Mine områder
Hjelp
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Beregningsmåten til Payroll for "Stopp fastlønn"

av Nils Fossum (Oppdatert ‎10-03-2021 13:38 av Nils Fossum )

Hei,

 

Fikk i dag mitt første tilfelle av "Stopp fastlønn" for deler av måneden så tenkte jeg måtte undersøke hvordan systemet gjør sin beregning. Fant da ut at systemet tar månedslønnen og deler på antall kalenderdager i aktuell måned for å finne en dagssats. Denne satsen brukes da for alle de dagene vedkommende ikke skal ha lønn for. I mitt case skulle vedkommende ha lønn fra 10. mars og ut måneden. Med en årslønn på kr 520.000 ga det et trekk i full månedslønn på kr 12.581. Vet mange pleier å finne dagslønn ved å ta årslønn delt på 260 dager. Hadde man brukt den og trukket for 7 arbeidsdager i stedet for 9 kalenderdager hadde trekket blitt på kr 14.000. Er det noen som har synspunkter på de to ulike beregningsmåtene?

3 SVAR 3
Lisbeth Antilla
PARTNER

av Lisbeth Antilla

Jeg føler at arbeidsdager burde vært standard, og bruker det på alle firmaene jeg setter opp.

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Har du opplevd noen ulemper ved å velge arbeidsdager? Fungerer det for måneder med røde dager og er det avhengig av at deltidsansatte er lagt inn på en spesiell måte? Dagens ordning med kalenderdager tar vel hensyn til antall dager i hver måned. Så om man skal ha lønn fra 10.03-31.03 blir det 22/31 av full månedslønn mens om man skal ha lønn fra 10.02-28.02 blir det 21/28 av full månedslønn? Jeg endret fra kalenderdager til arbeidsdager på en klient i går men kan ikke se at det påvirket lønnskjøringen som straks skal avsluttes. Vet du om det kan stemme?

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Fant nå ut at man under selskapsinnstillinger i Employees kan bytte fra default som er kalenderdager over til å beregne basert på arbeidsdager. Så da er heller spørsmålet om hva er riktigst og hvilket av alternativene bør være default? Selv følger det det bør endres til arbeidsdager men så er jeg også vant med å jobbe med klienter med vanlig 5-dagers uke fra mandag til fredag. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"