Mine produkter
Hjælp
Catrine Nielsen
CONTRIBUTOR ***

Afholdelse af ferie i timer + fraværslønart til afholdelse af feriefritimer

af Catrine Nielsen

Jeg har to spørgsmål:

1. Vi afholder ferie i timer. I den  nye Ferievejledning (Gældende fra 1. september 2020) står der i punkt. "22.1. Registrering af ferie på månedslønnede", at registrering af ferie på medarbejdere, der er ansat med ret til afholdelse af ferie med løn, skal registreres på fraværskode 40 - Afholdt ferie. 

Vi har altid brugt fraværskode 49 - må vi ikke bruge den længere?

2. Vi afholder feriefri i timer. Vi har hidtil brugt fraværskode 61, men den nedskriver ikke den ferieberettigede løn. Jeg har fået at vide, at I arbejder på at lave en fraværsart til feriefritimerne, hvor den ferieberettigede løn vil blive nedskrevet (men hvor beløbet stadig bliver medtaget i beregningsgrundlaget for ferietillæggene). Hvornår regner I med, at den er klar? 

3SVAR3
Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

1. Godt set jeg mangler at skrive fraværskode 49 ferie i timer, den skal du fortsat bruge. Jeg får det tilføjet i vores vejledning, tak :-).

 

2. 

Fraværslønart 3829 knyttes til fraværskoden til feriefri f.eks. 60. Ved anvendelse af fraværskode 60 angives dage. Ved anvendelse af fraværet vil den ferieberettiget løn blive nedskrevet med 4,8 % pr. dag. Så den kan du bruge på din fraværskode. Og så er det vigtigt at du vælger at dit ferietillæg optjenes af OK grundlaget stillingskategori 4901, så det grundlag bliver IKKE reduceret med afholdt ferie og feriefri. Så den løsning kan du bruge :-).

Catrine Nielsen
CONTRIBUTOR ***

af Catrine Nielsen

Tak for svar, men vi afholder feriefri i timer - og hvis jeg bruger fraværskode 60, så trækker den i dage.

Vi har købt os til, at I skulle opsætte vores system til den nye ferielov, så jeg går ud fra, at det er de rette koder, der oprettet i systemet. Vi har haft konsulent Peter Jørgensen til at hjælpe med opsætningen, og han sagde, at det endnu ikke var muligt at afholde feriefri i timer, med en fraværskode, der nedskrev den ferieberettigede løn, men at I arbejdede på at få lavet en ny fraværslønart til afholdelse af feriefritimer. Hos os skal den ferieberettigede løn nedskrives med de faktiske timer x timelønnen - ikke 4,8 % pr. dag - hvilket fungerer fint på afholdelse af ferie i timer.

Godkendt løsning
Helle Valso
VISMA

af Helle Valso

Beklager at jeg fik svaret dig forkert på denne :-). Den kommer ikke med til den release der kommer i november, mere ved jeg ikke om udviklingen af den nye lønart. Men tag fat i Peter Jørgensen og spørg ham:-). God dag

 

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.