusteren in de Opgaaf ICP.
  • Historie; elke verzonden aangifte wordt opgeslagen en kunt u ten alle tijde opnieuw bekijken. 
  • Doorzoomen; de mogelijkheid om alle transacties in te zien die ten grondslag liggen aan de Opgaaf ICP. Uiteraard is het mogelijk om direct door te zoomen naar de factuur
  • Fiscale-eenheid *; de Opgaaf ICP kan zowel op het niveau van de vestiging worden opgesteld als op het niveau van de Organisatie. In de stamgegevens van de Organisatie kunt u kiezen welk niveau gebruikt moet worden.
  • Lijstvenster; het nieuwe venster Opgaaf ICP opent standaard in een lijstvenster, zodat u altijd overzicht hebt over alle aangiften.

* In versie 8.40 kan de Opgaaf ICP enkel op organisatie worden uitgevoerd. In versie 8.42 (23 maart) zal de mogelijkheid om naast organisatie ook op vestiging aangifte te doen worden toegevoegd. 

 

Het blijft nog enige tijd mogelijk om op de oude manier te blijven werken via het venster Opgaaf ICP (oud). Wilt u overstappen naar de nieuwe manier, lees dan in elk geval de aanwijzingen hierover in dit artikel?

Opgaaf ICP

Bij het openen van het nieuwe venster Opgaaf ICP verschijnt eerst een lijstvenster met een overzicht van alle ICP aangiftes. Dit lijstvenster geeft u direct een overzicht van alle ICP-aangiften.

Met de knop + voegt u een nieuwe ICP-aangifte toe. Bij het aanmaken van een nieuwe aangifte zijn de volgende velden van belang:

  • Rapport: elke aangifte krijgt een uniek nummer. Dit nummer is afkomstig  uit de nummerreeks ECREPORT
  • Organisatie: de organisatie/vestiging waarvoor de aangifte wordt opgesteld
  • Aangifte over jaar: het jaartal waarvoor de aangifte wordt opgesteld
  • Btw-crediteur: de belastingdienst
  • Periode: afhankelijk van de keuze Tijdvak ICP kiest u hier de maand/kwartaal voor de aangifte
  • Meenemen: bij het maken van een revisie kan hier gekozen worden om enkel de wijzigingen op te nemen of alle transacties voor de geselecteerde periode
  • Vorige perioden meenemen: om correcties uit eerdere perioden mee te nemen in de huidige aangifte kiest u het aantal perioden terug waarvoor de niet eerder aangegeven transacties worden meegenomen
  • Op btw-nummer groeperen: standaard worden de transacties per debiteur verzameld. Markeer deze optie om gegevens per btw-nummer te groeperen, wanneer u meerdere debiteuren onder hetzelfde btw-nummer hebt aangemaakt.

Let op: bij het toevoegen van een nieuwe aangifte kiest u eerst voor Opslaan nadat de parameters zijn ingevuld. Na het opslaan verschijnen de transacties in de aangifte.

 

image.png

Het onderdeel Rapport toont de gecumuleerde transacties, zoals deze verzonden worden.

Het onderdeel Transacties toont een gedetailleerd overzicht van alle facturen die ten grondslag liggen aan deze aangifte. Uiteraard is het mogelijk om via het Referentienummer direct in te zoomen op de factuur. 

 

Met de knop Verzenden kan de opgaaf direct naar de Belastingdienst worden verzonden. 

Correcties eerdere perioden

U kunt eenvoudig correcties, die zijn gedaan in reeds aangegeven perioden, meenemen in de volgende opgaaf ICP. Hiervoor kiest u in het veld Vorige perioden meenemen het aantal maanden terug waarin correcties zijn gemaakt. In het onderdeel Transacties verschijnen nu transacties uit de gecorrigeerde perioden die u kunt meenemen in deze aangifte door deze transacties te selecteren. 

Deze transacties verschijnen vervolgens gecumuleerd in het onderdeel Rapport waarbij in de kolom Correctieperiode is vermeld uit welke periode deze correctie afkomstig is. 

Overstappen

Wilt u overstappen op de nieuwe Opgaaf ICP, volg dan onderstaande stappen.

  • Ga naar het venster IA40501S (door deze in te typen in de url achter de parameter ScreenID=) OF
  • Voeg een aangifte toe in het venster Opgaaf ICP en klik hier op de melding die verschijnt om de reeds verzonden aangiftes eerst te bevestigen.

image.png

image.png

  • Bevestig in dit venster de laatst verzonden Opgaaf ICP  (per vestiging of ineens voor alle vestigingen) door te kiezen voor Verwerken
  • Alle transacties t/m de laatst verzonden aangifte, krijgen hiermee een kenmerk waardoor ze niet meer in de nieuwe Opgaaf ICP meegenomen worden. 
15 Opmerkingen
Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***
door Rolf Bloemendaal

Hi Sander,

 

Als ik het overstappen deel van jouw beschrijving volg, krijg ik alleen maar aangiftes van 2020 en eerder te zien.
Bij een klant is echter de eerste aangifte 2021 al gedaan (over januari 2021; moest voor 28-2-2021 gedaan zijn.)

door sanderdercksen

Hoi Rolf,

Ik zie dat dit inderdaad de situatie is wanneer er nog geen btw-aangifte is voorbereid voor dit jaar. Hierdoor zijn de perioden voor boekjaar 2021 niet aangemaakt in het venster Btw-perioden. Je kunt dit oplossen in het venster Btw-perioden; daar selecteer je boekjaar 2021 en vervolgens de juiste instelling voor het tijdvak btw en ICP. Kies voor Opslaan en het boekjaar 2021 zal nu beschikbaar zijn voor de Opgaaf ICP.

 

Ter illustratie een screenshot; waar hier 2014 staat selecteer je uiteraard 2021. 

image.png

Ilona Harbers
PARTNER
door Ilona Harbers

Hoi Sander,

 

Je bent verplicht om de ICP aangifte via Visma.net te verzenden, anders is het niet mogelijk om een nieuwe ICP aangifte op te stellen. Dit is voor ons niet wenselijk omdat wij een eigen portaal hebben om de aangiften te verzenden.

 

Groet Ilona

door sanderdercksen

Hoi Ilona,

De verzending van de opgaaf ICP loopt via Visma.net Autoreport. Autoreport ondersteunt zowel Digipoort als het Pinkwebportaal. Via deze weg kun je de IPC aangifte dus ook automatisch richting het portaal van Pinkweb sturen.  

Ilona Harbers
PARTNER
door Ilona Harbers

Hoi Sander,

 

Dat snap ik. Maar als je niet met Pinkweb werkt en de aangifte niet via de Digipoort wilt verzenden?

Ik zou het fijn vinden als je de opgaaf kunt sluiten, dezelfde optie als er is voor de aangifte omzetbelasting.

 

Groet Ilona

door Marvin - About Software

Het lijkt me in geval van fouten of bij de start sowieso handig om een aangifte niet te hoeven versturen. Denk aan foutmeldingen op BTW nummer controle die je niet op tijd kunt oplossen, dan moet je wel met de hand de ICP doen om op tijd aan te leveren. Dan wil je hem ook handmatig kunnen afsluiten zonder verzenden.

door sanderdercksen

Bedankt voor de feedback. Punt is duidelijk en ik ga deze proberen mee te nemen in een van de volgende releases. 

door sanderdercksen

"In versie 8.40 kan de Opgaaf ICP enkel op organisatie worden uitgevoerd. In versie 8.41 (16 maart) zal de mogelijkheid om naast organisatie ook op vestiging aangifte te doen worden toegevoegd. "

 

Helaas is het voor versie 8.41 niet gelukt om deze functionaliteit af te ronden en daarom staat nu op de planning voor versie 8.42 (23 maart). 

David t Hart
CONTRIBUTOR **
door David t Hart

De versie 8.42 is inmiddels uit en ik lees niet iets over het verhelpen van het punt om de ICP aangiften niet te hoeven versturen maar gewoon definitief te maken. Klopt dat? En zo ja is er een nieuwe releasedatum voor deze toevoeging? Voor de praktijk een zeer gewenst toevoeging.

door sanderdercksen

Hoi David, klopt deze mogelijkheid is op dit moment nog niet beschikbaar. Dit punt staat hoog op de ontwikkelplanning en ik verwacht dat er binnenkort mee gestart zal worden. In welke release deze toevoeging gaat komen kan ik nog niet precies aangeven, maar de verwachting is dat dit binnen Q2 in elk geval zal lukken. 

door sanderdercksen

In versie 8.45 zal de mogelijkheid beschikbaar zijn om een Opgaaf ICP handmatig af te sluiten zonder deze te verzenden. 

Zie voor meer informatie dit bericht

door Elbert Dannenberg

Vandaag ICP aangifte op de nieuwe manier gedaan. Alleen de ICP aangifte heeft 1 euro verschil met de Btw-aangifte. Daarom voor de zekerheid de oude ICP maar weer gebruikt, omdat de belastingdienst volgens mij geen verschillen accepteert. 

Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***
door Rolf Bloemendaal

Ook hier een kleine afwijking (2 euro) tussen de ICP-aangifte over een kwartaal en 3 maandaangiftes BTW.

Het zou prettig zijn als je in de opgave ICP deze afrondingen makkelijk zou kunnen wegwerken zodat de aangifte ICP 1-op-1 aansluit met de BTW-aangifte(s).

door sanderdercksen

@Rolf Bloemendaal@Elbert Dannenberg er ontstaan altijd afrondingsverschillen tussen de btw- en icp-aangiftes.

Het bedrag in btw-aangifte wordt als totaal afgerond naar beneden, terwijl de icp-aangifte een totaal per btw-nummer rekenkundig zal afronden. De som van de icp-aangifte zal hierdoor in veel gevallen afwijken van het bedrag in de btw-aangifte. Dit is echter geen enkel probleem voor de Belastingdienst. De verschillenmarge die de Belastingdienst hanteert ligt vele malen hoger dan dit soort kleine afwijkingen.  

Rolf Bloemendaal
CONTRIBUTOR ***
door Rolf Bloemendaal

Dat is dan veranderd (in de afgelopen jaren ergens). In het (lange) verleden kreeg je een brief van de Belastingdienst als er maar een verschil van € 1 was. Vervolgens kon je gaan verklaren waardoor dit ontstaan was.

Bij een volgende aangifte zal ik de ICP doorzetten met een afrondingsverschil daarin als dat voorkomt. Dan wachten we af hoe de Belastingdienst reageert. Dit zal ik hier dan posten.