Mine områder
Hjelp

Ny versjon av Mamut One versjon 22.1 er nå lansert

av Henrik Horn (Oppdatert ‎14-02-2019 10:48 av Henrik Horn VISMA )

Ny versjon av Mamut One er nå tilgjengelig og under finner du nyheter i en oppsummering. Du finner alltid lenke til siste versjon på høyre side her inne på Mamut One området.

 

Støtte for Microsoft Office 2019

Mamut One støtter nå bruk av Microsoft Office 2019 (kun 32-bits versjon) i kombinasjon med Mamut One. 

 

 

Oppdatering av tabeller og satser

Skattetrekkstabeller for 2019 og sats for beregning av fordel ved privat bruk av firmabil er lagt inn.

 

Endringer i a-meldingen

Oppdatering av gyldige kombinasjoner:

Gyldige kombinasjoner er oppdatert i henhold til informasjon fra Etatens Fellesforvaltning. De viktigste endringer er to nye inntektskombinasjoner, som er gyldige fra 1. Januar 2019:

 

1: Inntekt - Kontantytelse - Tips

2: Inntekt - Kontantytelse - Skattepliktig personalrabatt

 

Avlønningstype:

Avlønningstype kan fra 1. Januar 2019 ikke lenger innrapporteres i A-meldingen. Feltet er fortsatt tilgjengeligt i personalregisteret under fanen Lønn og knappen A-melding med henblik på rapportering tilbake i tid.

 

 

Endringer i nedlastning av skattekort

 

Fra 1. Januar 2019 er det innført nytt format for bestilling av elektronisk skattekort. Der er lagt til støtte for det nye formatet. Den eneste synlige endring i forbindelse med bestilling og henting av elektroniske skattekort er, at det nå er et krav om, at innsender må oppgi telefonnummer eller e-postadresse til kontaktpersonen hos virksomheten. Dette har medført, at der er kommet et nytt steg i veiviseren for bestilling.

 

Endring av formatet betyr at det er nødvendig å oppdatere Mamut til versjon 22.1.1333 før man kan bestille skattekort for 2019. Bestilling av skattekort for 2018 er ikke mulig etter 15.12.2018 grunnet Altinn stenger for at systemet kan hente de ned. Har du behov for å oppdatere 2018 skattekort etter 15.12.2018 må det gjøres manuelt i Mamut One.

 

Forbedringer Mamut Autoinvoice

 

Det er nå to nye rapporter relatert til Autoinvoice under salg og faktura området i rapportmodulen. Disse gir deg mulighet til å se en oversikt over alle fakturaer sendt til  Autoinvoice, samt se hvilke dokumenter som ikke er sendt til Autoinvoice. 

 

Mamut Autoinvoice sendt.png

 

 

Ved bruk av "Oppdater et utvalg kontakter" funksjonen, kan nå Print formatet velges for kunder satt opp som mottaker av Autoinvoice. Dette kan være fordelaktig der man har flere kontakter som uansett ønsker faktura per post.

 

Det er nå støtte for å sende vedlegg sammen med fakturaer via Autoinvoice i disse formatene i tilegg til PDF; .txt, .rtf, .jpg, .jpeg, .png, .tif, .tiff og .gif. Dette gir flere muligheter for bedrifter som utveklser dokumenter i andre formater enn PDF.

 

Tilbud overført til ordre vil nå kobles mot Autoinvoice dersom kunden er satt opp med dette. Det vil spare brukere å måtte sette dette manuelt på ordren etter overføring fra tilbud.

 

Overført tilbud.png

 

 MERK! Dersom du bruker setup2 til å installere Mamut legges denne ut for 22.1 iløpet av kort tid. Foreløpig er kun 22.0 tilgjengelig som setup2.

 

Du finner den nye versjonen av Mamut One under nedlastninger på høyre side på dette området eller klikk her.

Endringslogg finner du her

11 Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei.

Jeg forsøker å installere ny versjon av Mamut One. Jeg er i gang med veiviseren, men der står det at "Mamut.exe må lukkes" Men jeg har lukket alle programmer på maskinen, så jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil.

Mvh

Vibeke 

av Turi M Sorensen

Hei

Meldingen betyr at du må lukke Mamut helt før du kan gå videre i oppdateringen. Du kan gjerne restarte maskinen, og ikke åpne Mamut før du starter nedlastingen på nytt. Mamut.exe-filen er på en måte "motoren" til Mamut, og den kan ikke kjøre når du skal oppdatere programmet, fordi den også trengs til å "kjøre" selve oppdateringen.

Mvh
Mvh Turi M. Sørensen, Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei.

Gjort alt det nå, og kom i gang med oppdateringen. Men etter en stund kommer det opp at nedlastningen/installasjonen ble avbrutt.

Hva kan være årsaken til det?

Mvh Vibeke 

Henrik Horn
VISMA
av Henrik Horn

Hei Vibeke!

 

Løsningen er nok at du forsøker å laste ned det som heter komplett installasjonssett og kjører det. Gå til nedlastningssiden og gå helt nederst og velg komplett installasjonsett. Denne vil ta litt tid å laste ned, velg så kjør når den er nedlastet. Den vanlige metoden du har brukt vil installere og laste ned samtidig og kan være litt ømfindtlig dersom internett tilknyttningen lugger litt til eksempel. Forsøk den varianten, og si gjerne ifra om du har noen andre spørsmål eller det stopper opp.

 

Vennlig hilsen,

Henrik Horn

Productmanager, Visma Mamut AS

 

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Takk, det er i orden nå

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei. Vi fikk nylig installert oppdatering 22.1.1333  og etter noen dager fikk vi epost om ny versjon 22.1.1352. Trenger vi å oppdatere igjen? Vi bruker Mamut support til oppdatering på server og klienter og oppdateringer tar 2timer++

Henrik Horn
VISMA
av Henrik Horn

Hei Marina!

 

Under ser du forskjellen på 22.1.1333 og 1352:

 

  • Oppdaterte satser for diett og bilgodtgjørelse innland 2019
  • Korrigert feil som gjorde at kunder med Mamut Enterprise Regnskapsfører eller Mamut Office Start mistet tilgang til Autoinvoice.
  • Fjorårets skattekort kan velges i Januar, men alikevel beregnes 50%
  • Korrigert utfordring med å installere Mamut Setup 2 versjon
  • Var man offline med synk mot Mamut online ville man kunne få en feilmelding i stedet for beskjed om at Mamut Online erstattes.
  • Noen opplevde feilmelding ved åpning av lønnsregistrering dersom man hadde benyttet en av de nye trekk kodene (for skatt)

 

Så jeg ville kun oppdatert om du har behov for diettsatsene, eller har versjonen av Mamut som heter Mamut Enterprise Regnskapsfører. Dersom ikke er det ikke nødvendig.

 

Vennlig hilsen,

Henrik Horn

Productmanager, Visma Mamut AS

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei har lest orientering over.

Mitt problem kommer ikke inn på Registreringer på Mamut ….

Har over flere år brukt dette. Firma VALEVÅG BRUK AS.

 

av Turi M Sorensen

Hei Berit.

Jeg er litt usikker på hva du refererer til når du sier 'Registreringer'. Om du tenker på registrering av ordre, kontakter osv, kan det være at dere har en lisens som ikke lenger gyldig, eller at brukeren din har redusert tilgang. Ta gjerne kontakt med oss på enten telefon: 81555470, eller mail: support@mamut.com, så kan vi se nærmere på årsaken til manglende tilgang hos deg.


Mvh Turi M. Sørensen, Visma Mamut Support

 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Valevåg Bruk AS  skal være registrert hos dere!

Kundenummer:  117145.

På grunn av problem her (sykdom m.a.) kan det være vi ikke er helt oppdatert.

For året 2017 ble Regnskap -  årsavsluttning gjennomført.  Jeg kan finne rapportene

for dette - 2017.  Overført til januar 2018.

Men i dag kommer jeg ikke videre på 2018  med å legge inn posteringene for hver måned/periode.

Hva hjelp, hva kan du anbefale meg å gjøre for å få dette utført?

Mvh   Berit Askevold Eriksen

av Turi M Sorensen

Hei Berit

Jeg tar kontakt med deg, så får vi ordnet opp i dette 🙂

Mvh Turi M. Sørensen, Visma Mamut Support