Mine områder
Hjelp

Sjekke status på fakturaer sendt til Autoinvoice

27-02-2017 17:38 (Sist oppdatert 01-07-2019)
  • 6 Svar
  • 1 liker
  • 4947 Visninger

Sender du elektronisk faktura til kunder er det nyttig å sjekke at disse har blitt sendt uten feil. For å gjøre dette mest effektivt anbefaler vi å kontrollere flere samtidig. Denne guiden forklarer hvordan du gjør dette. 

 

1. Gå til Skriv ut faktura (AR508000)

 

2. Velg Sjekk Autoinvoice-status i nedtrekksmenyen

 

3. Definer datointervall for hvilke fakturaer du vil kontrollere, f.eks siste måned. Dette avgjør hvilke fakturaer som vises i listen under. Som standard vises siste måned. Vi anbefaler også å huke av for Vis alle

 

4. Klikk Behandle alle. Dette kontrollerer alle fakturaene sendt som elektronisk faktura i intervallet over.

 

sjekk_status_autoinvoice.png

 

5. Programmet vil gå gjennom alle fakturaene for den aktuelle perioden. Etter at behandlingen er ferdig vil du se statusen til den enkelte faktura i kolonnen Autoinvoice status (merk at denne kan være plassert et stykke til høyre). I kolonnen Autoinvoice sendt via vil du også kunne se hvordan fakturaen er sendt. Merk at fakturaen kan være sendt som epost. Dette skjer som en plan B hvis kunden ikke støtter elektronisk faktura. Forutsetningen er at firmaet er satt opp til å bruke utskriftstjenesten. Les mer om dette her. Merk at statusen for "vellykkede" sendinger under Autoinvoice status er forskjellig avhengig av hvordan fakturaen er sendt (ref. bilde under).

 

2.png

 

Hvis fakturaen har feilet vil dette vises som "En feil oppsto ved sending" i kolonnen Autoinvoice status.

 

3.png

 

I disse tilfellene kan du se mer info i kolonnen Feilmelding fra Autoinvoice. For å filtrere slik at bare linjene med feilmelding vises kan du markere kolonnen og velge Er ikke null

 

4.png

 

Da vil bare linjene med feilmelding vises. Tar du musen over feltet vil hele meldingen vises. 

 

5.png

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hva betyr meldingen: sendt til Autoinvoice, avventer videre behandling.

av Edvard Berntzen (Oppdatert ‎28-06-2019 14:00 av Edvard Berntzen VISMA )

Hei.

 

Beklager sent svar. 

 

Meldingen betyr at fakturaen er sendt til Visma.net Autoinvoice, men enda ikke sendt videre derfra. Hvis du har hentet Autoinvoice-status på fakturaen (ref. artikkelen over), men fortsatt har samme status, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med support. 

 


Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Suzanne Borge
CONTRIBUTOR ***
av Suzanne Borge

Vad betyder följande?

Autoinvoice status: Sendt - fakturaen er sendt

Autoinvoice sendt via: Utskrift Priority

 

 

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang

Hei @Suzanne Borge 😀

 

Sendt - fakturaen ser sendt 

Betyr at fakturaen er sendt til mottaker av AutoInvoice.

 

Utskrift Priority

Betyr at fakturaen er sendt per brevpost (som utskrift).

 

AutoInvoice sender faktura elektronisk (EHF) som første prioritet, andre prioritet er per e-post og til sist som utskrift. Når en faktura går som utskrift skyldes det normalt at det mangler org.nr (for EHF) eller e-post på kundekortet. 


Markus
Visma.net ERP


Gøran Habberstad
CHAMPION *
av Gøran Habberstad (Oppdatert ‎13-02-2023 09:05 av Gøran Habberstad )

Fungerer ikke dette lenger? Jeg får ikke opp noen i lista lenger, og status oppdateres bare hvis jeg kjører jobben inne på fakturaen.

av Monika Maanum

Hei @Gøran Habberstad 

 

Beklager sent svar på denne posten. Vi hadde et problem i dette skjermbildet i februar, og dette er løst, så nå får du opp fakturaer i listen og kan kjøre sjekk på disse. 

 

 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"