Mine områder
Hjelp

Ekstra skattetrekk

09-04-2013 16:49 (Sist oppdatert 14-04-2021)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 4367 Visninger

Dersom du skal trekke ekstra skatt på en ansatt, kan du legge dette inn som en fast lønnstransaksjon på den ansatte.

 

Du kan også korrigere skatten i en enkelt lønnskjøring. Da bruker samme lønnsart i vanlig lønnsregistrering og taster inn ønsket beløp.

 

Standard lønnsart er 500 / 9250.

 

Du MÅ benytte den lønnsarten som er angitt under lønnsartår (Grunndata / Firmaopplysninger / Lønnsår / Lønnsarter andre:  "Korr.forsk.trekk".

Du kan ikke ha flere lønnsarter for ekstra skattetrekk, det skal det heller ikke være behov for (du kan evt registrere flere transaksjoner på samme person, men bruk samme lønnsart).

 

Tips: Hvis den ansatte kun ønsker trekket for inneværende år, setter du til datoen til 31.12.xx". Det vil bety at det ikke skjer ekstra skattetrekk neste år (på personen), om man ikke angir det.

Ofte stilte spørsmål

  • Kan jeg overstyre tabellnummer eller prosent på den ansatte?
    Dette er mulig, men vil bli endret tilbake ved neste innlesing av skattekort. Hvis du ikke vil at skattekort skal oppdateres, må du hente frem kolonnen "Ikke hent skattekort". Vær kjent med at denne avhukingen fjernes når nytt år opprettes. Nevn gjerne for den ansatte at det er fult mulig for den ansatte selv å endre sitt skattekort på Skatteetaten sine sider. 

  • Kan jeg legge inn ekstra skattetrekk i prosent isteden for beløp?
    Nei det er ikke mulig, kun beløp er mulig. 
Bidragsytere
Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"