Mina produkter
Hjälp

Visste du att hela världen fokuserar på säkerhet under Oktober månad?

av Sol Rasmussen

I oktober har Visma och TransPA extra fokus på säkerhet - det är “Global Cyber Security Month”. Vi på TransPA vill ge ett par rekommendationer och “best practices” som vi känner bör delas för att öka medvetenheten kring just säkerhet.

 

E-post
E-post idag är en central funktion för att komma åt många produkter eller tjänster på nätet. För några år sedan rullade vi ut att alla systemanvändare loggade på i TransPA via sin e-post, och snart är det dags för alla anställda att även de, logga på med hjälp av sin e-post. En av de största anledningarna till att vi byter inloggningsmetod är av säkerhetsskäl. Lösenord som har skapats inne i TransPA och liknar något i stil med 1234 är som godis för en hacker. Inga sätt ger 100% garanti men genom att logga in med e-post minskar risken för att en hacker med ont uppsåt kan komma åt allt innehåll i ditt TransPA.

 

“Vad kan jag göra för att skydda mig?”
Det första steget att skydda sig från eventuella hackers börjar i ditt egna företag. Vi rekommenderar alla kunder att använda företags e-post, för att aldrig blanda in privat e-post & lösenord tillsammans med arbete.
Det är frivilligt att aktivera tvåfaktorsautentisering, något vi starkt rekommenderar. Detta försvårar möjligheten för en eventuellt hacker att få tag på ditt lösenord. Tvåfaktorsautentisering kan göras på flera sätt men grundar sig i att man ska verifiera sig på två “metoder” - t ex med sitt lösenord samt verifieringskod från ett SMS du får skickat till dig.
Att slå på detta kan man göra i kontoinställningar (kugghjulet uppe till höger i din TransPA sida) där du slussas till Connect-sidan för att aktivera.

Screenshot 2022-10-25 at 15.19.48.png
För den som använder företags e-post finns möjligheten att tvinga till denna tvåfaktorsautentisering på alla i företaget. När dina tidrapporterande anställda också går över i att logga in med hjälp av sin e-post, får de samtidigt tillgång till den senaste versionen av vår mobilanpassade tidrapport.

Vi rekommenderar att ni gör detta - hör av er till oss så hjälper vi er komma igång!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här