Mijn Communities
Help
Mikey
CONTRIBUTOR *

Levering diensten buiten EU > fout in Visma btw-aangiften rubriek 3a

door Mikey

INTRODUCTIE
Voor de boekhouding van mijn onderneming gebruik ik met veel plezier al een aantal jaren Visma eAccounting Standaard. Sinds kort lever ik vanuit mijn onderneming diensten buiten de EU (Zwitserland) aan een ondernemer (bedrijf). Na het invullen van het hulpmiddel van de Belastingdienst “Ik lever diensten in, of neem diensten af uit het buitenland – hoe zit het met de btw?” blijkt het volgende:

• U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
  • U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
  • U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
  • U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

Hieruit blijkt duidelijk dat ik deze diensten gefactureerd worden zonder btw, en ik deze niet aangeef in mijn btw-aangiften.

Bij het aanmaken van de factuur in Visma, voor mijn geleverde diensten voor dit Zwitserse bedrijf, heb ik gekozen voor verkoopcategorie “Diensten 0%”. De gegevens voor de debiteur heb ik ook goed ingevuld met het juiste adres in Zwitserland. Automatisch wordt daardoor de factuur onder verkooprekening “Export buiten EU” geboekt op grootboekrekening “8155 – Omzet export buiten de EU”.

PROBLEEM
Echter lijkt er iets niet goed te gaan als ik in Visma onder “Boekhouding” > “Btw-aangiften”. Want al de omzet voor al mijn facturen voor het Zwitserse bedrijf worden onder rubriek “3a Leveringen naar landen buiten de EU” gezet. Bij het invullen van de omzetbelasting bij de belastingdienst staat heel duidelijk aangegeven dat rubriek 3a alleen bedoeld is voor levering van goederen, en dus niet voor diensten. Nu moet ik dus handmatig nagaan welke omzet (facturen) wel en niet goed zijn geplaatst door Visma onder rubriek 3a.

VRAGEN

1. Waarom vermeldt Visma automatisch mijn geleverde diensten buiten de EU onder rubriek 3a
  2. Zijn mijn facturen goed geboekt in Visma zodat ik volgende jaar zonder fouten mijn inkomstenbelasting kan invullen?
  3. Doe ik iets fout, en zo ja, wat kan ik doen om dit te corrigeren?

Alvast bedankt voor het meedenken voor een goede oplossing.

4 ANTWOORDEN 4

door Kai Lin Kloet

Beste Mikey, 

Bedankt voor je duidelijke uitleg over de situatie met je boekhouding in Visma eAccounting Standaard. Goed om te horen dat je al een aantal jaren met plezier onze software gebruikt!

We begrijpen je probleem. Het is inderdaad niet de bedoeling dat de omzet van je diensten aan de ondernemer in Zwitserland automatisch in rubriek 3a ("Leveringen naar landen buiten de EU") van de btw-aangifte terechtkomt, aangezien deze rubriek bedoeld is voor goederen.

Hoe nu verder en antwoord op je vragen:

1. Waarom vermeldt Visma mijn geleverde diensten buiten de EU automatisch onder rubriek 3a? 

De verkoopcategorie “Diensten 0%” en de daaraan gekoppelde grootboekrekening “8155 – Omzet export buiten de EU” zijn ingericht voor exporttransacties. Wanneer de standaard verkoopcategorieën worden gebruikt, komt export buiten EU in rubriek 3a op de aangifte terecht op basis van btw-code E, die gekoppeld is aan rekening 8155. 

De regelgeving rondom export buiten de EU kent echter diverse uitzonderingen en specifieke situaties, zoals in de tool van de Belastingdienst ook naar voren komt. Voor (diverse) situaties waarbij de btw geheel buiten de aangifte moet blijven kent de software een aparte optie binnen de verkoopcategorieën; daarover hieronder meer. 

We nemen je feedback serieus en gaan onderzoeken hoe we de verwerking van dit soort transacties in de toekomst gebruiksvriendelijker kunnen maken in de standaardinrichting van Visma eAccounting.

2&3.  Doe ik iets fout, en zo ja, wat kan ik doen om dit te corrigeren? 

• Voor nieuwe facturen: Om te voorkomen dat deze omzet in de btw-aangifte (en dus in rubriek 3a) terechtkomt, kun je bij het instellen van je verkoopcategorieën (of een specifieke aanmaken voor deze stroom) kiezen voor een grootboekrekening die aangeeft dat de omzet buiten de btw-aangifte moet blijven. Dit is de aangewezen manier voor omzet die je, zoals de Belastingdienst aangeeft, niet in je Nederlandse btw-aangifte hoeft op te nemen. 

Hiervoor kun je de optie Niet in btw-aangifte gebruiken in verkoopcategorieën die worden aangemaakt met het 0%-tarief. In onze Webhelp vind je hierover een toelichting onder "Veldtoelichtingen" in het artikel "Nieuwe verkoopcategorie aanmaken". Andere voorbeelden zijn te vinden in de oplossingen van deze en deze post op de community. 

Deze verkoopcategorie(ën) koppel je vervolgens aan de betreffende artikelen. Let op: als hetzelfde artikel ook in andere situaties wordt gefactureerd die wel betrekking hebben op de btw-aangifte, dan is het raadzaam hier een apart artikel voor aan te maken zodat er onderscheid op basis van de verkoopcategorie (en dus btw-verwerking) kan plaatsvinden.
  • Voor reeds geboekte facturen: De omzet die nu onterecht in rubriek 3a van je btw-aangiftevoorstel in eAccounting staat, kan het best handmatig gecorrigeerd worden, vóór het indienen van je daadwerkelijke btw-aangifte bij de Belastingdienst. Deze bedragen horen daar, zoals je correct hebt vastgesteld, niet thuis. De eerder gemaakte boekingen in je administratie worden hiermee niet gewijzigd, het gaat puur om de aanpassing ten behoeve van de aangifte zelf. 

Om het zo eenvoudig mogelijk te maken, zou je ervoor kunnen kiezen om één correctieboeking te maken voor het totale bedrag dat je wilt corrigeren. Maak in dat geval een boekstuk aan waarbij je op de eerste regel het te corrigeren bedrag debet op rekening 8155 met btw-code E, en voeg vervolgens een nieuwe credit-boekstukregel toe met datzelfde bedrag en de gewenste omzetrekening, maar dan zonder btw-code. Op die manier blijft de omzet gelijk, maar wordt het betreffende bedrag verminderd in rubriek 3a op de btw-aangifte.

Nogmaals bedankt voor je bericht. We houden je op de hoogte van relevante ontwikkelingen. Mocht je in de tussentijd vragen, neem dan gerust contact op.

Met vriendelijke groet,

Kai Lin Kloet
Junior Product Manager eAccounting

Mikey
CONTRIBUTOR *

door Mikey

Bedankt voor je uitgebreide reactie op mijn vragen. De onderstaande stappen heb ik toegepast. Voor wat betreft het aanmaken van een nieuw verkoopcategorie weet ik niet 100% zeker of ik het goed heb gedaan want je instructies waren helaas niet volledig.

Stap 1) Nieuwe grootboekrekening aangemaakt

• Rekeningnummer: 8160
  • Naam: Omzet diensten export buiten EU
  • Code: Geen btw-code
  • Type: Omzet

Stap 2) Nieuwe verkoopcategorie aangemaakt

• Naam: Diensten 0% NIET in btw-aangiften
  • Btw: 0%
  • Type: Diensten
  • Verkooprekeningen: Allemaal op “Geen rekening”. [VRAAG: Is dit juist? Want onder “Export buiten EU” kan ik NIET mijn nieuwe rekeningnummer 8160 selecteren, maar alleen 8155.
  • Niet in btw-aangiften > Rekening: 8160 - Omzet diensten export buiten EU

Stap 3) Correctie voor reeds geboekte facturen

Handmatig boekstuk aangemaakt binnen het kwartaal van de betreffende foute boekingen.

Rekening

Code

Debet

Credit

8155 - Omzet export buiten EU

E (0%)

BEDRAG

8160 - Omzet diensten export buiten EU

BEDRAG

---------------

Heel jammer dat in Visma eAccounting Standaard voor dit type transacties (diensten leveren buiten de EU) niet standaard een instelling beschikbaar is. Er zullen veel andere ondernemers zijn die ook diensten buiten de EU leveren waarvoor de omzet niet meegenomen moeten worden in de btw-aangiften. Lijkt me dat dit niet zo moeilijk is voor Visma om hier een standaard template voor beschikbaar te maken.

door Kai Lin Kloet

Beste Mikey,

Dank voor je bericht. De stappen die je aangeeft zijn correct. Let er wel op dat als je deze reeds aangemaakte artikelen ook voor een andere verkoopcategorie gebruikt (zoals dat je deze producten ook binnen de EU aanbiedt) dat je een kopie maakt van de verschillende producten. Zo kun je het artikel met de nieuwe verkoopcategorie gebruiken op facturen die buiten de aangifte moeten vallen. Op je facturen naar klanten binnen de EU gebruik je het oorspronkelijke artikel waarop de standaardverkoopcategorie al was gekoppeld.

Voor de vraag: Is dit juist? Want onder “Export buiten EU” kan ik NIET mijn nieuwe rekeningnummer 8160 selecteren, maar alleen 8155. Ja, dat is juist. Als “Niet in btw-aangifte” wordt gebruikt in een verkoopcategorie, worden alle andere velden automatisch op “Geen rekening” gezet. eAccounting zal vervolgens bij het factureren van artikelen met deze verkoopcategorie altijd de grootboekrekening toepassen die bij “Niet in btw-aangifte” is ingesteld, in dit geval dus 8160. 

Daarnaast snap ik je reactie dat het vervelend is dat dit niet op deze manier in eAccounting aangeboden wordt. Voor nu kan deze situatie op bovenstaande wijze worden ingericht. Aan onze kant zullen we verder gaan onderzoeken hoe we dit het beste verder kunnen oppakken vanuit de standaardverkoopcategorieën. 

Met vriendelijke groet,

Kai Lin

Sander Kreuze
ACTIVE CONTRIBUTOR *

door Sander Kreuze

Antwoorden

1. Dit gedrag is inderdaad aanwezig in Visma, ik stel voor dat Visma dit verder in onderzoek neemt.

2. Facturen zijn goed geboekt in Visma, het is gewoon omzet en telt dus mee in je resultataat die je ook in de aangifte inkomstenbelasting moet opgeven.

3. Je doet niets fout.