Mijn Communities
Help
Marianne Hiemstra
CONTRIBUTOR ***

Invullen rubriek alleen dmv het loepje

door Marianne Hiemstra

In Self Service hebben wij vele scripts in de formulieren om een mail te kunnen generen. Het is van belang dat het gene wat ingevuld wordt dus juist is, daar werkt het script mee. Bijvoorbeeld: als bij de vraag "is dit een nieuwe leidinggevende?" handmatig ja of jazeker ingetypt wordt en niet via het loepje de keuze Ja (met hoofdletter) geselecteerd wordt, dan werkt het script niet. Hoe kan ik er voor zorgen dat er alleen via het loepje iets ingevuld moet worden en niet handmatige tekst? 

2 ANTWOORDEN 2
eric nieuwstraten HU
CONTRIBUTOR ***

door eric nieuwstraten HU

Je kan hiervoor een eigen rubriek aanmaken in Self Service (Beheer / Rubrieken) en bij die rubriek een keuzelijst instellen. Dit werkt beter voor opties met  lange teksten zoals Marcel aangeeft. Zie voorbeeld hieronder. Daarmee forceer je ze om de loep te gebruiken, want een andere waarde wordt niet geaccepteerd.

ericnieuwstratenHU_0-1733211148836.png

Je kan ook een algemene eigen rubriek instellen (bijv ER0001) en die flexibel per formulier anders inzetten. Door in het formulier de rubriek  als weergave keuzelijst in te stellen en dan bij defaultwaarde ,Ja,Nee te zetten. Door te beginnen met een komma is het veld aanvankelijk leeg en door het te verplichten moeten ze dan een Ja of Nee selecteren. 

Marcel Bouman
CHAMPION ***

door Marcel Bouman

Ja, dat is inderdaad een vervelende eigenschap van rubrieken met het loepje. Ik gebruik daarom vaak liever een keuzelijst, daarbij kun je geen afwijkende waarde intypen. Dat is helaas niet in alle gevallen een mooie oplossing, vooral niet als er veel waarden en/of lange omschrijvingen in een referentietabel staan, en is in onderhoud natuurlijk ook bewerkelijker. Maar voor eenvoudige ja/nee vragen (en soortgelijke) is een keuzelijst dan wellicht een oplossing voor je.