Mijn Communities
Help
Petra Kranenburg
CHAMPION ***

Afsluiten looncomponent bij uit dienst

door Petra Kranenburg
Status: Intake

Bij het opnieuw in loondienst komen van een medewerker (binnen de keten) ondervinden wij problemen met de niet afgesloten looncomponenten. Doordat er bij het uit dienst gaan  looncomponenten niet op de uit dienstdatum worden afgesloten, worden bij terug keer onder hetzelfde werknemer nummer ongewenste (na)betalingen gedaan. 

@Doddreest

12 Opmerkingen
Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg
Status changed to: Status: Intake

@Petra Kranenburg 

Als je de einddatum van een contract aanpast lopen de looncomponenten inderdaad door. Dat is opzich ook logisch, het salaris loopt ook door etc. Als een looncomponent wel moet beeindigen dan kunnen jullie zelf de einddatum ingeven.

Als je een nieuw contract aanmaakt dan gelden alleen de looncomponeten die op dit nieuwe contract zijn ingevoerd.

Hoe voeren jullie de verlenging nu door? 

NvdB
CHAMPION ***
door NvdB

@Marinka Eweg Bij het aanmaken van een nieuw contract bij een medewerker moet je alle looncomponenten op het nieuwe contract invoeren. Dit is erg vervelend. Mijn inziens zouden bij het nieuwe contract alle looncomponenten automatisch mee genomen worden. Hier is al eerder op de community aandacht aan besteedt. Het is mijn inziens een omissie van Peple HRM.

Er zou een oplossing gevonden moeten worden net zoals de berekening van de reiskosten. Deze zijn ook niet contract afhankelijk en lopen ook gewoon door bij het afsluiten van een nieuw contract.

Doddreest
CHAMPION *
door Doddreest

@Marinka Eweg Er is echt een verschil tussen einddatum contract en datum uit dienst. Het is inderdaad logisch dat bij een einde contract de looncomponenten doorlopen omdat het contract nog verlengd kan worden. Bij een uitdiensttreding is dat niet meer het geval. Daarvan wil je dat alles automatisch afgesloten wordt. Helaas is bij jullie er nu geen verschil tussen einddatum contract en datum uit dienst. 

NvdB
CHAMPION ***
door NvdB

@Doddreest inderdaad ernstige omissie in Visma HRM - ook bij het genereren bij overzichten van medewerkers die uit dienst zijn - krijg je ook de medewerkers te ''zien'' waar contract van afloopt en een nieuw contract krijgen. Maar zo zal je tegen meer ''''onvolkomenheden'' aanlopen. Een definitieve einddatum is gewoon een must!!!!!

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@NvdB @Doddreest dank voor jullie input. 

Echter heb ik het idee dat jullie naar andere wensen refereren. Zouden jullie een aparte wens willen aanmaken als deze niet bestaat of reageren op de al ingediende wens? Op die manier houden we de wensen beheersbaar en overzichtelijk:) Dank! 

Deze wens die @Petra Kranenburg heeft ingediend gaat juist over het doorlopen van salariscomponenten waar zij dat niet verwacht. Ik wacht haar reactie op mijn vraag dan ook af.

NvdB
CHAMPION ***
door NvdB

@Marinka Eweg  De wens om een ''keiharde'' aparte datum uit dienst in Visma HRM te hebben is al eerder ingediend en om voor Peple moverende redenen ''afgewezen'' alhoewel ook zoals in dit berichtje aangegeven een duidelijke omissie is in Visma HRM. een idee dat op 03-09-2024 is ingediend.

Petra Kranenburg
CHAMPION ***
door Petra Kranenburg

@marinkaeweg ik vergeet steeds hierin te kijken of er reacties zijn en ik ontvang ook gene email als er reacties zijn. 

Ik heb het niet over het aanpassen of eventueel verlengen van een contract. Iemand gaat echt uitdienst. Dan heb ik de verwachting dat alle looncomponenten met deze uitdienstdatum ook worden afgesloten. Als een medewerker later toch weer bij ons komt werken, zijn deze looncomponenten meestal niet meer van toepassing. Ook geeft het ongevraagde nabetalingen omdat deze componenten niet met de uitdienstdatum afgesloten zijn als deze medewerker toch weer bij ons terugkomt. 

En ja dit speelt ook op andere vlakken zoals bij de loonkostenverdeling en het maken van overzichten uitdienst, maar als ik het goed heb zijn hiervoor al een keer ideeën ingediend. 

Jolandevanengelen
CONTRIBUTOR **
door Jolandevanengelen

Wij lopen tegen hetzelfde probleem aan wanneer medewerkers later weer in dienst komen.

Ook wij hebben de wens dat de looncomponenten afgesloten worden met de uit dienst datum en dat wij weer evt. andere componenten opvoeren bij het nieuwe dienstverband

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg (Bijgewerkt ‎13-03-2025 15:38 door Marinka Eweg VISMA )

@Petra Kranenburg dank voor je reactie.

Je geeft aan dat iemand echt uit dienst gaat en later weer terug komt. Je bedoelt dus dat er een periode tussen zit dat de medewerker geen contract heeft?

Bijvoorbeeld

Contract 1.1: 01-10-2024 - 31-08-2024

Contract 1.2: 01-01-2025 - 31-7-2025

En dus niet 

Contract 1.1: 01-10-2024 - 31-08-2024

Einddatum wordt verwijderd 

Contract 1.1: 01-10-2024 - geen einddatum

Vervelend dat je geen email krijgt. Je kunt eventueel je meldingsinstellingen nakijken via je profiel en mijn Instellingen

MarinkaEweg_1-1741876682363.png

MarinkaEweg_0-1741876631955.png

Doddreest
CHAMPION *
door Doddreest

@Marinka Eweg , Petra is nu met vakantie vandaar dat ik nu reageer.

Als iemand bij ons weggaat en na ongeveer 6 maanden terugkomt, dan krijgen ze een nieuw contract.

De uitdienst datum/einde contract datum van het vorige dienstverband blijft dus staan. Daar veranderen we niets aan.

Dus voorbeeld 1.

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@Doddreest dank voor je reactie.

In dat geval herken ik niet dat salariscomponenten doorlopen. Die worden namelijk geregistreerd op een contract.

Als een medewerker uit dienst gaat, er zit een tijdje tussen, en die komt weer in dienst, dan wordt er een nieuw contract en dienstverband aangemaakt. In dat geval wordt een vast component dat onderdeel is van het eerste contract niet meegenomen in het nieuwe contract. Zie screenshots hieronder.

Contract 1.1 eindigt 31-8-2021, hier staat een vast component op

MarinkaEweg_0-1742486013612.png

Vervolgens maak ik een nieuw contract 2.1 aan per 20-03-2025

Hierop staat dan niet het vaste component wat op contract 1.1 stond. 

Dus het lijkt erop dat de situatie waarin jullie last ervaren toch anders is. 

Dan lijkt het erop dat het niet juist is. Mocht dat zo zijn dan kunnen jullie een ticket indienen bij support. 

Doddreest
CHAMPION *
door Doddreest

@Petra Kranenburg, Wil jij @marinkaeweg nog meer informatie geven?