Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Kundeprisavtaler/salgsprisavtale

av Anonymous

Når man har opprettet en kundeprisavtale og ønsker å ta bort eller endre en del produkter. Er da eneste mulighet linje for linje under salgsprisavtaler. Eller er den en måte hvor man kan "masse slette" feks utgåtte produkter? Vi har en del tusen produkter ut mot kunder og kan ikke jobbe linje for linje er altfor tidkrevende.

10 SVAR 10
Stian Osmundsen
CONTRIBUTOR **

av Stian Osmundsen (Oppdatert ‎09-05-2023 13:19 av Stian Osmundsen )

Hei @Edvard Berntzen 

Vi har kunder som kun handler i EUR selv om det meste foregår i NOK. Da trenger vi kundeprislister. 

Til dette bruker vi kundepriser. 

Når vi da skal registrere en kundepris på 690 EUR får vi beskjed om at at minstekrav til bruttofortjeneste ikke er oppfylt.

Her gjør systemet feil og endrer prisen til 6098,57 EUR, som er hva beløpet måtte vært i NOK. 

Dette er en systemfeil som må korrigeres. Det skaper store problemer for oss. 

 

Skjermbilde 2023-05-09 kl. 13.15.34.png

 

av Edvard Berntzen

Hei @Stian Osmundsen.

 

Her må jeg be deg opprette en supportsak slik at vi får håndtert dette best mulig. 

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net ERP. 

av Edvard Berntzen (Oppdatert ‎24-03-2023 14:18 av Edvard Berntzen VISMA )

Hei.

 

Hvis dere skal endre priser på varer anbefaler jeg å bruke Kundeprisavtaler (AR202010). Da vil dere ha historikk på prisene. Her kan det evt. importeres et Excel-ark med de nye prisene. 

 

Når det gjelder sletting av varer er jeg usikker på om du mener slette prisene (slik at de blir 0 som standard), eller selve varene. Begge deler skal iallefall kunne løses med et importscenario mot henholdsvis Salgsprisavtaler (AR202000) og Ikke lagerførte varer (IN202000)/ Lagervarer (IN202500). 

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net. 

PålNBH
CONTRIBUTOR **

av PålNBH

Hei. Jeg har "samme" spørsmål, men skjønner ikke svaret om hvordan det skal hjelpe. 

Her er utfordringen min:

Har laget en kundeprisavtale på en kunde med en fastpris på 2 artikler. Nå har vi inngått en fast rabattsats på vanlig pris på disse (og flere produkter), og jeg ønsker nå å "fjerne" kundeprisavtalen på disse så jeg slipper å oppdatere kundeprisavtalen på disse 2 produktene til vanlig pris ved hver prisendring (2 artikler på en kunde er ikke mye, men kunne vært 100 kunder og 1000 artikler). Det går ikke an å slette denne Kundeprisavtalen, det er ikke et valg hos meg i alle fall, og jeg får heller ikke til å oppdatere med "tomt" felt i "ny pris".

av Edvard Berntzen (Oppdatert ‎24-03-2023 14:17 av Edvard Berntzen VISMA )

Hei @PålNBH

 

Jeg skjønner at du synes dette er tungvint. Slik det er i dag kan man dessverre ikke slette en prisavtale eller sette den inaktiv. Ettersom man heller ikke kan endre hvordan priser prioriteres (f.eks kundepris før basispris) gjør dette at man må vedlikeholde kundeprisen. En løsning her ville vært å kunne sette Utløpsdato på en kundeprisavtale slik at denne utgår på en viss dato. Dette kan gjøres på kampanjepriser i dag, men ikke vanlige priser. Jeg anbefaler å legge inn dette som ønske på ideforumet. 

 

EdvardBerntzen_0-1675256983530.png

 

Hvis dere nå bruker basispriser isteden vil jeg bare gjøre oppmerksom på at en evt. kampanjepris for denne vil komme i tillegg til fast rabatt for kunder. Skal dere en periode ha lavere basispris anbefaler jeg derfor å legge inn dette som en rabatt på basispris isteden. 

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net

Ellenmarie1976
CONTRIBUTOR *

av Ellenmarie1976

Hei! 

Ser at dette tidligere er lagt inn som en ide, at en kundeprisavtale skulle vært mulig å gjort inaktiv.. Jeg har altfor mange kundeprisavtaler som ligger (burde vært borte!) - dette skaper også store utfordringer med integrasjoner mot netthandel, på grunn av at datamengden bare øker og øker! Det burde også vært mulig å sette en aktiv avtale "på vent", hvis det f.eks bare skal endres en pris. Sånn det er i dag, må jeg lage en helt ny for hver endring... Ikke rart det blir mange avtaler av det. Helt unødvendig..

PålNBH
CONTRIBUTOR **

av PålNBH

Hei Ellen Marie. Har funnet ut at om man går til "kundepriser" i "register" så kan man faktisk slette kundepriser man ikke ønsker lenger. Kan filtrere på priskode, pristype eller artikkel. Må slette og lagre på hver side, så tar tid å bli kvitt mange, men går faktisk an. Mvh Pål

Ellenmarie1976
CONTRIBUTOR *

av Ellenmarie1976

Hei! Ja, jeg er klar over denne muligheten, men her kan jeg ikke filtrere på hvilken kundeprisavtale den aktuelle prisen ligger under, så jeg er på en måte like langt..

av Edvard Berntzen (Oppdatert ‎24-03-2023 14:21 av Edvard Berntzen VISMA )

Hei igjen @PålNBH

 

Ved nærmere ettertanke er dette faktisk mulig å løse i skjermbildet Kundepriser (AR202000). Her kan du endre Utløpsdato for konkrete priser. Dette burde kanskje vært mulig i skjermbildet Kundeprisavtaler også, men er iallefall i Kundepriser

 

Det skal være mulig å importere Utløpsdato til skjermbildet Kundepriser via et import-scenario også. Ta evt. kontakt med partner for bistand til dette. 

 

EdvardBerntzen_0-1679663863012.png

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net 

PålNBH
CONTRIBUTOR **

av PålNBH

Hei Edvard.

 

Takk. Fant det faktisk til slutt selv og der kan man slette linjer. Så da "nullstiller" man. Litt tungvint, men i alle fall mulig :). Mvh Pål

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"