avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

• 2 Svar
  • 0 Liker
  • 877 Visninger

Ved lønnsjustering tilbake i tid, vil Payroll automatisk etterbetale lønn for tidligere måneder på den ansatte når du endre månedslønn i Employees. Vi anbefaler at du benytter automatisk etterbetaling, men ser at det i noen tilfeller kan være ønskelig å registrer beløpet manuelt. 

Det er to ulike fremgangsmåtene for etterbetaling av lønn:

1. Automatisk etterbetaling  - Følg alternativ 1
  2. Manuell etterbetaling - Følg alternativ 2

Alternativ 1 - Automatisk etterbetaling

Eksempel:

Ansatt har 35.000 kr i månedslønn, dette har blitt utbetalt for august. I september blir det avtalt høyere lønn som gjelder fra 01.08.2019

Fremgangsmåte:

1. Registrere ny lønn på den ansatte i feltet Månedslønn  i Employees | Stilling | Lønn.
  2. Velg dato endringen skal gjelde fra f.eks 01.08.2019.
    endre lønn.png
  3. I den åpne lønnskjøringen for september i Payroll vil det se slik ut:
    Beløpet for fastlønn september er økt og etterbetalingen fra august legger seg som en retroaktiv verdi.
    Payroll.png
  4. Bekreft deretter betaling. Etterbetaling rapporteres på inneværende måned i henhold til kontantprinsippet.

NB! Endringen vil også påvirke timelønn/overtid som er registrert manuelt eller i  Calendar med dato etter endringen av månedslønn.

Alternativ 2 - Manuell etterbetaling

Fremgangsmåte fastlønnede:

Det er ikke mulig å registrer noe på lønnsart 10000 Fastlønn i Payroll. Vi anbefaler derfor at du opprette en ny lønnsart for fastlønn som en kopi av lønnsart 10000 fastlønn og gjøre følgende endringer:

1. I første fanen Generell informasjon, fjern haken for Datosensitiv og sett på haken Variabel
  2. I fanen Visning, sett på halen for Transaksjon.
  3. I fanen Avansert, fjern scriptene som ligger under faktor og sats og velg Påkrevd under Beløp . Lagre lønnsarten.
    Fastlønn manuell.png
  4. Åpne Employee, hent opp den ansatte og velg Transaksjoner | Variable
  5. Velg «Legg til transaksjon». Velg den nye lønnsarten Fastlønn Manuell og legg til ønsket beløp
  6. Transaksjonen legger seg i den åpne lønnskjøringen i Payroll.
Kommentarer
CONTRIBUTOR **

Hei,

Jeg fikk endrede lønn- og stillingsvilkår i 2019 som trer i kraft 01.01.2020.

På første lønnsslipp i 2020 skal jeg få etterbetalt justeringen/differansen i lønn ift. stillingsprosenten i 2019 f.o.m. mai til desember.

Hvordan skal dette føres i eAccounting?

Mvh,

Sigvart Andersen

Hei Sigvart. Som standard vil etterbetaling bli kontert som fastlønn, altså på konto som ligger på lønnsart 10000 Fastlønn i Payroll. Med vennlig hilsen Wenche Jacobsen