Mina produkter
Hjälp
Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

Lönegrupp > si och så många år...

av Naousingkatt

Om man hade ett fält där man fyllde i vilket år som chauffören började köra, kunde man få TransPA att automatiskt höja lönen vartefter åren går. Idag måste vi som jobbar med lönerna hålla koll på detta manuellt.

 

Mvh Lena

5 SVAR 5
Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

av Naousingkatt

Tack @Anonymous, för din fina lösning på detta. Det är bra att få en pling när det är dags. Trots det, hänger det ändå på den mänskliga faktorn en del att få till det hela. Jag tror ändå att jag måste göra som du föreslår och hoppas på att huvudet är med mig ordentligt så jag inte glömmer något moment.

 

Tack @Olof From, att du svarat. Jag hänger inte riktigt med på lite av det du skrivit. I avtalet står det att en nybörjare ska ha viss lön, efter två år en annan, efter ytterligare två år en tredje och nu även ett steg som avser de som arbetat mer än sex år. Det där med erfarenhet vet jag inte om det finns med som variabel till lönesättningen. Dessutom ville jag inte ha en notering att det var dags att byta, som du skrev i svaret. Jag förtydligar här: om man har en drop down-list med årtal, kan man välja det år som den anställde började som chaufför . Det årtalet skulle styra en funktion som flyttar upp chaffisarna ett snäpp med automatik i lönetrappan efter dessa års-intervall.

 

Jag brukar inte säga att "det kan ju inte vara så svårt att programmera in", men i och med att man gjort automatik i programmet som uppdaterar lönerna när nya avtal drivits igenom, kunde man kanske tänka till lite extra hur man skulle kunna lösa automatik i uppdateringen av antal år i branschen också. Sedan finns det ju redan ett ställe där man kan ändra ifall den anställde har lönesättning på annat sätt, vilket man då kan använda ifall vissa kör så effektivt och bra att de ska ha en högre lön än vad åren stipulerar. Min privata uppfattning är att dataprogram skall var till hjälp i ens arbete.

 

Mvh Lena

Olof From
VISMA

av Olof From

Toppen för ditt inspel i frågan PernillaCN, jättepositivt att du delar med dig av dina idéer, fortsätt så! 😀

 

@Naousingkatt Jag tycker du har goda idéer för hur vi skulle kunna uppmärksamma när byte av lönegrupp ska ske och eventuellt också automatisera byte av lönegrupp.

När det gäller vår uppdatering av belopp i samband med nya avtal så är dessvärre processen manuell. Vi behöver själva söka ut vilka kunder som behöver nya belopp och nya lönegrupper och sedan scripta in dessa värden och parametrar. Här skulle vi gärna vilja ha en automatik på plats som gör jobbet åt oss när våra kunder behöver nya belopp i förhållande till vilket avtal de har.

En fråga från mig som kanske inte var självklar att se mellan raderna i mitt förra svar är: Låt oss säga att du har en nyanställd person. Hur vet du då vilken erfarenhet den anställde har nu och när det är dags för uppflyttning till nästa lönegrupp? Finns denna information att hämta in från bra ställe för er som arbetsgivare, eller är det den anställde som ska lämna in dokumentation till er arbetsgivare som styrker hens erfarenhet och med datum?

Naousingkatt
CONTRIBUTOR ***

av Naousingkatt

Hejsan, Olof!

Som en förklaring, är jag aldrig med och anställer någon utan jag får uppgifter jag matar in i TransPA och i Visma Lön. Jag vet inte vad de nya chaffisarna sysslat med tidigare och inte heller hur effektivt och bra. Jag får enbart uppgift om att det är en viss lön och baserat på den, ser jag hur många år i yrket som gäller. Rätt eller fel, men så är min vardag.

 

Mvh Lena

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Lena,

jag har löst det så att jag har lagt upp en kompentenstyp som heter "Upp en löneklass", så får jag en påminnelse när det är dags och ser på noteringen jag lagt till vilken grupp den ska upp till, och när jag har justerat det, lägger jag upp en ny påminnelse om det är aktuellt med ytterligare en "Upp en löneklass" framöver.

Med vänlig hälsning Pernilla

Olof From
VISMA

av Olof From

Hej! 

 

Ja, jag förstår att det hade varit fint att få en notering när den anställde ska byta lönegrupp förstås. Helt oavsett så krävs ju då att man i er roll vet vilken tidigare erfarenhet den anställde har med sig, typiskt från andra tidigare arbetsgivare också. Frågan/behovet blir väl större nu också i och med att nya lönegruppen för 6år i yrket kommit (om det är Transportavtalet ni tillämpar). Vi hör om detta behovet ibland och skulle vi få täta förfrågningar kring funktionen framöver så ökar naturligtvis möjligheten att vi får se funktionen i TransPA någon gång i framtiden.

Jag vet att vissa av våra kunder har varit kreativa och lägger in en kompetens som heter "byte av lönegrupp" som de lägger in med en giltighetstid som de skapar upp hos den anställde där man vill få påminnelse när bytet ska ske. Det kanske kan vara ett sätt ni skulle kunna testa för att ha bättre kontroll.

 

Här finns ett avsnitt som förklarar hur ni registrerar kompetenser, https://community.visma.com/t5/Anvandartips-for-Visma-TransPA/Kompetens/ta-p/154294

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här