Mine områder
Hjelp
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

Feriepengetrekk av ny eller gammel lønn i aug.

av Marianne Nilsen2

Hei alle brukere av dette forumet.

Vi sitter her å diskuterer hva som er riktig og galt å gjøre ved trekke av feriepenger i en senere mnd. enn juni.

Diskusjonen går på at noen av oss mener at ferietrekket bør gå av gammel lønn siden utbetalingen av feriepengene ikke skjer før nå for aug.lønn. dette grunnet permisjon i juni mnd.(vi forskutterer ikke) og skal nå avvikle ferie. Største parten av alle lønnsmottagere får feriepengene sine i juni. I vårt tilfelle får ikke vi lønnsøkning før i juli mnd. så dermed får største parten ferietrekk av gammel lønn. Han som da får utb. feriepenger i aug. skal han trekkes av ny eller gammel lønn????? Hva er riktig??

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Monica Bremtun-Olaussen -
VISMA

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei

 

Det som er viktig å tenke på her, er hva han får utbetalt når han faktisk avvikler ferien sin. Det han trekkes når feriepengene utbetales, er det han skal ha utbetalt når ferien avvikles. Det vil si, har han f.eks. avviklet 3 uker ferie i mai, så skal han trekkes 3 uker av den lønnen han fikk utbetalt i mai (det vil vel her da bli "gammel" lønn). Dersom han avvikler 1 uke ferie i oktober, så skal han ved utbetalingen av feriepenger trekkes for den lønnen han faktisk får utbetalt på ferietidspunktet. Dersom han under ferieavviklingen i oktober får utbetalt den nye lønnen, så må trekket som ble foretatt under feriepengeutbetalingen være iht. den nye lønnen.

 

Det er altså den lønnen som ble trukket når feriepengene ble utbetalt som skal "tilbakebetales" når ferien avvikles. Det har altså ikke noe betydning hva man har i lønn når ferien skal avvikles, det er det som ble trukket i lønn når feriepengene ble utbetalt som styrer hva man har krav på å få utbetalt når man avvikler ferie.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"