Minun alueeni
Apu
JohannaR
CONTRIBUTOR ***

Myyntilaskun kirjanpitokauden määrittäminen

tekijä JohannaR

Minulle on kerrottu, että ainoastaan myyntilaskun päiväyksellä on mahdollista määrittää, mille kirjanpitokaudelle myynti kirjautuu. Se on siis ainoa keino saada arvolisävero ja myynnin tulovero oikealle kaudelle.
Lisäksi sanottiin, että "tiliöintijakso" -kohtaa ei kannata muuttaa, jotta arvolisävero ei mene eri kaudelle kuin tulovero. Oikein! Miksi ihmeessä haluaisin myynnin arvolisäveron eri kaudelle, kuin missä kuussa näytän myynnin tuloslaskelmassa!!!

Tavaramyynnin laskutus on varmasti helppoa automatisoida loppuun asti ja laskuttaa samalla hetkellä. Mutta on myös paljon palveluyrityksiä, joiden on aivan mahdotonta laskuttaa kaikkea kuukauden viimeisenä päivänä. Meidän liiketoiminnassamme (logistiikka) on paljon alihankkijoita, joilta tilaamme palveluita ja jotka veloitamme edelleen. Jos yhtiömme saa alihankkijalta laskun vasta viikon tai kaksi viikkoa myöhemmin, niin näissäkin tapauksissa meidän tulee kirjata sekä osto että myynti suoritepäivän mukaan edellisen kuukauden puolelle (sekä arvolisävero- että tuloverolain mukaan).

Sitten kun mietitään asiaa eteenpäin ja me joudumme muuttamaan laskun päiväyksen kaksi viikkoa taaksepäin, jotta täytämme verottajan vaatimukset, niin eräpäivät ovatkin jo menneet, kun asiakas saa laskun. Eräpäivälaskenta meneekin laskun päiväyksen mukaan.

Olen siis puun ja kuoren välissä. Visma.netissä on kyllä ”tiliöintijakso” -kohta olemassa, mutta sitä ei voi käyttää. Joku viisaampi voisi kertoa minulle miten ratkaisen tämän haasteen.

1 VASTAUS1
Joni Wolff
PARTNER

tekijä Joni Wolff (Päivitetty ‎20-02-2019 09:35 tekijä Joni Wolff PARTNER )

Hei

 

Konsultimme on ollut yhteydessä teihin tähän liittyen ja hän varmistaa vielä teiltä että toiminnallisuus toimii halutulla tavalla. Eli voidaan tiliöintijakson muuttamisella määrittää mille kuukaudelle tapahtuma kirjautuu. Jos tämä on käytössä, täytyy vielä verotoimittajalle määrittää optio päälle, jotta ohjelma ottaa tapahtumat mukaan alv-ilmoitukselle tiliöintijakson mukaan.

Sinulla ei ole yhtään suosikkia valittuna.