Mijn Communities
Help
Janneke Gerritsen
CONTRIBUTOR ***

WAZO uitkering verwerken

door Janneke Gerritsen (Bijgewerkt ‎07-10-2024 17:16 door Janneke Gerritsen )

De Belastingdienst heeft recent een document voor werkgevers gemaakt met vragen en antwoorden over betaling van uitkeringen. Het wordt als bijlage opgenomen in het volgende Handboek Loonheffingen.

 

Hun antwoord op de vraag : "Mag de werkgever bij een werkgeversbetaling, in plaats van de uitkering, het loon volledig doorbetalen en de uitkering als bate in de financiële administratie verwerken (dus niet in de loonadministratie)?" is:  "Nee. De werkgever moet de uitkering die hij van UWV ontvangt altijd volledig en als uitkering doorbetalen aan de werknemer. Het is namelijk een uitkeringsrecht van de werknemer. Als de werkgever het reguliere loon doorbetaalt en als regulier loon in de aangifte loonheffingen verwerkt en niet de uitkering opgeeft in de aangifte loonheffingen, dan doet de werkgever onjuist aangifte. De werkgever kan daardoor te veel of te weinig premies werknemersverzekeringen betalen. In sommige gevallen kan de uitkering hoger zijn
dan het loon (zie vraag 12). Als dat het geval is en de werkgever slechts het reguliere loon doorbetaalt, dan benadeelt de werkgever de werknemer."

 

Ik heb een case aangemaakt bij Visma maar helaas heeft Visma hier nog geen kant en klare oplossing voor. Daarom vraag ik me af hoe andere organisaties hiermee om gaan?

10 ANTWOORDEN 10
William1958
CONTRIBUTOR *

door William1958

Wij ook niet. 

 

Monique van Berkel
CHAMPION **

door Monique van Berkel

Zou hier een webinar voor gemaakt kunen worden? Ik stem voor!

Hi Monique,

 

Komend jaar worden er 4 webinars gepland waarvan 1 webinar dit onderwerp gaat bevatten. Waarschijnlijk de webinar in het 2e kwartaal.

Kitkhayan
CONTRIBUTOR ***

door Kitkhayan

Wij doen het ook niet. Wij zitten in het primair onderwijs. Wij verlagen de grondslag UFO premieloon met de wazo-uitkering met de looncomponent 44572. Deze lc ziet de werknemer niet terug op de loonstrook. Werknemer krijgt normale loon uitbetaald.  

Kitkhayan_0-1728478673406.png

 

John Bouwman
CHAMPION ***

door John Bouwman

Wij ook niet

John Bouwman
Annemiek Hendrix
CHAMPION *

door Annemiek Hendrix

Laat ik hier als aanvulling aan toevoegen, dat we het uiteraard wel doen met Betaald ouderschapsverlof. Dat werkt in Visma.

Nico vander Bent
CHAMPION ***

door Nico vander Bent

Wij ook niet (VO)

Monique van Berkel
CHAMPION **

door Monique van Berkel

Wij ook niet (VO).

Marian Paaij
CONTRIBUTOR **

door Marian Paaij (Bijgewerkt ‎09-10-2024 14:15 door Marian Paaij )

Wij ook niet (VO)

Annemiek Hendrix
CHAMPION *

door Annemiek Hendrix

Janneke,

Ik ben erg benieuwd wie uitvoert zoals hierboven beschreven. Wij niet, wie wel? Denk echt 80% van de werkgevers niet.