for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Support har erfart at kunder som migrerer fra Visma Lønn til Visma.net Payroll får feilmelding i a-meldingen på ansatte som har en startdato fram i tid.
Eksempel på denne feilmeldingen:
Arbeidsforhold: xxxxxx (f.eks. arbeidsforhold 1-10)
Opplysninger om arbeidsforhold mangler.
(Forretningsregel: Magnet-EDAG-108)
Alle arbeidsforhold må rapporteres hver måned til og med kalendermåneden inntektsmottaker slutter og sluttdato er rapportert.
I denne artikkelen skal vi gå gjennom forskjellige problemstillinger og løsninger.
Eksempel:
Du har gått over til Payroll i juli 2022, men har opprettet en ansatt i Visma Lønn som har startdato i august 2022.
Når du kjører din første lønnskjøring for juni i Payroll, så feiler a-meldingen da den etterspør et arbeidsforhold fra Visma Lønn på en ansatt som har ansattdato fram i tid.
I Visma Lønn
Gå inn på den ansatte. Sett den ansatte med arbeidsstatus "Sluttet" og legg inn en sluttdato. Ikke lagre, men trykk på "søppelbøtte"-ikonet for å slette den ansatte.
Send erstatningsmelding på den siste måneden du har sendt A-melding fra Visma Lønn.Har du sendt flere a-meldinger for den måneden, så må du nullstille disse og sende ny a-melding (dette gjelder også dersom det er sendt flere ansattopplysninger).
I Visma.net Payroll
Opprett en ny lønnskjøring med kun arbeidsforhold for å generere en ny a-melding. Les mer her.
I Visma Lønn
Gå inn på den ansatte og sett "Ansattdato" til siste dag i måneden du kjører lønn i Visma Lønn - i vårt eksempel 30.06.2022.
Sett en sluttdato på den ansatte til 30.06.2022.
Gå inn i fanen "Arbeidsforhold" og endre start og til dato på arbeidsforholdet til 30.06.2022, slik at datoene ikke lenger er fram i tid.
Send erstatningsmelding på den siste måneden du har sendt A-melding fra Visma Lønn.Har du sendt flere a-meldinger for den måneden, så må du nullstille disse og sende ny a-melding (dette gjel
I Visma.net Payroll
Opprett en ny lønnskjøring med kun arbeidsforhold for å generere en ny a-melding. Les mer her.
Hvordan gjenkjenner jeg at arbeidsforholdet kommer fra Visma Lønn?
En arbeidsforholdid fra Visma Lønn er alltid bygget opp av ansattnummer+linjenr.
F.eks. 1-10.
I dette brukertipset har vi samlet alle relevante brukertips og spørsmål for deg som migrerer eller har migrert fra Visma Lønn til Payroll.
Jeg ønsker å migrere til Payroll. Hvordan går jeg frem?
Dette gjør du ved å trykke på "Flytteknappen ".
Vi anbefaler at du tar kontakt med din Visma Partner før du utfører punktene i "Flytteknappen".
Hva bør jeg tenke på før jeg går over til Payroll?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Beholder jeg tilgangen til Visma Lønn?
Dette har vi skrevet mer om i brukertipset "Nyttige tips og rapporter ved overgangen til nytt lønnssystem". Vi anbefaler at du setter deg godt inn i punktene skrevet her.
Bør jeg sende ut lønnsoppgavene før jeg bytter lønnssystem?
Ja, vi anbefaler at du sender ut lønnsoppgaven fra Visma Lønn før du går over til Payroll.
Finnes det kurs på Payroll?
Ja, du finner kurset her og er inkludert i ditt Payroll abonnement.
Kan jeg få testbruker / testfirma på Payroll?
Dette kan du lære mer om her.
Hvor finner jeg en oversikt over alle klientene jeg har i Visma Lønn?
Følg dette brukertipset.
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Email: kundesenteret@visma.comCopyright © 2022 Visma.com. All rights reserved.