Mijn Communities
Help
peterdevette
CHAMPION *

Geen inzicht in looncomponenten tellend in WNT rapportage

door peterdevette
Status: Bestaat al

Enige tijd geleden is een rapport vrijgegeven voor signalering WNT. Bij componenten heb je, in tegenstelling tot andere componenten, niet de mogelijkheid een component toe te voegen aan deze rapportage, maar kun je alleen componenten uitsluiten. Er is geen overzicht welke componenten meetellen en onder welke voorwaarden dit gebeurt.

Ik heb hier een ticket voor aangemaakt, maar dit inzicht is niet te verkrijgen. Ik vind dat heel opmerkelijk. Hoe weet ik nu zeker dat als ik een component aanmaak dat deze wel of niet meegeteld gaat worden. WNT overschrijdingen zijn zaken die je niet wilt meemaken. Het moet dan ook mogelijk zijn te weten wat er wordt meegeteld en ik wil dat dit dan ook wordt meegenomen in de export van de payroll codes of dat dit op een andere manier inzichtelijk wordt gemaakt.

2 Opmerkingen
Hans de Bruin
CHAMPION **
door Hans de Bruin
Status changed to: Status: Bestaat al

Hoi @peterdevette , dank je voor je bericht.

In de releasenotes van Visma.net Payroll v249 en Visma.net Payroll v255 wordt er meer uitgelegd over welke salariscomponenten op welke manier worden meegenomen in de telling voor de WNT regeling. Deze informatie is ook in de export van salariscomponenten te zien. 

In de basis gaat het om de salariscomponenten die als Tabel inkomen of Bijzonder tarief zijn ingericht (zie kolom Fiscaal in de export). Daarbij rekening houdend met uitgesloten salariscomponenten. Deze zijn in de export te herkennen doordat in de kolom Overig o.a. de waarde Uitsluiten van WNT is geselecteerd.

Dus alle salariscomponenten met eerder genoemde eigenschappen worden meegenomen in de WNT regeling. Om ervoor te zorgen dat salariscomponenten niet per ongeluk vergeten worden, is gekozen om salariscomponenten standaard mee te laten tellen en het expliciet aan te geven wanneer een salariscomponent niet mee moet worden genomen.

Als je het WNT overzicht voor een werknemer genereert is ook te zien welke salariscomponenten bijdragen aan het gerealiseerde bedrag voor die werknemer. 

Ik hoop dat bovenstaande voldoende helder is en je zo verder kunt. Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

peterdevette
CHAMPION *
door peterdevette

@Hans de Bruin  bedankt voor deze uitleg