Mijn Communities
Help
ElmerH
CHAMPION *

unpivot (draaitabel voor andere kolommen opheffen)

door ElmerH

Hi all,

Ik loop nog steeds met de volgende uitdaging rond. Weet iemand hoe ik dit kan aanpakken?

 

Ik wil een overzicht maken met de kolommen personeelsnummers en bijv. 40 rubriekcodes uit de tabel dienstverband vrije velden. Aangezien iedere rubriekcode een aparte kolom is zou ik 40 kolommen krijgen. Dat zijn er best veel. Die wil ik, ipv naast elkaar, onder elkaar hebben (aantal rijen maakt niet uit). In power query is dat 1 druk op de knop. Wie weet of dat in Dax kan en hoe dat moet? Op internet zie ik dat het zo kan (unpivot tables with DAX). Echter, dan moet je wel zelf een nieuwe tabel kunnen toevoegen.

 

Hier een voorbeeld met 3 kolommen uit dienstverband vrije velden:

1

ElmerH_0-1673256228989.png

2 unpivot (draaitabel voor andere kolommen opheffen)

ElmerH_1-1673256307931.png

3 gewenst resultaat

ElmerH_2-1673256338426.png

 

Dank alvast voor de hulp en groeten, Elmer

1 ANTWOORD 1

door Chris van den Berg (Bijgewerkt ‎11-01-2023 16:46 door Chris van den Berg VISMA )

Goeie vraag @ElmerH . Dit is een lastige vraag waar ik nu zo geen antwoord op heb. Tot zover zie ik ook alleen opties in combinatie met een nieuwe tabel. Dat is niet mogelijk inderdaad, tenzij je een rapport maakt wat je alleen binnen PowerBI Desktop weer wil geven. Dan zou je een tabel kunnen toevoegen. Dit kun je niet publiceren naar Youforce Reporting omgeving.