Mine områder
Hjelp

Visma og DNB lanserer digital bestillingsportal integrert med Visma.net AutoPay

av Ramon H. Iversen

Det har i lengre tid vært et etterlengtet ønske å kunne effektivisere rutinene rundt bestilling av bankintegrasjon og banktjenester koblet mot Visma.net AutoPay. Fram til nå har dette bare vært mulig ved å fylle ut flere papirskjemaer. Disse måtte så sendes som brevpost mellom bank og kunde for manuell signering, og deretter også manuelt registreres i Visma.net AutoPay før man var i mål. Mange manuelle rutiner og prosesser medførte også ofte mye feilregistrering. Digitalisering av denne prosessen eliminerer feilkilder og øker følgelig sikkerheten og sporbarheten.

Rutine FØR integrasjon med DNB bestillingsportal.png

Den nye integrasjonen mellom Visma.net AutoPay og DNBs digitale bestillingsløsning gjør bestilling av bankintegrasjon og banktjenester til en drøm og er utført med noen få tastetrykk.

Rutine ETTER integrasjon med DNB bestillingsportal.png

Det er nå enklere enn noen gang å integrere Visma.net AutoPay med DNB Nettbank. Når man er kunde av begge parter, er det bare å logge seg inn i Visma.net AutoPay, velge DNB som bank og brukeren blir automatisk overført til DNBs bestillingsløsning. Etter endt bestilling er alle tjenester automatisk satt opp inne i Visma.net AutoPay og klar til bruk.

 

Følgende 3 banktjenester kan pr. i dag bestilles:

  • Utbetalinger
  • Innbetalinger
  • Digitale kontoutskrifter

Informasjon om DNBs priser finner dere underveis i bestillingsportalen. Prisen på bruk av Visma.net AutoPay er som før.

Vil du vite mer om hvordan løsningen fungerer, les her.

Gjør for øvrig oppmerksom på at de gamle bestillingsskjemaene ikke lenger vil være tilgjengelig.

7 Kommentarer
Stina Leifsen
PARTNER
av Stina Leifsen

Godt tiltak, men ikke så praktisk i alle tilfeller. Når kunden ikke ligger i bedriftens nettbank så må enten administrator i Visma.net be kunden om tilgang til å bestille i bank eller så må ansatt hos oss (som har fått bestillertilgang fra kunden) bli gitt tilgang til å sette opp Autopay avtaler. Det finnes ingen link på DNB sine nettsider til denne bestillingen. Om kunden skal bestille selv så trengs skjema, men de er tatt vekk og DNB henviser bare til dere. Fint om skjema i alle fall kan bli lagt tilgjengelige igjen.

Stina Leifsen
PARTNER
av Stina Leifsen

Og når avtalen allerede på de eksterne kundene er opprettet så får jeg ikke lagt den inn - blir kun sendt til portalen.

av Ramon H. Iversen

Bestillingsportalen er kun tilgjengelig fra Visma.net AutoPay og dette er nettopp for å kunne knytte Visma.net AutoPay med DNB. Følgelig er alle manuelle skjemaer fjernet for unngå manuelle rutiner og oppsett, som igjen vi erfarer er kilde til feil. 

 

Dersom dere nå i en overgangsperiode har mottatt en signert papiravtale, kan man velge å kjøre veilederen eller kontakte support for å få lagt inn den papirbaserte avtalen.

 

Når det gjelder spørsmålene du har til bruken av og funksjonalit knyttet til bankens veileder, så ønsker DNB å kontakte deg vedr. dette. 

Stina Leifsen
PARTNER
av Stina Leifsen

Men hvv gjør vi med avtaler som settes opp i kundens nettbank der vi ikke nødvendigvis har tilgang? Skal det sendes til support?

av Ramon H. Iversen

Foreslår du samler alle dine spørsmål til når DNB kontakter deg.

Eirin1988
PARTNER
av Eirin1988

Hvordan løste denne saken seg, Stina?

 

Jeg sitter med samme utfordring. Skal opprette autopay avtale og jeg har ikke tilgang til kundens nettbank. Jeg må derfor gi kunden tilgang til Autopay og han må utføre bestillingen selv.

 

Skulle gjerne hatt en brukerguide som jeg kan sende til kunden på hvordan det ser ut når han kommer inn i DNB. 

 

Hadde vært supert å høre om noen har erfaringer med dette.

Egil Wiik
CONTRIBUTOR ***
av Egil Wiik

Utfordringen er at flere av kundene vil slite med å få gjennomført dette så d ender opp med at vi må bruke kundens innlogging, der vi får denne tilgangen. Vi har feks hatt utfordringer pga at d først må bestilles fullmakt selv om brukeren er admin. Så har vi også slitt litt der nettbankbruker ikke er nettbankeier. Vi har hatt ganske store problemer med å etablere filoverføring med den nye løsningen til DnB. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"