Mine områder
Hjelp
wm-obas
CONTRIBUTOR ***

Fagorganisering

av wm-obas

Ved anbudsberegning kreves nå stadig oftere at anbyder skal ha avtale med et fagforbund og at de ansatte skal være organisert. Men det er frivillig å fagorganisere seg i Norge. Hvordan skal man forholde seg til dette. Holder det at anbyder følger avtalen vedr. lønn og andre vilkår? Hva sier lovverket om slike krav, kan anbud forkastes om dette ikke er oppfylt?

1 SVAR 1
Haugl
CONTRIBUTOR ***

av Haugl

Jeg har selv jobbet hos en entreprenør i byggebransjen, og synes det er flott at det å ta samfunnsansvar gir noen fordeler i anbudskonkurranser. Bedriften jeg jobbet i var bl.a godkjent lærlingebedrift, miljøsertifisert og registrert i StartBank. Man får aldri jobben på grunn av dette, men det kan gi deg en fordel i anbudskonkurransen. Det at man i tillegg vektlegger organisering er veldig bra. Alle bransjer er tjent med at useriøse aktører lukes ut, da det er vanskelig for seriøse aktører å konkurrere mot de useriøse når det kommer til pris. 
Det er ikke dermed sagt at tariffavtale automatisk betyr alt er bra, eller motsatt, at de som ikke har tariffavtale er useriøse. Men har man tariffavtale så vet man i alle fall at arbeidstakerne har noen som støtter de om noe ikke er som det skal være.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"