Mijn Communities
Help
Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

restant afboeken

door Erik Janssen

Ik heb een factuur gekregen waarvan ik het ingeboekte bedrag in Visma niet gelijk kreeg aan het factuur bedrag (ik boek altijd netto excl. btw bedragen) wat resulteert in een factuur bedrag van 29,99Euro en ingeboekt bedrag van 30,00Euro. Er is vervolgens wel een betaling uitgegaan van 29,99Euro en dit is bij afschriftregels verwerken ook geboekt. Resultaat een saldo van 0,01Euro wat nog weg moet, maar ik vraag me af hoe ik dit het beste kan doen zeker omdat dit een keer door Visma is gedaan maar ik niet terug kan vinden hoe dit precies is gedaan.Screenshot_2019-02-08 Crediteurkaart.png

 

 

13 ANTWOORDEN 13
Harmen Vogel
PARTNER

door Harmen Vogel

@sanderdercksenAl zicht op als en wanneer saldo afboeken voor crediteuren beschikbaar komt?

door sanderdercksen

@Harmen Vogel De optie Afboeken is beschikbaar in het venster Inkoopfacturen. Een bulk-optie, zoals in het debiteurenproces, staat niet in de planning. Gezien het incidentele situaties zijn, verwacht ik dat deze optie voldoende bruikbaar is. 

Sander, afboeken is niet beschikbaar op een Debetcorrectie, kan dit ook worden toegevoegd? 


https://www.arch-it.nl - AccountView & Visma.net Expert Center, consultancy, maatwerk en advies.

door Elbert Dannenberg

Het gaat idd om de uitzonderingen. Vaak kom je er later pas achter dat het restant afgeboekt had moeten of..... Het probleem is dat je van te voren niet alle info hebt om bijv. in het bank proces de verschillen af te boeken. De huidige methoden werken wel, maar zijn redelijk omslachtig en daardoor tijdrovend en kans op fouten is groter. 

door sanderdercksen

De beste manier was om dit bij het verwerken van de afschriftregel direct af te boeken door de regel te splitsen en de 0,01 cent daar weg te boeken (zie ook het filmpje Visma.net update 8.10). 

 

De situatie is nu helaas iets bewerkelijker:

  • Maak een crediteurbetaling aan van 0,01 cent
  • Zorg dat je als bank-/kasrekening de tussenrekening gebruikt (bijvoorbeeld verrekeningen)
  • Match de inkoopfactuur met deze betaling
  • Geef de crediteurbetaling vrij
  • Boek de 0,01 cent van de tussenrekening over naar een v&w-rekening in een journaaltransactie.

2019-02-11 16_51_25-Crediteurbetalingen.png

 

Het is overigens ook mogelijk om de inkoopfacturen rechtstreeks vanuit Visma.net te betalen. In dat geval hoeft in de afschriftregel alleen het bedrag op betalingen onderweg afgeboekt te worden.

Stan van Laanen
CONTRIBUTOR **

door Stan van Laanen

Hallo Erik,

 

Als dit veel voorkomt kan je natuurlijk ook een betaalmethode inrichten om direct naar een betalingsverschillenrekening te boeken. Scheelt weer een handmatige journaaltransactie.

(in rekeningschema  EUR ingeven in valuta kolom en vervolgens als bank/kasrekening inrichten)

 

@sanderdercksen : Nog mooier zou zijn als de optie "Saldo afboeken" ook in het Crediteuren proces beschikbaar komt 🙂

 

Mvg, Stan

 

 

door sanderdercksen

Hoi Stan, 

Bedankt voor je toevoeging. 

Voor wat betreft het "saldo afboeken" in het crediteuren proces, ben ik nog even benieuwd in welke situaties dit nog nodig is? Met de splits functionaliteit zou ik verwachten dat het bijna niet meer nodig is om achteraf nog saldi af te boeken in het crediteuren proces. Ik hoor graag even de praktijkcases hierover.

 

Sander,

 

Saldo afboeken is nog steeds een zeer vaak gehoorde wens, moet er zeker komen.

 

Nog maar een voorbeeld: klant doet een aantal buitenlandse betalingen, buiten Europa. Dit wordt verzameld betaald en hierin komt een cent afronding-verschil.

 

Groet Michiel

 


https://www.arch-it.nl - AccountView & Visma.net Expert Center, consultancy, maatwerk en advies.

Bedankt voor dit extra voorbeeld.

Deze wens staat zeker hoog op onze lijst en dit zal ook zeker geimplementeerd worden. Op dit moment kan ik nog definitief uitsluitsel geven, maar ik verwacht dat in elk geval dit jaar nog deze functionaliteit beschikbaar komt. 

 

Anonymous
Niet van toepassing

door Anonymous

Hi Sander, 

 

Ook ik krijg regelmatig de vraag waarom het venster Saldo afboeken niet beschikbaar is in de module Crediteuren. Het gaat hier, zoals Michiel ook aangeeft, altijd om uitzonderingen aangezien de grote bulk via het automatische betaalproces loopt.

 

Op zich werkt het splitsen van de regels inderdaad prima. Het is alleen zo dat als een transactie verwerkt is zonder dat deze gesplitst is (we blijven mensen), dat het afboeken van die 0,01 ervoor zorgt dat het best een dure € 0,01 wordt gezien de tijd die de klant kwijt is aan het afboeken. Juist doordat het niet zo vaak voorkomt, kost het extra tijd omdat toch even nagedacht moet worden hoe het ook alweer ging.

 

Wat ik zo mooi vind aan het venster Saldo afboeken is dat er een automation schedule kan worden ingesteld. Dit doe ik regelmatig voor klanten dat bedragen < €1 voor debiteuren automatisch afgeboekt worden naar een rekening betalingsverschillen.

 

Zo hoeft een klant niet meer aan de uitzonderingen te denken, is het rapport openstaande posten accuraat (zonder alle kleine afrondingen) en bespaart het wat frustratie voor de gebruiker.

Harmen Vogel
PARTNER

door Harmen Vogel

Ik heb nu een situatie waar in "crediteuren saldo afboeken" handig is:

Een klant heeft factuur geboekt in vestiging X maar betaald met vestiging Y.

Nu hebben ze de betaling geboekt op de RC rekening van vestiging X, ik zou de factuur nu willen afboeken naar de RC rekening van vestiging Y.

 

(ik begrijp dat dit aan de voorkant al makkelijker en mooier had gekund, maar dit is de huidige situatie 🙂 )

Goedemorgen,

 

Om hier even op te reageren: de optie saldo afboeken in het crediteurenproces is in de praktijk juist nodig voor de uitzonderingen. Gezien het modulaire karakter van Visma.net heb je binnen de modules een paar tools nodig om rechtstreeks naar het grootboek uit te kunnen wijken.

 

In de crediteurenmodule ben je nu nog aangewezen op wat ingewikkeldere oplossingen via een vereffeningsbankrekening. 

 

Dusde tool saldo afboeken zou binnen de crediteurenmodule zeer welkom zijn.

 

Groet Michiel


https://www.arch-it.nl - AccountView & Visma.net Expert Center, consultancy, maatwerk en advies.
Goedgekeurde oplossing
Erik Janssen
CONTRIBUTOR ***

door Erik Janssen

Ik ben op de hoogte van het splitsen en ook al vaker toegepast. Ik heb het deze keer ook geprobeerd maar om de een of andere reden kreeg ik die 0,01Euro niet weg en gaf Visma tijdens het boeken ook geen verschil aan.