Mine områder
Hjelp

Refusjon av feriepenger fra NAV til arbeidsgiver

av Ivar Grøndahl1 (Oppdatert ‎09-06-2021 11:22 av Monica Bremtun-Olaussen - VISMA )

Vi gjør oppmerksom på at dette er en eldre artikkel.

 

Feriepenger av sykepenger, svangerskapspenger, foreldrepenger, pleiepenger og omsorgspenger beregner NAV i mai året etter opptjeningsåret.

 

Ordinære refusjoner og feriepenger

K27 for mai inneholder refusjon av feriepenger opptjent i fjor i tillegg til de ordinære refusjonene for mai. Perioden som benyttes på feriepenger er 1. til 31. mai i år.

 

K27 inneholder ikke informasjon om hvilke perioder som inngår i grunnlaget for feriepengeberegningen.

 

Ny beregning ved endring i grunnlaget

Dersom ytelsen for perioder som inngår i grunnlaget blir endret etter hovedkjøringen i mai, vil tilfellet inngå i ny beregning av feriepenger på et senere tidspunkt. Utbetaling eller trekk av for mye utbetalt vil komme på K27 den måneden ny beregning er gjort. Perioden som benyttes på feriepenger er den samme som ved hovedkjøringen.

 

Kodeverdier for feriepenger på K27

E: Foreldrepenger adopsjon feriepenger
F: Foreldrepenger fødsel feriepenger
G: Svangerskapspenger feriepenger
H: Sykepenger feriepenger
I: Forsikret i arbeidsgiverperioden feriepenger
J: Stort sykefravær feriepenger
K: Gravide feriepenger
M: Omsorgs og pleiepenger feriepenger

 

Kilde: Nav.no

 

2 Kommentarer
EWA MAJAK
CONTRIBUTOR ***
av EWA MAJAK

Hei. 

 

Hvordan skal jeg registrere utbetaling av refusjon go feriepenger til arbeidsgiver i bokføring?

 

Mvh Ewa Majak

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Hei, 

Dette føres normal på samme regnskapskonto som refusjon sykepenger. Jeg vil anbefale tre konti i hovedboken ifm. slike refusjoner fra NAV. Konto 5800 brukes for selve pengeoverføringen fra NAV. Konto 5801 og 5802 brukes ifm. lønnsarten som brukes for å få registrert refusjonen, og dermed redusert grunnlaget for arbeidsgiveravgift.

 

På samme måte brukes tre konti i hovedboken ifm. premie til innskuddspensjon, da den også skal påvirke arbeidsgiveravgiftsgrunnlaget.

 

Mvh

Nils Fossum

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"