Mine produkter
Hjælp
Trine Jensen
CONTRIBUTOR ***

Ferie fra tidligere arbejdsgiver

af Trine Jensen

Hej.

 

Hvordan håndterer man når en nyansat kommer med ferie fra en tidligere arbejdsgiver?

 

Vores ferierækkefølge er opsat til først at anvende ferie opsparet hos os og så først derefter at trække folk i løn således at de skulle udløse penge fra Feriekonto.

 

Men nu hvor en nyansat kommer med et par dages ferie fra en tidligere arbejdsgiver og de gerne vil afholde dette først skal man så bare taste ferien med en anden fraværskode?

Eller kan vi fastholde ferierækkefølgen og først trække i løn når der ikke er noget opsparet hos os?

12SVAR12
Jesper Daugbjerg
CONTRIBUTOR ***

af Jesper Daugbjerg

hvis I vil nøjes med at bruge fraværskode 40, så skal I have sat ferierækkefølgen op.

Det er ikke noget, I selv kan ændre, så det skal Visma gøre for jer.

Så kan I sætte feriedage ind fra tidligere arbejdsgiver med var.lønart 520, så de bliver trukket først.

Lene F M Sørensen
CHAMPION **

Vi har i forvejen en ferierækkefølge. Hvordan mener du at den skal ændres?

Jesper Daugbjerg
CONTRIBUTOR ***

Hej

 

Ferie fra tidligere arbejdsgiver er ikke sat op i ferierækkefølgen, og der skal du have Visma ind for at lave rettelsen, så de dage bruges først.

 

Du kan også få ændret, så feriefridage bruges før ferie etc. og du kun skal bruge en fraværskode.

Se Ferie vejledning til Visma Løn

Lene F M Sørensen
CHAMPION **

Hej

 

Jeg har oprettet en sag på dette problem for næsten 1 måned siden. Jeg nævnte det også på årsmødet, hvor jeg blev lovet, at I ville kontakte mig. Der er desværre ikke nogen, der har kontaktet mig endnu. Der står heller ikke noget i jeres release eller i ferievejledning til Visma løn, som kan hjælpe med at løse denne opgave. 

Det er noget der har virket fint med den gamle ferielov. Der blev der beregnet pension af bruttolønnen, selvom der var egnebetalt ferie. Nu bliver der beregnet pension når egenbetalt ferie er trukket fra, hvilket betyder at jeg skal regulere manuelt for den forkerte pensionsberegning. Det vil jeg så skulle gøre hver gang, der starter en medarbejder med ferie fra tidligere arbejdsgiver.

Håber at blive kontaktet, da jeg også her i december måned har en medarbejder, der selv skal betale ferie.

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Hej Jesper

 

Vil det sige at ligger jeg f.eks. 5 feriedage ind på lønart 520, så vil de blive brugt først selvom der er optjent f.eks. 10 dages ferie. og man benytter bare samme fraværskode? Det er da egentlig meget smart.

 

Men hvad med dagene på lønsedlen. Står de så så man kan se at det er feriedage uden løn, eller fremgår de ikke??

 

Det er da lige før det skal drøftes med ledelsen om vi skal have ændret i ferierækkefølgen 🤔

Jesper Daugbjerg
CONTRIBUTOR ***

af Jesper Daugbjerg

Dagene fra tidligere arbejdsgiver fremgår ikke på lønsedlen.

Men de bliver brugt og medarbejderen bliver trukket i løn.

Dorte Selmar
CONTRIBUTOR ***

af Dorte Selmar

Jeg bøvler også med problematikken - har mange nyansatte ...

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

Jeg har også medarbejdere som har feriepenge med fra tidligere og derfor i princippet skal trækkes, men jeg har sagt at det bliver når der ikke er flere dage med løn, altså til sidst.

Vi har et tidsregistreringssystem (et andet sted end hos VISMA) og der skelnes, set fra medarbejderens side, ikke i mellem om der er penge eller ej, men blot hvor mange feriedage de kan holde.

Lene F M Sørensen
CHAMPION **

af Lene F M Sørensen

Hej

Vores ferierækkefølge er sat op på samme måde. Jeg fandt så ud af, at jeg kan bruge fraværskode 42. Medarbejderen bliver så trukket i løn. Problemet er så bare, at der ikke længere bliver beregnet pension af bruttolønnen, men først når ferie egen regning er fratrukket.  Fraværskode 42 er sat op til lønart 1587, som altså i mine øjne ikke beregner pension korrekt. Det skal siges, at før den nye ferielov trådte i kraft, var der ikke problemer med beregning af pension, når medarbejderen holdt egenbetalt ferie (LA3970). Jeg har flere gange forsøgt at få Visma til at komme en løsning uden at det er lykkedes endnu. Så jeg er desværre nødt til at regulere manuelt hver gang en ny medarbejder har ferie med fra tidligere arbejdsgiver.  Det er en del langhåret, så jeg håber også, at der er nogen der har en løsning.

Godkendt løsning
Helle Valso
VISMA

Når det er ferie fra tidligere arbejdsgiver, kan I anvende fraværskode 42 for de feriedage der skal afholdes fra tidligere arbejdsgiver. Det betyder også at I ikke behøver at få ændret ferierækkefølgen.

Når medarbejderen så skal anvende det ferie der er optjent hos jer, registreres det på den fraværskode som I bruger til alle andre medarbejdere, som har ferie med løn.

Såfremt at jeres pensionsgrundlag IKKE skal nedskrives med træk i løn for afholdt ferie, skal I kontakte vores hotline, for at få ændret jeres pensionsgrundlag - fjernet lønart 4871, 4872 eller 4873 fra jeres pensionsgrundlag, vises på lønsedlen som lønart 4254.

Trine Jensen
CONTRIBUTOR ***

af Trine Jensen

Hej Helle.

Fraværsart 42 udløser lønart 1587 på en lønseddel. Denne lønart beregner kun løntræk i forhold til selve gagen og ikke alle feriepengeberettigede lønarter.

Når der anvendes mere ferie end optjent på fraværskode 40 udløser det lønart 4254 som du nævner og denne beregner korrekt på alle feriepengeberettigede lønarter.

Vil det sige at jeg skal kontakte hotline for at få ændret noget i forhold til fraværsart 42/lønart 1587, for jeg syntes det ser forkert ud når der kun trækkes 4,8% af selve gagen?

Mvh Trine

Lene F M Sørensen
CHAMPION **

Hej Helle

 

Tak for dit svar. Jeg har kontaktet hotline med henblik på en ændring/løsning. Men de er endnu ikke vendt tilbage.

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.