Mine produkter
Hjælp
PeBu
CONTRIBUTOR *

Ferietildeling elever

af PeBu

Hej
Har nogen styr på tildeling af ferie til elever.
Vi har en månedslønnet medarbejder, som begynder som elev.
Vi kan afregne ferie på den månedlønnet's ansættelse, og lave en ny ansættelse som elev.

Så risikerer vi jo bare at afregne for meget ferie til medarbejderen.
Hvad gør man i sådan en situation?


Hvordan kan Visma hjælpe med at styre ferie på elever.
Har ikke fundet hjælp i nogen vejledning, måske har jeg ikke søgt de rigtige steder?
Finder der vejledning vedr. elever og ferie?

4SVAR4
Godkendt løsning
PiaSkovAndreasen
CHAMPION *

af PiaSkovAndreasen

Hej,

Tjek Ferieloven §42:

 

Elever med uddannelsesaftale efter lov om erhvervsuddannelser har ret til betalt ferie i 5 uger i den første og anden hele ferieafholdelsesperiode, efter at ansættelsesforholdet er begyndt. Arbejdsgiveren betaler løn under ferien i det omfang, eleven ikke har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse.

 

Bemærk passus "i det omfang, eleven ikke har optjent ret til løn under ferie eller feriegodtgørelse."

 

Det vil sige, at du ikke behøver at afregne feriepenge ifm. skiftet til elev, men at medarbejderen allerede har optjent feriedage/penge, som kan videreføres i det nye ansættelsesforhold. Og dermed fungerer det 'som normalt' - ligesom f.eks. i elevens hele 2. eller 3. ansættelsesår... særbestemmelserne er jo kun lavet for at sikre, at den helt nyansatte elev, som ikke forudgående har været på arbejdsmarkedet, har mulighed for at afholde ferie.

mvh Pia

 

Godkendt løsning
Poul_ Visma
VISMA

af Poul_ Visma
Helle Toft
CONTRIBUTOR ***

af Helle Toft

Hej 

Hvis du vil afregne feriepengene, inden din medarbejder bliver elev, tror jeg, at du skal fratræde medarbejderen og oprette vedkommende igen med et helt nyt personalenummer. Elever har ret til ferie med løn også i 1. år af ansættelsen. Jeg fik hjælp af Visma til dette, da det er noget kringlet selv at sætte op. Der er 2 år siden, jeg fik hjælp til dette og kan desværre ikke huske, hvordan det blev sat op. 

Rie Fiil Johansen
CONTRIBUTOR *

af Rie Fiil Johansen

Hej 

 

Jeg forstår ikke dit problem. Den ferie du betaler til feriekonto ved fratrædelse har medarbejderen jo at holde ferie for, og er dermed ferie uden løn som elev. Eller misforstår jeg?

mvh Rie

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.