Mine produkter
Hjælp

Seneste nyt om arbejdstidsregistrering i My Visma og Visma HR

af CharlotteS (Opdateret ‎20-06-2024 20:24 af CharlotteS VISMA )

Opdateret den 20/6 2024 med nye demo-videoer inkl. voice over.

Siden starten af maj har vi løbende tilføjet nye funktioner i My Visma og Visma HR, som alle er med til at muliggøre arbejdstidsregistrering i systemerne. Snart kan vi lancere menupunktet “
Arbejdstid” og slå en fin sløjfe på rækken af de nye funktioner. Menupunktet gør det muligt for medarbejdere at bekræfte deres arbejdstid og tilføje afvigelser fra deres normtid i systemerne. 

 

Hvornår kan jeg arbejdstidsregistrere i My Visma og Visma HR?

Vi ved, at mange venter spændt på den nye funktion til arbejdstidsregistrering. Funktionen er allerede bygget, og vi arbejder på finpudsning, før vi kan lancere. I øjeblikket tester og finjusterer vi funktionen i samarbejde med testkunder. Testfasen er essentiel for at sikre den bedst mulige oplevelse, når I tager funktionen i brug. 

 

Når testperioden er afsluttet, og eventuelle justeringer er foretaget, bliver arbejdstidsregistrering i My Visma og Visma HR lanceret i uge 26 - både i app og browser. Derefter vil menupunktet “Arbejdstid” være tilgængeligt og brugbart for administratorer, ledere og medarbejdere.

 

Funktionerne er gratis at tage i brug, hvis I allerede benytter Self Service i dag. Gør I ikke det, kan I bestille servicen her.

 

Se hvordan, du arbejdstidsregistrerer

For at give dig en fornemmelse af, hvordan medarbejdere registrerer arbejdstid i My Visma og Visma HR, allerede inden vi lancerer, har vi udarbejdet nedenstående videoer. Inden længe vil en vejledning, som du kan dele med medarbejderne, også blive tilgængelig. 

 

 

Forberedelse: Tjekliste og vejledning

Før din virksomhed kan tage funktionen “Arbejdstid” i brug, kræver det, at I forbereder jer. Har I endnu ikke forberedt jer, anbefaler vi, at I gør det hurtigst muligt. I skal have styr på følgende to punkter:

 

  1. Systemopsætning:
    I skal foretage nogle systemopsætninger, så funktionen er tilpasset jeres medarbejdere og jeres regler:
    - Opret fraværskalendere og arbejdsplaner. 
    - Definér hvile/-arbejdstid via fraværskoder og variable løndele. 
    - Markér, i My Visma eller Visma HR, de medarbejdere som er selvtilrettelæggere, er undtaget af 48-timersreglen eller er undtaget for arbejdsplanen. 

    Følg vejledningen her >

  2. Arbejdspolitik om tidsregistrering:
    Vi anbefaler, at I som arbejdsgiver udarbejder en arbejdspolitik om tidsregistrering og deler den med jeres medarbejdere. Arbejdspolitikken kan f.eks. indeholde specifikationer om hvordan, hvornår og hvor ofte jeres medarbejdere skal registrere deres arbejdstid - og ikke mindst hvad sanktionerne er, hvis medarbejderne ikke overholder retningslinjerne. Vi har udarbejdet en tjekliste, som din virksomhed kan tage udgangspunkt i. 

 

Webinar med live demonstration den 2. juli

Tilmeld dig webinaret den 2. juli, og få en live demonstration af de nye funktioner til at registrere arbejdstid i My Visma og Visma HR. Vi viser dig, hvordan du tilpasser systemet, så din virksomhed kan tage funktionen "Arbejdstid" i brug, og hvordan medarbejdere registrerer i systemerne. 

 

Tilmeld webinar >

14 Kommentarer
Brix
CHAMPION **
af Brix

Hvor ville det være smart med et Webinar FØR opstart 1/7 - jeg kan ikke være den eneste, der har ferie i den første uge af skolernes sommerferie.

Jane_D
CONTRIBUTOR ***
af Jane_D

Enig kunne være rart at have fået lidt undervisning inden det egentlig træder i kraft for alle ansatte pr 1/7.

 

CharlotteS
VISMA
af CharlotteS

Hej @Brix og @Jane_D 

Tak for jeres feedback. Vi har forsøgt at planlægge webinaret tidligere, men det desværre har det ikke været muligt. 

Meget af indholdet på webinaret den 2/7 vil dog være det samme som på det webinar, vi afholdte i maj - denne gang vil demonstrationen dog ske i systemerne. I kan se/gense webinaret her >

Med venlig hilsen 
Charlotte 

Kim Schjøtt
CONTRIBUTOR ***
af Kim Schjøtt

Kan man via en decentral indlæsning, registrere hvem der skal registrere arbejdstid - altså sætte et af de 3 flueben i visma HR.

 

af Anja Bogaerdt

Hej Kim

 

Markeringen i felterne (flueben) kan p.t. ikke indlæses decentralt, men det er også kun nødvendigt at sætte flueben, hvis medarbejderen enten

 

  1. Ikke skal registrere arbejdstid, f.eks. medarbejdere der går ind under begrebet selvtilrettelægger
  2. Medarbejderen skal registrere, men medarbejderens arbejdsplan skal ikke anvendes som grundlag
  3. Medarbejderen har givet samtykke til at være undtaget for 48 timers reglen (kræver at det er en mulighed i overenskomst)

Mvh.

Anja

Kim Schjøtt
CONTRIBUTOR ***
af Kim Schjøtt

Hejsa Anja

 

jo -jo men det løber hurtig op i +200 medarbejdere

 

af Anja Bogaerdt

Hej Kim

 

Det er også mange der skal være undtaget, men der er desværre ikke en løsning via decentral indlæsning endnu.

 

God dag 🙂

Anja

Mariareks
CONTRIBUTOR *
af Mariareks

Hej @CharlotteS  og @Anja Bogaerdt 

 

Hvordan oprettes "afvigelsestype/erne" som medarbejderne skal kunne vælge imellem når de klikker på fanen "arbejdstid" og klikker på"+ny" for oprette en afvigelse. Jeg har taget et screenshot af det fra jeres Webinar hvor I her viser afvigelsestyperne "overarbejde" og "fleks" . Hvordan og hvor i systemet opretter jeg afvigelsestype?

Mariareks_1-1718786703560.png

Håber I kan hjælpe.

af Anja Bogaerdt

Hej Maria

 

I denne vejledning kan du læse hvordan man fra start af opsætter en ny lønart eller fraværskode, hvis der ikke er sat noget op i forvejen. Den del der skal gøres i Visma HR starter ved afsnit 5.

Opsætning af lønart: https://community.visma.com/t5/Vejledninger-i-Visma-HR/Opsaetning-af-ny-lonart/ta-p/481566

Opsætning af fraværskode: https://community.visma.com/t5/Vejledninger-i-Visma-HR/Tilfoj-ny-fravaerskode-i-Visma-HR/ta-p/283942

 

Noget er måske allerede sat op hos jer, så det er svært at svare på hvor meget opsætning, der mangler. Men du kan altid kontakte vores kundesupport på telefon +45 8897 9700.

God dag 🙂

Anja Bogaerdt

LiseLotteHeindahl
CONTRIBUTOR *
af LiseLotteHeindahl

Kan I sige mere specifikt, hvornår i uge 26, løsningen er klar. Det er væsentligt pga den forestående ferie. Vi havde planlagt fremlæggelse på SU møde den 21 og udmelding mandag, da vi havde fået oplyst, at I var klar den 20. Vi vil gerne nå at teste løsningen selv forinden. 

Lene Fabricius
CONTRIBUTOR **
af Lene Fabricius

Jeg sidder også og tripper for at komme til at teste, før jeg sender noget ud til mine kollegaer.

JuliePedersen
CONTRIBUTOR ***
af JuliePedersen

Hej.

 

Hvad med ledergodkendelsesfollow? Hvordan sætter vi dette op? Vi vil gerne have at der kun skal være ledergodkendelse ved registrering af afvigelser.

 

På forhånd tak 🙂

 

Mvh Julie

CharlotteS
VISMA
af CharlotteS

Kære @LiseLotteHeindahl og @Lene Fabricius 

 

Jeg kan godt forstå, at I ønsker adgang til løsningen så hurtigt som overhovedet muligt. 

 

Vi har meldt ud, at løsningen bliver klar inden den 1/7 - og det er uændret. 


En mere konkret dato for lancering har ikke været oplyst via officielle kanaler, da vi ved, at systemudvikling kræver tests og justeringer, som er nødvendige at tage højde for. Datoen, du har hørt, har du muligvis fået af en af vores kollegaer, der oplyste en dato fra en forældet tidsplan.

 

Jeg garanterer jer for, at vi arbejder på højtryk. Vi befinder os nu i testfasen, som er afgørende for kvaliteten af løsningen. Derfor kan jeg heller ikke give en konkret dato på nuværende tidspunkt. Så snart vi har den eksakte dato, informerer vi jer selvfølgelig her på Visma Community. 

 

Med venlig hilsen

Charlotte

af Anja Bogaerdt

Hej Julie

 

Ledergodkendelse sættes op under menupunktet Indstillinger / Opsætning af koder.

Her markerer du i den første kolonne om ledergodkende er påkrævet for den enkelte løn- eller fraværstype.

 

Mvh.

Anja Bogaerdt

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.