Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

In standaardoverzichten geen BSN tonen

door Anonymous (Bijgewerkt ‎18-08-2021 11:45 door Rene van Jole VISMA )
Status: Realisatie waarschijnlijk

In standaardoverzichten wordt (in een aantal gevallen zoals bijvoorbeeld 'Adressenlijst') het BSN getoond. In verband met de privacy willen we vragen het BSN nooit zichtbaar te laten zijn op overzichten (tenzij strikt noodzakelijk voor het overzicht). Dit soort gegevens horen niet thuis op bijvoorbeeld een adressenlijst.

12 Opmerkingen
Wil de Bruin
CHAMPION *
door Wil de Bruin

Heino,

 

Dat is mogelijk.

Kijk naar kennisbank item Autorisatie voor inzien persoonlijke gegevens: PAY.31508 Toon persoonlijke informatie

Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

Dat is het tonen van persoonlijke informatie. Gevolg is dat de betreffende medewerker het overzicht niet kan draaien.

Echter, op bijvoorbeeld een adressenlijst hoort geen BSN te staan. Het gaat dus niet om de autorisatie; het gaat om het feit dat de gegevens op de lijst staan. 

Patricia de Leeuw
CONTRIBUTOR ***
door Patricia de Leeuw

Inderdaad een mw moet wel de rechten hebben om het bsn te raadplegen, maar moet niet zichtbaar zijn op de standaard lijsten. Dit maakt de standaard lijsten zeer bewerkbaar.

 

 

Misschien met een mogelijkheid dit per inrichting(klant) te laten bepalen?

 

lauraholm
VISMA
door lauraholm
Status changed to: Status: In onderzoek

Het doet ons plezier je mede te delen dat Rapportage op de roadmap van 2021/2022 staat. Graag nemen we je wens mee in het verzamelen van de requirements en impactanalyse over dit thema.

Stephan W
CONTRIBUTOR ***
door Stephan W

Inderdaad de kolom BSN en óók geboortedatum, deze is ook niet relevant op een adressenlijst!

 

Zeer bewerkelijk om altijd deze kolommen te moeten verwijderen van ieder overzicht.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Realisatie waarschijnlijk
 
Ester Reinerink
CONTRIBUTOR ***
door Ester Reinerink

Ik had sinds vorig jaar mei al gevraagd om aanpassing van de standaard overzichten dit zou meer dan een verwelkoming zijn. Ik zou dan misschien ook denken aan bijv. d.m.v. een vinkje het BSN nummer wel of niet te tonen voor gebruikers die wel de rechten hebben, maar dan de keuze hebben of ze wel of niet gepresenteerd gaan worden, zoals je bijvoorbeeld wel of geen onderafdeling kunt selecteren. zie hiervoor tevens Call 00968040 en Call 00983852. En medewerkers die nu geen rechten hebben inzake BSN nummers, die kunnen nu helemaal geen standaard overzichten draaien, dan hoop ik dat, dat probleem ook direct is opgelost.

Stephan W
CONTRIBUTOR ***
door Stephan W

Is er al een update te geven over de ontwikkeling hiervan?

door Rene van Jole

Zoals aangegeven kun je de BSN uitsluiten alleen dat kan meer verfijnder. Dit staat op de backlog maar hiervan is nog geen planning 

Stephan W
CONTRIBUTOR ***
door Stephan W (Bijgewerkt ‎03-02-2022 13:28 door Stephan W )

Hallo Rene, hoe kunnen wij dit uitsluiten?

 

PAY.31508 kunnen wij niet vinden in de Functiegroep > Functies.

 

Wel deze:


Toegestaan om BSN te zien
PAY.30491

 

Maar zoals gezegd door @Anonymous dit is dat het overzicht niet kan draaien. Het gaat er om dat de BSN en geboortedatum niet meer getoond wordt in bijvoorbeeld een in-, uit-, of doorstroomoverzicht.

 

Alvast dank, groet, Stephan

door Floor Doornebosch

PAY.31508 is te vinden in de functiegroep onder Applicatiebeheer - Instellingen overzichten. Of gebruik de filterfunctie rechtsbovenin. Deze functie is de autorisatie om BSN, geboortedatum en adresgegevens weer te geven op overzichten.
Zonder autorisatie voor deze functie kan bijvoorbeeld het overzicht Adressen in zijn geheel niet gedraaid worden.
De in-, uit- en doorstroomoverzichten kunnen wel gedraaid worden zonder autorisatie voor PAY.31508. Hierop worden dan het BSN, adres en geboortedatum niet weergegeven.

Ester Reinerink
CONTRIBUTOR ***
door Ester Reinerink

@Floor Doornebosch, @Rene van Jole , @lauraholm,  Is er inmiddels meer te vertellen of dit door gaat. We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder. En vindt dit echt een tekortkoming.

 

Wij vinden het nog steed erg vervelend, dat als je deze uitzet bij bepaalde functiegroepen, zij bepaalde overzichten niet meer kunnen draaien en tegen foutmeldingen aanlopen, dit komt meestal door het BSN nummer die wij voor die overzichten ook totaal niet relevant vinden. Ik heb destijds aangegeven of het misschien een optie was d.m.v. een vinkje aan/uit te zetten betreffende BSN nummer tonen op het moment van het draaien van het overzicht. 

 

Een adreslijst vindt ik nl, niet dat daar een BSN nummer op thuis hoort, evenals een verjaardag lijst. 

 

Graag hoor ik.