Mine produkter
Hjælp
Sanne Deichmann
CHAMPION **

Tildeling af overenskomstbestemte ferieFRIdage ?

af Sanne Deichmann

Hej alle

 

Er der nogen, der vil dele, hvordan de tildeler feriefridage her under den "nye" ferielov?

 

Vi har efter 6 måneds ansættelse ret til 5 feriefridage pr. ferieår. For nogen er det overenskomstbestemt, for andre "bare" en aftale. Vi ved, at vi i princippet selv kan bestemme hvordan de aftalebestemte tildeles, men hvad med de overenskomstbestemte?

 

Hvad hvis medarbejderen er ansat i februar 2021 og dermed har ret til feriefridage fra august ... skal vedkommende så have 5 feriefridage i august - og yderligere 5 dage i september, hvor der automatisk tildeles 5 feriefridage til alle med mere end 6 mdrs anciennitet? Eller kan man tildele en forholdsmæssigt antal i august?

 

Hvad gør I andre?

3SVAR3
Godkendt løsning
Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

I vores overenskomst står ligeledes at man har ret til 5 feriefridage om året.

Vi optjener pt. stadigvæk efter reglerne i den gamle ferielov, altså skal du have været der et helt år, for at få alle 5 feriefridage tildelt pr. 1 maj.

Det betyder også, at er du ansat midt i optjeningsåret tildeles feriefridagene forholdsmæssigt.

 

Det forholder sig dog anderledes med f.eks. seniordage, som vi tildeler fuldt uanset om du er ansat i december og får nye 1 januar, da der ikke i overenskomsten her, er lagt op til aftalebestemte regler. 🙂

Sanne Deichmann
CHAMPION **

af Sanne Deichmann

Super .. må jeg spørge hvilken overenskomst I følger?

Susanne123
CHAMPION ***

af Susanne123

DE - HK 

Du mangler at tilføje dine favoritområder. Dem kan du let tilføje ved at trykke på knappen "Administrer Mine områder" herunder.