Mine områder
Hjelp
Marion Olson
CONTRIBUTOR **

Egenmelding eller permisjon med / uten lønn

av Marion Olson

Hei

 

Har ved et par anledninger opplevd ansatte som er hjemme med sykdom på starten av dagen, og kommer på jobb utover dagen da formen er bedre. Typisk hodeverk, migrene o.l.

Får da spørsmål om hvordan dette skal føres på timene.

En arbeidstaker har jo rett til fri med lønn resten av dagen ved plutselig oppstått sykdom, uten å skrive egenmelding. Hvordan fungerer dette om det er motsatt?

Vi har fleksitid i bedriften, vil ha denne virke inn i stedet?

4 SVAR 4
Venke Sørøy
CONTRIBUTOR ***

av Venke Sørøy

Det lurer jeg også på. Jeg har også forstått det at slike dager ikke telles med i antall egenmeldingsdager til den ansatte. Da vil jo ansatte i teorien kunne komme på jobb en par timer for siden å dra (eller omvendt) uten at dette får betydning for egenmeldingsdagene ? Eller har jeg misforstått dette 🙂

Enel051
CHAMPION ***

av Enel051 (Oppdatert ‎17-11-2020 15:37 av Enel051 )

Det blir vel velferdspermisjon motsatt også..?

Marion Olson
CONTRIBUTOR **

av Marion Olson

Jeg mener også at dette er velferdspermisjon.

Men så kommer oppfølgingsspørsmålet, hvor går grensen? Dersom den ansatte er borte 5 timer og jobber 2.5, så er det jo godt over halve dagen. Skal en fremdeles la det gå som velferd?

Samt hvor ofte skal en ansatt kunne gjøre dette, og når / hvordan skal en gå frem dersom en ansatt ser ut til å "misbruke" systemet?

Venke Sørøy
CONTRIBUTOR ***

av Venke Sørøy

Ikke fått noe svar på dette enda?

 

Skulle gjerne hatt svar på dette jeg også. Synes det virker urimelig at ansatte i teorien kan misbruke dette hvis de skulle ønske det. Siden vi ikke har betalt velferdspermisjoner vil det for oss ikke være naturlig å sette dette som velferdspermisjon da vi betaler for disse timene. Hvor går grensen på dette for den ansatte, er det noen som vet ?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"