Mina produkter
Hjälp
Olof From
VISMA

Hantering vid frånvaro, del av månad

av Olof From

Jag har en anställd som ska vara tjänstledig i 6 månader. Gör jag något särskilt med den? Eller lägger jag bara in i kalendern tjänstledighet?

 

Kom på att jag betalade ut hel månadslön nu i augusti fast han är tjänstledig fr.om 180806 men det justeras väl på nästa månad när han ändå får andra tillägg och avdrag? (Ser att det görs det)

 

När jag gör Septembers lön gör jag väl avdrag för hela månadslönen? För när jag tittar nu så står det en månadslön i alla fall även om jag lagt in om tjänstledighet i kalendern.

1 SVAR 1
Olof From
VISMA

av Olof From (Uppdaterad ‎22-02-2021 13:38 av Olof From VISMA )

Om personen går på schema rekommenderar vi att grundschemat ligger kvar utlagt för att frånvaron tjänstledighet (som du lägger ut i period) ska plocka rätt antal timmar i löneberäkningen.

En annan fördel är att passen hamnar som oplanerade pass vilket underlättar om ni behöver tilldela passen till ersättare.

 

Frånvaron kommer finnas med i september lön med augusti månads avvikelser. Var uppmärksam på differensen mellan föreslagen månadslön september och frånvaroavdraget för augusti. Här gör många följande åtgärd för att få ett mer korrekt, rättvist belopp (låter du differensen stå kan den anställde tjäna på det vissa månader och förlora på det vissa månader, beroende på månadens beräknade arbetstid) 
1. Gör avdrag för hela månadslönen (åtgärd uppe på blå symbolen i fältet lön)
2. Nollställ alla frånvaroavdrag (åtgärd uppe på blå symbolen i fältet lön)
 

 

Nu har du låtit frånvaron möta upp månadslönen. Beloppet som de arbetade timmarna visar saknas så nu gör du följande åtgärd:
3. Högerklicka på vilken som helst av löneraderna och lägg till ny rad för timlön samt ange antal arbetade timmar och a-pris. Obs! Kontrollera först om någon av de arbetade timmarna ligger till grund för övertid. I så fall lägger du till ytterligare rader för övertid och övertidsersättning och fördelar arbetade timmar på rätt post.
 
TransPA föreslår alltid månadslön för innestående månad och avdragen från föregående månad. Detta är en vanlig metod som används och som är väldigt tacksam och enkel att hålla sig till då systemet automatiskt reglerar avdragen löpande och ser till att rätt lön föreslås när anställd är åter i tjänst efter frånvaro. 
Om ni i något fall vill frångå detta, exempelvis inför längre tid av frånvaro eller kanske ovisshet kring huruvida den anställde kommer tillbaka i tjänst eller ej, krävs att ni agerar före sparad lön genom att plocka bort raden månadslön. Detta medför ju då att ni inte ligger ute med en månadslön som ni riskerar att få svårt att reglera vid anställnings upphörande.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här