Mina produkter
Hjälp
HS
CONTRIBUTOR **

Ankomstinspektion?

av HS

Kan man lägga upp ankomsinspektion/kvalitetskontoll på inköpta artiklar?

3 SVAR 3
HS
CONTRIBUTOR **

av HS

Jag tänker mig att en artikel markeras som ankomstinspektion och vi inleverans blir det två steg, först en inleverans (då är inte artikeln tillgänglig i lager) och sedan en kontroll och det är först när kontrollen är godkänd som artikeln hamnar i lager. Vissa system har även funktionalitet med att visa kontroll-instruktioner samt hur stor andel inspektion det ska vara (tex ett prov per inleverans, 10% o dyl) och även att man kan ange vilka värden man uppmätt, men det är överkurs för oss just nu. En flaggning om inspektion vid inleverans är det mest kritiskta, text med vad som ska inspekteras och att det inte inlevereras i lager förrän man godkänt är prio två.

av Niels Juul-Möller

Hej!

Oftast gör man så att man varumottar sådana inköp till ett eget "inspektionslager" (dvs upprätta ett nytt lagernr och använd det för inleveranser av inspektionsvaror). När varan är inspekterad gör man en lagerflytt till det riktiga lagret. På detta sätt kan hela flödet med fakturamottag fungera obehindrat och man har full koll på vad som ligger i inspektion för tillfället samt vilka inköp de kommer ifrån.

/Niels, Traventus

MartinaHolm
PARTNER

av MartinaHolm

Kan du utveckla ditt önskemål lite mer? När i flödet vill du kunna markera artikeln som kontrollerad?

Det är möjligt att använda ett fält för att bocka för att varan är kontrollerad, och du kan lägga till attest av inköpsordern via Approval, men det är kanske inte det du tänker på?

/Martina, Traventus 

Martina Holm

Traventus AB

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här