Mijn Communities
Help
wpenning
CONTRIBUTOR ***

ingevoerde % loonheffing BT bij jaarafsluiting voor het nieuwe jaar op nul zetten

door wpenning
Status: Alternatief aanwezig

Werknemers kunnen de werkgever verzoeken om het percentage bijzonder tarief aan te passen gedurende het jaar. Wij muteren dit in HRM in het Belastingscherm bij "% loonheffing BT". Bij de jaarafsluiting in HRM kun je kiezen voor  het wissen van de grondslagen bijzonder tarief . Wanneer je hiervoor kiest, dan worden deze grondslagen gewist, echter het opgevoerde "% loonheffing BT" blijft ongewijzigd staan.

Hier zul je dus zelf een controle op moeten doen om deze percentages te verwijderen.

Wij zouden graag zien dat de opgevoerde "% loonheffing BT" tijdens de jaarafsluiting ook voor het nieuwe jaar op nul worden gezet

7 Opmerkingen
NicoleR
CHAMPION *
door NicoleR

Ik ben ook onaangenaam verrast bij de eerste die ik zie. De tekst van de jaarovergang had mij de indruk gegeven dat deze velden geschoond worden. Handmatige hogere percentages op schriftelijk verzoek door de medewerker gelden voor 1 loonjaar. Het verzoek moet jaarlijks schriftelijk opnieuw worden ingediend. Lager percentages mogen uitsluitend met een beschikking van de belastingdienst aan de medewerker als het meer dan x procent verschilt. Ook dat is maximaal 1 loonjaar geldig. Ik ben dan ook zeker vóór het idee om het schonen van de handmatige waarden voor het nieuwe jaar op zowel de handmatige grondslag als het handmatige percentage uit te voeren in het proces.

John Bouwman
CHAMPION ***
door John Bouwman (Bijgewerkt ‎11-04-2025 11:29 door John Bouwman )

Wij hebben daar inmiddels een melding van gemaakt #57338975

Wij werden hierdoor ook onaangenaam verrast. Bij controles kwamen wij er achter dat er percentages waren vermeld die in 2025 niet eens voorkomen, maar in 2024 wel. Dat zou niet moeten kunnen!!

Vervolgens werd er verteld dat wij zelf deze mutatie hadden gedaan, maar dat was niet juist, want dit is hard gekopieerd door de jaarafsluiting.  Hier zou op zijn minst een controle op moeten moeten zitten!

MvB
CHAMPION ***
door MvB

Voor een paar "medewerkers" (Raad van Toezicht) van ons is het juist wel goed, dat het hogere percentage blijft staan.

Er zal dus vanuit het systeem een signaal moeten komen, of het percentage wel of niet moet worden meegenomen naar een volgend kalenderjaar.

NvdB
CHAMPION ***
door NvdB

Volgens mij is als wens op de back log opgenomen dat er een signaallijst jaarloon bijzondere beloningen wordt gemaakt.

Mijn handelswijze is nu als volgt in januari ( na de jaarafsluiting ) een overzicht met het jaarloon en het dan bekende percentage bijzonder tarief. Indien noodzakelijk pas ik dan het bijzonder tarief aan. Komen we er in de loop van het jaar achter dan neem ik contact op met werknemer, wijs op de gevolg en vraag ik indien medewerker dit ook wil om schriftelijke toestemming om dit aan te passen.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: In onderzoek

Hartelijk dank voor je idee.
Graag houden wij in de gaten hoeveel stemmen je idee krijgt. We zullen vervolgens op basis van het aantal stemmen in combinatie met de strategie van het product je idee al dan niet op de backlog opnemen. We zullen je via dit idee op de hoogte houden van de status.

Toelichting mbt de statussen vind je ook in FAQ

Marinka Eweg
VISMA
door Marinka Eweg

@wpenning hartelijk dank voor het aanmaken van deze wens.

We hebben een beschrijving gemaakt zodat duidelijk is in welk geval we welke methode van overschrijven adviseren.

Deze kun je hier vinden.

Hiermee denken wij dat er al voldoende manieren zijn om dat wat jullie willen te kunnen registreren.

door Rene van Jole
Status changed to: Status: Alternatief aanwezig

Zie verdere toelichting in dit idee