Mina produkter
Hjälp

Version 8.0: Korrigera verifikationer, dela transaktionsrader

av Anders X Nilsson (Uppdaterad ‎30-09-2018 21:50 av Anders X Nilsson VISMA )

I Visma Net Financials kan du ändra konto, koddel och/eller verifikationsdatum för en frisläppt transaktion. Det görs under Korrigera  verifikationer som nås via menyvalet Meny > Redovisning > (Rutiner) Korrigera verifikationer. Fr o m version 8.0 är det möjligt att dela upp ett radbelopp, tidigare var det bara möjligt att byta konto och/eller koddel på en rad. Nu är det möjligt att flytta en del av beloppet till ett annat konto och/eller koddel.

 

ver8_nytt_belopp.png

Dela en verifikationsrad

I  fönstret Korrigera verifikationer (GL506000), sök fram rader att korrigera, markera den rad som skall delas och klicka på den nya knappen DELA. En ny rad läggs till under den ursprungliga.

Den ursprungliga raden och varje tillagd rad markeras i fetstil under delningen. På de tillagda raderna kopieras konto och koddelar från den ursprungliga raden och kan ändras. För varje ny rad, kan användaren i kolumnen Nytt belopp, ange det belopp som ska flyttas från den ursprungliga raden till den nya raden. På den ursprungliga raden beräknas kvarvarande belopp baserat på vad som anges på de nya raderna. Notera att den totala summan av nya rader inte kan vara större än beloppet på den ursprungliga raden.

 

ver8_korrigering.png

 

När bunten behandlats skapas ett korrigeringsverifikat.

 

ver8_korrigering_ver.png

 

Verifikationsregistrering

I fönstret Verifikationsregistrering (GL301000), har kolumnen Återstående korrigerat belopp lagts till. Denna kolumn visar kvarvarande belopp för en verifikationsrad som delats i fönstret Korrigera verifikationer.

3 Kommentarer
Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

När jag går in på ett buntnummer som jag vill korrigera kommer inte hela bokningen upp, tex försäljningskontona för en kundfaktura. Hur gör jag om jag vill kunna korrigera försäljningskonton? det enda val jag får upp är att ändra raden för moms.

Thomas Mostrom
CHAMPION ***
av Thomas Mostrom

Hej, Anna

 

Kan det vara så att den kundfaktura Ni försöker korrigera har en periodiseringsnyckel på raden?

För då kommer inte intäktskonto eller balanskonto såsom ex. 2970 upp.

 

Man kan då endast korrigera utförda/bokförda periodiseringstransaktioner från huvudboken 

eller justera direkt i periodiseringsmodulen de som inte redan har utförts.

 

image.png

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar
av Anonymous

Tack för hjälpen!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här