Mina produkter
Hjälp

Traktamentesberäkning, Transportavtalet, inom Norden

03-08-2018 11:52 (Uppdaterad 08-09-2023)
  • 0 Svar
  • 2 gilla
  • 2450 Visningar

I avsnittet traktamentesberäkning enligt Transportavtalet finns förklaring till när traktamenten utfaller enligt den automatiska beräkning som finns i TransPA. 

 

Här nedan visar vi ytterligare ett exempel på hur en resa kan registreras inom norden med överliggning  och hur utfallet blir i TransPA löneberäkning med gränsövergång till Norge. Valet "utland" kommer styra beräkningen till att räkna efter utlandsavtalet som tillämpas vid gränsöverskridande godstrafik utanför Norden. Detta är utrikes, men inom Norden, så därför väljer jag "transport" som ni ser här nedan.

 

 Resan startar som vanligt när jag lämnar stationsorten. Här går resan till Norge och därför rapporterar jag gränsövergång både när jag kommer in i Norge och när jag kommer tillbaka och passerar gränsen till Sverige igen. Jag har sovit i lastbilen och har således inte haft någon fri logi som ni ser.

 

image.png

I kalendern visas resan som ett grått block över dagarna som resan pågår.

image.png

 

I löneberäkningen presenteras föjande:

Nordiskt traktamente - dag:  Ställer jag mig på raden nordiskt traktamente - dag så visas resan som beräkningen kommer ifrån och antal Nordiskt traktamente dag. Tiden räknas från den tidpunkt då arbetstagaren lämnar stationsorten till den tidpunkt arbetstagaren återkommer till Stationsorten. 

image.png

Nordiskt traktamente - logi: Samma sak här, vill jag se var denna beräkning kommer ifrån så klickar jag på raden som presenterar logi.

image.png

 

Vi friskar upp ert minne från föregående avsnitt och tar med beloppen från lönegruppen här. Det är härifrån vi plockar belopp när ersättning för traktamente skapas. I detta fall räknas samtliga timmar som resan pågår med ersättningen 15,76 kr per timma och presenteras som nordiskt traktamente - dag. Logitraktamente utgår likt beräkningen beskriven i traktamentesberäkning enligt transportavtalet

JoakimBerntsson_0-1694163580110.png

 

 

Vad gäller fördelningen av det skattefria traktamentet i antalet halvdygn och för logi och beräkningen av den skattepliktiga delen och därmed total skattepliktig lön, se artikeln Skatteverkets regler för traktamenten.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här