Mina produkter
Hjälp
LottaO
CONTRIBUTOR **

Sjukavdrag - hur hanterar ni det?

av LottaO

Våra sjukavdrag är inställda på formel med 365 dgr ist för veckoarbetstiden. Detta medför att vid längre sjukdom måste registrering göras även över helgen. Då vi har en varierande sjukskrivning för vissa med 25 % en vecka och 50% nästa vecka blir det missvisande. Hur hanterar ni detta? Kan jag inte bara ställa om formeln för lönearten sjukavdrag dag 15-90 till s_sjuklön_14? 

3 SVAR 3
LenaFritzson
VISMA

av LenaFritzson

Hej

sjukavdraget är bara timlöneavdrag för de timmarna den anställde varit frånvarande.

I denna artikel kan ni läsa mer om hur man kan justera frånvaron vid deltidssjuk.

LottaO
CONTRIBUTOR **

av LottaO

Min person har månadslön och ena veckan varit sjukskriven 25 % och nästa vecka 50 %. Jag har använt då sjukavdrag >90 dgr och min anställde har "missat" att registrera sina helger. Varför det har blivit tokigt. Men för helgen då, tänker jag att det följer mån-fredag för att starta med 50 % på måndagen. Eller använder ni annan löneart då?

Godkänd lösning
LenaFritzson
VISMA

av LenaFritzson

Är det inte en transportanställd det gäller? Det är nämligen skillnad på hur sjukfrånvaro görs beroende på vilket avtal den anställde går på. 

Kan du ringa oss på support så vi kan koppla upp oss och titta på ett exempel du har?

Du når oss på 0524-48 00 00

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här