Mijn Communities
Help
Asha
CHAMPION ***

Samengesteld verzuim

door Asha
Status: Afgewezen

Wanneer een medewerkster ziek is als gevolg van zwangerschap en hierop volgend de zwanger- en bevallingsverlof periode ingaat en nadien weer ziek terugkomt, volgt er geen samengesteld verzuim. Het systeem gaat dan tellen met de laatste verzuimmelding (na de periode van zwanger- en bevallingsverlof) . Dit is niet correct. Ik zou graag willen dat Visma de eerste en laatste verzuimmelding als samengesteld verzuim telt. Nu gaat het nogal eens mis met de tellingen van de periodes. Wat ook een optie zou kunnen zijn dat wij handmatig de koppeldatum kunnen aanpassen. 

 

Ik ben benieuwd hoe andere organisaties dit oplossen, dus ideeën zijn welkom.

7 Opmerkingen
Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg
Status changed to: Status: Intake

Hallo @Asha ,

 

Wanneer er sprake is van deze situatie is het inderdaad gekoppeld verzuim:

Ziek tgv zwangerschap - zwangerschapsverlof - Ziek tgv zwangerschap

 

Maar bijv. deze situatie is niet gekoppeld verzuim:

Ziek tgv zwangerschap - zwangerschapsverlof - Ziek 

Ook als er 1 dag tussen zit wordt het verzuim niet gekoppeld.

 

Kun je aangeven of er bij jullie inderdaad sprake is van deze situtatie: 

Ziek tgv zwangerschap - zwangerschapsverlof - Ziek tgv zwangerschap

 

Alvast bedankt!

 

Marinka

 

Ronald Fokkens
CHAMPION *
door Ronald Fokkens

De koppeldatum dient niet in Visma te komen wanneer een medewerkster direct aansluitend aan haar bevallingsverlof ziek is maar de oorzaak van uitval is een andere dan de ziekte t.g.v. zwangerschap voorafgaand aan het zwangerschapsverlof.

 

Het UWV en de bedrijfsarts hebben achteraf bevestigd dat het bevallingsverzuim niets te maken heeft met het zwangerschapsverzuim en dat deze twee verzuimperiodes dus niet aan elkaar gekoppeld moeten worden wat het systeem wel standaard doet. 

 

@Floor Doornebosch is begin 2022 op ons verzoek hier mee bezig geweest en @Anonymous is hiermee bekend en kan deze koppeldatum scripten en verzuimtaken opnieuw starten. 

 

Wij hebben ervoor gekozen samen met @Anonymous om zelf een nieuwe verzuimdefinitie te maken zonder dat er gescript hoeft te worden. Definitie heet: 'Arbeidsongeschikt tgv bevalling- zonder gekoppeld verzuim' waarbij het verzuim niet gekoppeld wordt.

 

 

Asha
CHAMPION ***
door Asha

Hoi Marinka,

 

Sorry voor mijn late reactie. Het betreft de situatie: Maar bijv. deze situatie is niet gekoppeld verzuim:

Ziek tgv zwangerschap - zwangerschapsverlof - Ziek 

Ook als er 1 dag tussen zit wordt het verzuim niet gekoppeld.

 

In deze gevallen gaat het mis. Wij krijgen van onze bedrijfsarts teruggekoppeld in bepaalde gevallen dat het wel gekoppeld verzuim betreft.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: In onderzoek
 
Asha
CHAMPION ***
door Asha

Hallo @Anonymous en @Marinka Eweg,

 

Om bovenstaand probleem op te lossen zou de mogelijkheid om de koppeldatum te kunnen wijzigen ons probleem ook oplossen. In ons geval heeft de bedrijfsarts doorgegeven dat het wel om gekoppeld verzuim ging ook al was de melding:

Ziek tgv zwangerschap - zwangerschapsverlof - Ziek. 

Graag hoor ik terug of dit al mogelijk is. Zo niet, of dat het in deze idee kan worden opgenomen als aanvulling of dat ik hier een aparte idee voor moet indienen.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Afgewezen

Dit verzoek staat al enige tijd op het idee portaal en heeft niet veel Kudo's
Helaas zien we op dit moment geen plek op de Roadmap voor uw verzoek
Dit verzoek zal daarmee niet op de Roadmap worden opgenomen

Jkersbergen
CHAMPION *
door Jkersbergen

@Rene van Jole , hier zou ik graag een toevoeging plaatsen:

Wij hebben een werknemer die na 104 weken een WGA uitkering heeft ontvangen.

Persoon is heraangesteld en wordt binnen 4 weken weer ziek.

Er is hier sprake van een nieuwe ziekmelding, immers werknemer is heraangesteld in een nieuwe functie met een nieuw salaris.

Nu is het in Visma niet mogelijk om de koppeldatum te verwijderen. Hierdoor wordt de werknemer 30% ten onrechte gekort.

 

De wens/noodzaak is wel dat we de koppeldatum kunnen verwijderen.

@Mireille Werring