avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

(updated by Reverta Al-Safar VISMA ‎29-04-2020 11:09 )
  • 0 Svar
  • 0 Liker
  • 8142 Visninger

I dette brukertipset gjennomgår vi hvordan du kan registrere eller endre feriepengegrunnlag på en ansatt.

Oppstart

Sjekk at de ansatte har skattekortopplysninger registrert for inneværende og foregående år, feriedager og satser for samme år.

• Velg lønnsregistrering og opprett en lønnskjøring i foregående år.
  • Registrer ”Ansatt” og lønnsart for ”Korrigering av feriepengegrunnlag” (lønnsart 299 / 6500). Deretter registrer grunnlaget for feriepenger i kolonnen ”Beløp”. 
  • Deretter velger du ”Lønnsberegning alle”, kjører alle lister og til slutt ”Godkjenning”.

For kontroll kan du kjøre ut feriepengeliste i opptjeningsåret. Denne ligger under "Utskrifter / Årsrapporter / Feriepengeliste".

Korrigering av feriepengegrunnlag

Ved korrigering av feriepenger gjør du på samme måte som beskrevet over. 

• Dersom det er beregnet for mye feriepenger, reduserer du grunnlaget.
  • Dersom du skal øke feriepenger til gode f eks. pga. militærtjeneste, skal du gjøre det også i samme rutine, men da øke grunnlaget.

Spørsmål til support

• Jeg ønsker å benytte regnsakpsbilaget / lage bunt, men det er ingen avsetning av arbeidsgiveravgift?
    Som standard er ikke lønnsart 299 avhuket for beregn arbeidsgiveravgift. Hvis du ønsker dette, så er det bare å huke av for aga. Hvis du gjør dette må lønnsart 299 benyttes i egen lønnskjøring ellers blir aga rapporteringen feil i A-meldingen.