Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Skatteberegning ved feriepengekjøring

av Anonymous

Jeg skal kjøre feriepenger denne måneden, og det er noen ansatte som i tillegg skal ha utbetalt overtid. Lønnsarten til overtid står med skatt prosent, men det blir likevel ikke beregnet skatt av overtiden. Hva må jeg gjøre for at det skal beregnes skatt av overtiden?

20 SVAR 20

av Elin Hammerud

Hei 

 

Når det totale lønnsgrunnlaget til den ansatte er negativt for måneden blir det ikke trukket skatt av overtiden selv om lønnsarten ligger med prosenttrekk. 

 

Legger med link til en artikkel som forklarer dette litt nærmere: 

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Huldt-Lillevik-Lonn/Skatteberegning-ved-feriepengekjorin...

Hilde Andersen2
CHAMPION *

av Hilde Andersen2

Hva er da vitsen med å endre overtids lønnsarten til prosent?

av Elin Hammerud

Hvis den ansatte får et positivt lønnsgrunnlag skal du trekke skatt, men om lønnsarten da ligger med tabelltrekk blir det ikke trukket skatt. 

 

MMO1971
CONTRIBUTOR **

av MMO1971

Siste spm.. kan man da ikke bare kjøre lønnskjøring med normal skatt? da vil den trekke på tabell når den overstiger til positiv lønnsgrunnlag? 

av Elin Hammerud

joda, du kan igrunn det, men da gir du ikke skattefritak på naturalytelser. 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Men hvis du kjører med tabell vil vel skattegrunnlaget bli så lavt at tabellen ikke vil slå inn på naturlaytelsene+

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Er du sikker på det.

Skatten skal jo følge lønnsarten.

 

Samme hvis du betaler feriepenge sluttoppgjør sammen med vanlige feriepenger for i fjor.

Da blir det skattetrekk på feriepengene fra i fjor, men ikke på de fra i år.

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

OK. Jeg har overtid med %trekk og da  kommer den som vanlig uansett.

 

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Hei

 

Du må over en hvis sum før det begynner å trekkes skatt, dette er helt vanlig. Er overtiden fra tidligere mnd. så kan du legge inn et x-tra skattetrekk, men ikke hvis det er forrige mnd.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Overtiden skal ha skatt etter prosent fra første krone så vidt jeg kan forstå. 

Selv om artene for overtid står med prosenttrekk, så trekkes overtidsbeløpet fra i grunnlaget for tabelltrekk. Etter hva jeg kan forstå så er dette feil.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Ja, det er riktig det, men når det kjøres feriepenger så blir det 0 i skatt før vi når et hvist beløp, hadde det vært en normal lønnskjøring så hadde skatten slått inn med engang.

 

Hvis du ser på grunnlag skatt så står det med minus foran, det gjør det helt til du går over beløpet, si at det står -400 så legger du inn kanskje en bonus på kr. 500 da skattes det av 100 kr. eksempel.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Skal det ikke være et grunnlag for tabelltrekk, og et grunnlag for prosenttrekk da?

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Ja nå er jeg helt forvirret, for det trodde jeg også.

Jeg trodde at prosenttrekk skulle slå inn med en gang.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Dette lærte vi på et feriepengekurs, så hvis dere er usikkre her ville jeg tatt kontakt med Visma/Huldt & Lillevik. Man endrer jo de fleste lønnsarter til % trekk når feriepengeutb. skal skje, og et minus grunnlag er helt normalt. Vil legge til at vi også har reagert på dette tidligere, helt til vi var på feriepengekurs for noen år tilbake. Prøvde å Google et godt svar til dere men fant ingen ting.

Godkjent løsning
TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Jeg har nå ringt og snakket med Sticos.

De sier at dette er feil

Har du en lønnsart som trekker % skal det trekkes fra 1 krone også når du kun har trekkefrie ytelser somferiepenger i tillegg til den %-pliktige ytelsen.     Det skal følge det vi har lagt på lønnsarten er et % så skal det trekkes fra første krone.         Sticos var veldig interessert i hjemmelen H&L har for ikke å trekke skatt fra 1 krone på en %pliktig ytelse.                             

                                                                                       En annen sak er at man ofte bruker % når det skulle vært tabell.   F.eks overtid som utbetales sammen med månedslønna for samme måned.   Firmbil som kommer hele tiden.  Ting som kommer fast hele tiden skal ha tabell.   Det er bare når det er ekstraordinære ting (slik som de som samler mange timer overtid hele året og tror de skal få 50% skatt på den i desember - da blir det jo %)  Men alt dette er jo en annen diskusjon.   

MMO1971
CONTRIBUTOR **

av MMO1971

Hei. Lurte på om jeg kunne spørre litt om dette... Hva ble da egentlig rette måten å gjøre dette på?. Vi har for eksempel månedlige bonus og provisjon..(vanligvis tabell trekk)  Hvis jeg kjører feriepenger med skatt.. ( ikke uten) så vil det komme ett minus beløp på for eksempel 4000,-... jeg legger da inne provisjon på kr 10 000,- og systemet trekker da tabell skatt av 6000,-.  Altså riktig med tabell og feil at den ikke trekker fra hele summen.  Hvis jeg forstår det rett vil systemet fremdeles ikke trekke fra første tall hvis vi endrer til prosent? som og er en høyere sum ( som regel) enn tabell..

Fremdeles litt forvirret. Noen som kan forklare meg med "baby steps"? 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg har nå trukket %-trekk av overtiden manuelt. Det må jo være hele vitsen med at man skal endre til %-trekk på overtid med utbetaling av feriepenger at det skal trekkes skatt av overtiden selv om grunnlaget for tabelltrekket er negativt.

Takk for svar alle sammen 🙂

Rebekka Bjånesøy
CHAMPION *

av Rebekka Bjånesøy

Vitsen med å endre til % er vel at det skal trekkes skatt dersom overtiden fører til at man bare har litt i pluss i skattegrunnlaget. Dersom man bare kommer en tusenlapp i pluss vil ikke tabellen trekke noe, men prosenten gjør det.

 

 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Jeg har for øvrig aldri vært med på å endre lønnsartene fra tabell til % når vi kjører F.P.

Lærer så lenge vi har lever, eller elever eller hva det var 🙂 🙂

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Prøvde å lete etter papirene mine, men finner ikke. Hvorfor ikke sende en mail til Huldt&Lillevik/ kurs feriepenger så får du nok et bedre svar enn det jeg kan gi, jeg bare gjenforteller det vi lærte på kurs.

Vi endrer i hvert fall lønnsarter til % i juni og ser at på mange så blir skattegrunnlaget til minus.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"