Mine områder
Hjelp
Linda Wang
CONTRIBUTOR ***

Endring av yrkeskode og A-melding

av Linda Wang

Hei,

I nyhetsbrevet til skatteetaten for oktober 2022 skriver de følgende; 

 

I noen tilfeller kan det være nødvendig å sette sluttdato på et arbeidsforhold, selv om arbeidsforholdet ikke opphører. Dette kan for eksempel være når arbeidstakere bytter arbeidsted i samme firma, eller ved bytte av lønns-og personalsystem. I slike tilfeller oppretter man et nytt arbeidsforhold med startdato dagen etter sluttdatoen, slik at arbeidstakeren får et sammen-hengende arbeidsforhold i Aa-registeret. Det er ikke nødvendig å rapportere sluttdato ved alle endringer i arbeids-forhold. Vi ser at mange avslutter eksisterende arbeidsforhold og oppretter nytt arbeidsforhold med ny startdato når de skal bytte yrkeskode. Dette skal rapporteres som en endring på det eksisterende arbeidsforholdet. Se vei-ledningen hvis du lurer på hvordan du gjør dette. Yrkeskode -Skatteetaten Unødvendige sluttdatoer kan skape utfordringer og ekstraarbeid for de som bruker opplysningene i Aa-registeret. Det kan for eksempel medføre utilsiktede ut-og inn-meldinger av ordningen for obligatorisk tjenestepensjon.

 

Men i Payroll må vi følgende;

 

Gå på den ansatte det gjelder og sluttmeld den ansatte. Velg sluttårsak  "Endring i organisasjonsstruktur eller byttet jobb internt". Bruk siste dagen i inneværende måned som sluttdato. Reansett den ansatte med dato dagen etter og velg korrekt arbeidsforholdstype.

 

MERK 1! Hvis du bare endrer Arbeidsforholdstypen eller Yrkeskode vil dette gjøre at det sendes nye A-meldinger tilbake i tid. Og du vil da på den første av meldingene få en "Edag 108" feil. Så følg ovenstående fremgangsmåte for å unngå dette.

 

MERK 2! Hvis du setter sluttdato tilbake i tid, vil dette gjøre at all lønn, fordeler og fravær vil bli tilbakeført / slettet. Så Visma anbefaler på det sterkeste å benytte siste dagen i inneværende måned som sluttdato.

https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-Payroll/Melding-fra-NAV-om-feil-bruke-av-arbei...

 

Mitt spørsmål; 
Vil det bli endring på dette i Payroll, slik at man slipper å avslutte og re-innsette en ansatt ved endring av yrkeskode?

2 SVAR 2
Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Jeg stilte spørsmål om noe av dette 9/8-2022, da jeg skulle endre yrkeskode på en lærling, og gjøre ansettelsen om fra midlertidig til fast.  Her er svaret jeg fikk, og det fungerte fint.  Satte altså ikke sluttdato, og ingen krøll med a-meldingen.

 

‎19-08-2022 14:40

 

Hei

 

Du kan bytte både yrkeskode og ansattelsesform uten å avslutte arbeidsforhold. Pass på å legge inn riktig endringsdato.

 

Mvh Alexandra

 

 

 
Linda Wang
CONTRIBUTOR ***

av Linda Wang

Takk for svar! 

Kan noen fra Visma også bekrefte dette på denne tråden, og oppdatere brukertipset på Community, slik at vi er sikre?

Dette skapte en del feil og rettinger i våres på et firma, som Visma måtte rette opp i, derfor denne skepsisen 😉

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"