Mina produkter
Hjälp

Frånvaroaktiviteter med Tjänstemannaavtalet

07-06-2018 13:27 (Uppdaterad 25-06-2018)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 1078 Visningar

Har du valt att ha anställda enligt Tjänstemannaavtalet (TMA) i samma företag som övrig personal är det några saker gällande frånvaroaktiviteter som är bra att veta.

 
Som regel så kan du använda samma aktivitetstyp oavsett vilket avtalsområde de anställda tillhör.
Sjuk, Semester, Kompledig och Flexledig genererar automatiskt rätt löneart efter avtalsområde.
 
För aktivitetstyperna Pappaledig och Vård av barn skall den löneart som väljs på själva aktivitetstypen vara för Övriga Avtal. När aktivitetstypen används för en anställd enligt TMA, kommer lönearten för TMA däremot att genereras.
 
Exempel: Karl som är förare går på Transportavtalet. Lisa är tjänsteman och går på Tjänstemannavtalet.
På aktivitetstypen Vård av Barn har jag valt lönearten som hör till Övriga avtal.
image.png
I Löneartsregistret har jag två olika löneartsnummer för Vård av Barn
image.png
När jag registrerar Vård av Barn på Karl kommer lönearten för Övriga avtal (Löneartsnummer 556) att genereras i Löneberäkningen. När jag registrerar Vård av Barn på Lisa kommer lönearten för TMA (Löneartsnummer 668) att genereras i Löneberäkningen.
 
Övriga aktivitetstyper
Om du önskar att frånvaro skall generera olika lönearter beroende på vilket avtalsområde den anställde tillhör, så behöver du skapa nya aktivitetstyper för Föräldraledig, Tjänstledig osv. 
Gå till Register->Aktivitetstyper->Lägg till Aktivitetstyp. Ange namn tex. "Föräldraledig TMA" och välj tillhörande löneart för TMA
 
Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här