Mine områder
Hjelp
EL_LA
CONTRIBUTOR **

Overgang fra Visma Lønn til Payroll

av EL_LA

Min arbeidsgiver vurderer å bytte fra Visma Lønn til Visma.net Payroll. 

Etter å ha lest alle trådene med problemer og feil, er vi veldig i tvil.

Produktet virker halvferdig, når det renner inn med flere klager hver dag. 

Når vi fortsatt er i vurderingsmodus, hva hadde dere anbefalt? Å kjøre på og komme over til den nye plattformen? Eller avvente en stund til de fleste manglene og feilene er rettet opp? Vet noen når det er over og ut med Visma Lønn?

 

23 SVAR 23
Siri Helen
CONTRIBUTOR **

av Siri Helen

Mye bra med Payroll, men mye som enda er ikke ferdig... Det virker ikke som Visma Payroll og Tripletex har noen form for kommunikasjon seg imellom. Vi har landbrukskunder, som har lønn på ulike avdelinger.  I Tripletex har alle lanbrukskunder 6 siffret kontoplan og dermed ikke mulig å overføre regnskapsbilag via API fra Payroll til Tripletex. Verken Payroll eller Tripletex kan svare på hvordan dette skal løses, så enn så fører vi det manuelt i Tripletex. 

Siri_Hovland
PARTNER

av Siri_Hovland

Hei Ingvild, 


Flott med innspill på funksjonalitet som du liker! Dette er inntrykket vi også får fra mange kunder etter at de har kjørt noen lønninger i Payroll 🙂 Enig i at rapporter generelt trenger et løft, men det har kommet mye fint i HRM Analytics bare nå etter jul, så det går framover.

 

Har også full forståelse for at mange synes retro er uvant og kan være skummelt. Det kommer etter hvert flere forbedringer bl.a. i forhåndsvisningen av a-meldinger, slik at lønningsansvarlig får mer kontroll før man kjører lønn. Jo flere av disse forbedringene som kommer, desto mer tenker jeg at datostyring og retro vil oppleves som et godt verktøy. 

Ingvildtveit
CONTRIBUTOR ***

av Ingvildtveit

Jeg har jobbet i Visma Lønn, Payroll og Tripletex - og trives godt i skybasert lønnsystem. 

Payroll er fin da den er datostyrt, dvs at den regner ut lønn automatisk hvis det er korrigeringer. Dog er det fort gjort å gjøre det uoversiktig med retroverdier, hvis man trykker feil. Når man blir vant til systemet, så skjønner man også mer logikken - og man kan finne litt ut av ting selv. 
Rapportene synes jeg mangler litt før de er gode - men liker de bedre enn visma lønn. 
Jeg legger også inn endringer i lønn fortløpende som jeg får de inn siden det er datostyrt, selv om det er langt frem i tid - slik at jeg slipper å ha en huskeliste, eller mail hvor alle endringer skal legges inn. 
Og man slipper oppdateringer - noe jeg synes var helt håpløst med Visma Lønn... Har du spørsmål til programmet er visma enkelt tilgjengelig på chat - som gjør at man raskt får svar. 
Vi er godt fornøyd med Payroll, men regner med at det bare blir enda bedre etterhvert (ting tar litt tid) 

Jan-Rune Rafteseth
CONTRIBUTOR **

av Jan-Rune Rafteseth

Ville ha ventet så lenge som mulig, og vurdert andre system i mellomtidenn. Payroll har enkelte fine funksjoner, men i det store og det hele har det ført til at vi bruker lengre tid på lønn enn vi gjorde i H&L. Vi ble lovet funksjoner i 2022 som fortsatt ikke er på plass. Andre feil vi opplever, tar månedsvis å rette, og systemet er tregt og kan fra tid til annen ha nedetid på viktig funksjoner.
(Akkurat nå prøver jeg å få systemet til å automatisk sende lønnsslipper i morgen tidlig. Det fungerte ikke kl 15 i dag, og det fungerer heller ikke nå i kveld.)

Chanett Eng
CONTRIBUTOR ***

av Chanett Eng

Ikke bytt! Vi byttet til Payroll 1.2.23, angrer som en hund.

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

av Anne Liv Skjeggedal

Helt enig

Hanna Eid
VISMA

av Hanna Eid

Hei @Anne Liv Skjeggedal og @Chanett Eng

Dere må gjerne ta kontakt med support hos oss hvis dere ønsker, så kan vi bli med å ta en kikk på de utfordringene dere opplever 😊  

Siri_Hovland
PARTNER

av Siri_Hovland

@Bodil Smedseng Helt enig med deg i det. De ansatte skal kunne få all nødvendig informasjon ut fra sin lønnsslipp, og på slippen i Payroll er det definitivt flere punkter som må utbedres.

Bodil Smedseng
CONTRIBUTOR **

av Bodil Smedseng

@Siri_Hovland  Hva er status på denne? Fremdeles er det store mangler med lønnsslippen, blant annet mangler hittilverdier på alle lønnsarter som er brukt, ikke bare de som er brukt sist måned

Hanna Eid
VISMA

av Hanna Eid

Hei @Bodil Smedseng Når det gjelder lønnsslippen så har vi to mindre saker som skal utvikles først. Når disse er ferdig så skal vi begynne med lønnsslippen. Arbeidet med denne er planlagt å begynne i begynnelsen av 2 kvartal. Men det er en del jobb så det vil gå litt tid før den er ferdig 😊 

Siri_Hovland
PARTNER

av Siri_Hovland

Hei Bodil, 

Jeg er som nevnt kun Payroll partner, og jobber ikke i Visma, så dette må nok Visma svare på. Vi har ikke fått beskjed om når de nye lønnsslippene kommer, bare at de jobbes med. Se Vismas utviklingsplan her: https://portal.productboard.com/payrollno/4-produktportal-payroll-hrm/tabs/10-utviklingsplaner

Siri_Hovland
PARTNER

av Siri_Hovland (Oppdatert ‎30-01-2023 08:12 av Siri_Hovland PARTNER )

@EL_LA og @Kristin B Sletten Vi fører kun H&L, og har ikke noe informasjon om Visma Lønn. Anbefaler at du tar kontakt med din partner for å få mer informasjon om utfasing, og generelt om overgang. Det kan jo være at noe av det dere er fornøyd med i Visma Lønn også finnes eller kommer i Payroll.

Siri_Hovland
PARTNER

av Siri_Hovland

Vi er partner for Visma Payroll, og har tatt over mange kunder fra H&L de siste par årene. De aller fleste vi har tatt over sier de er godt fornøyd med systemet og prosessen med overgang. Vi får tilbakemeldinger på at kundene synes det er mye som er en forenkling fra gamle rutiner, og at systemet er lett å forstå.

Samtidig er vi veldig åpne på den funksjonaliteten som ikke er på plass enda, og på rutiner som må endres i overgangen (som er standard prosedyre ved overgang mellom to systemer). Vi tar ikke over kunder som har behov for funksjonalitet som ikke finnes i systemet enda. Det er viktig for å bli fornøyd, og få tillit til systemet. 

Det våre kunder generelt sett ikke er fornøyd med er særlig lønnsslippen, mer avansert rapportering, mer avansert prosjektfunksjonalitet, og mulighet for å gruppere ansatte. I tillegg er det enkelte ting rundt retroaktive transaksjoner, oppretting av lønnskjøringer og sending av a-melding på arbeidsforhold som oppleves tungvint og rigid i systemet, og ikke som den hjelpen det kunne ha vært. Her er det absolutt forbedringspotensiale. Mye av dette er utvikling hos Visma klar over og er planlagt å bli utbedret. Vi håper dette kommer på plass så fort som mulig. 

Konklusjonen for bedrifter som vurderer Payroll tenker vi må være å ha en god og åpen prosess med sin partner om hvilke behov bedriften har i nytt lønnssystem. Utviklingsplanen til Visma ligger også åpen, så alle kan se hva som utvikles når: https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Visma-net-Payroll/Roadmap-Visma-net-Payroll/ba-p/427535 Veldig synd at det er flere som er misfornøyd med systemet. Det er også fullt forståelig hvis man går over i den tro at alt er på plass, for for en del kunder er det jo ikke det. Men det er også viktig å si at for veldig mange kunder er det et godt og lettvint system som fungerer godt.

Bodil Smedseng
CONTRIBUTOR **

av Bodil Smedseng

En av de viktigste funksjonaliteten som MÅ på plass er en lønnsslipp som faktisk er forståelig for de ansatte. Det er vanskelig å fatte at det ikke er mulig å få f.eks hittilverdier på lønnslippene for ALLE lønnsartene som er brukt hittil i år og ikke bare de som er benyttet på den enkelte lønnskjøringene. Det skaper stor frustrasjon hos de ansatte og jeg må forklare om igjen og om igjen. Har forstått det slik at dette er noe som er etterlyst over flere år og hvor løsning er lovet og deretter utsatt flere ganger. Det synes jeg er uakseptabelt.

For øvrig begynner jeg å få mer tak på Payroll etter 3 måneder og ser at systemet har sine positive sider. 

EL_LA
CONTRIBUTOR **

av EL_LA

Hei Siri, vi bruker Visma Lønn som vi er ganske fornøyd med. Derfor ser vi oss nødt til å vente med å bytte til Payroll. Vi vil gjerne vite om det er satt opp en ca. dato for utfasing av Visma Lønn?

Kristin B Sletten
CONTRIBUTOR *

av Kristin B Sletten

Hei 

Jeg sjekket med chatten til Visma nå, og de sier at det ikke vil komme nyere versjoner for oppgradering etter 2024 (dette vil ikke nødvendigvis si at du ikke får brukt systemet etter det). Skattekorttabeller kan trolig oppdateres via en patch etter dette.  Men noen endelig dato kunne de ikke gi, men de vil kommunisere dette ut i god tid når den er bestemt. 

Kristin B Sletten
CONTRIBUTOR *

av Kristin B Sletten

Vi lurer også på ca dato for utfasing av Visma Lønn.

Eide Marianne
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Eide Marianne

Styr unna!  Hadde aldri valgt Payroll hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag.  Det er et uferdig system, hvor det mest opplagte ikke fungerer.  Å gå fra H&L til dette har vært et stort tilbakeskritt, slik vi ser det.  De selger det inn som om det skulle vært det beste systemet som finnes, det er det ikke pr. i dag!  Vi har aldri brukt så mye tid og frustrasjon på lønn, som etter vi begynte med Payroll.  Vi har til og med måtte ha allmøter for de ansatte for å forklare bl.a. lønnslippen.  Dette er tidkrevende, og tid er penger.  Kanskje kan Payroll bli fantastisk en dag, men vi mener at systemet burde vært mer ferdig før det selges til alle.

ADI7
CONTRIBUTOR ***

av ADI7

Jeg er så enig i alt du skriver.

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION **

av Anne Liv Skjeggedal

Ville ventet, evt funnet et annet lønnssystem.

Angrer veldig på at vi valgte Payroll.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"