Mijn Communities
Help

Organisatie specifieke URL voor Mijn Youforce mogelijk, maar niet geadviseerd

door Remco te Ronde

We herkennen het allemaal wel, iets voelt vertrouwd is omdat je het al lange tijd gewend bent. Zoals bijvoorbeeld in een restaurant waar je vaak heen gaat en je altijd je favoriete gerecht bestelt. Niet omdat dit de specialiteit van de chef is, maar omdat je het al sinds jaar en dag bestelt. Als mens hebben we vaak de neiging om vast te houden aan het oude en vertrouwde. 

 

Hetzelfde gebeurd soms ook bij de software van Visma | Raet. Mijn Youforce maakt namelijk geen gebruik meer van de organisatie specifieke URL. Toch hebben sommige klanten ons kenbaar gemaakt dat jullie nog wel gebruik willen blijven maken van deze URL's.

Als Visma | Raet staan we altijd open voor samenwerking, feedback en wensen. Daarom lichten wij graag toe waarom we blijven adviseren om géén organisatie specifieke URL te gebruiken, maar dat we dit wel mogelijk hebben gemaakt, omdat sommige organisaties het al lange tijd gewend waren.

 

Achtergrond

Voor het Youforce Portaal (met tegels) was het mogelijk om een organisatie specifieke URL aan te maken. Dit was een URL zoals https://portal.youforce.com/sso/<organisatienaam>/. Sommige organisaties gebruiken dit als doorverwijzing vanaf hun eigen intranet.

 

Al vele jaren adviseert Visma | Raet om dit niet te gebruiken. Bijvoorbeeld bij de introductie van het ‘nieuwe inloggen’ was de vraag Waarom adviseert Visma | Raet om de klantspecifieke SSO URL niet te gebruiken? één van de vaste onderdelen van de implementatie.

 

Van niet geadviseerd naar niet meer nodig

Met de introductie van Mijn Youforce hebben we veel verbeteringen doorgevoerd. Een van de onderdelen waar we naar hebben gekeken is het verbeteren van de eenvoud van het inloggen. We hebben een volledig nieuwe inlog ervaring gecreëerd waardoor het inloggen met een Single Sign On-account consistent en eenvoudig is. We hebben dit nader uitgewerkt in Hoe log ik in op Mijn Youforce in combinatie met Single Sign On?.

 

Omdat in de loop van dit jaar steeds meer organisaties live zijn gegaan met Mijn Youforce hebben we gezien dat deze manier van inloggen bij alle gebruikers van Mijn Youforce inderdaad zo eenvoudig werkt als ontworpen. Mede op basis van het eerdere advies en de positieve ervaringen met de nieuwe inlogpagina heeft ons doen besluiten om het advies (gebruik geen specifieke URL) om te zetten in de standaard werkwijze. Dit hebben we nader toegelicht in Mijn Youforce in combinatie met Single Sign On.



Update rondom toestaan organisatie specifieke SSO URL

Voor Visma | Raet staat ‘samen software ontwikkelen’ centraal. In de video van de Value Loop leggen we bijvoorbeeld uit ‘Bij livegang blijven we meekijken en feedback vragen’. En wat je in de video ziet maken we in de praktijk waar. Hoewel meerdere organisaties al live zijn met Mijn Youforce en goede ervaringen hebben met deze manier van inloggen, geven een aantal organisaties toch aan dat het stoppen met de organisatie specifieke URL een gemis is. Deze organisaties hebben aangegeven hun medewerkers per 1 december het ‘’wow-gevoel’’ te willen geven met Mijn Youforce. Omdat deze medewerkers gewend zijn om direct vanaf het eigen intranet door te klikken naar Youforce willen ze graag dezelfde ervaring voor Mijn Youforce. Organisaties die tot op heden https://portal.youforce.com/sso/<organisatienaam>/ in gebruik hadden kunnen daarom vanaf nu https://mijn.youforce.com/sso/<organisatienaam>/ gebruiken.

 

 

Wat is het advies van Visma | Raet?

Het eerdere advies van Visma | Raet, gebruik geen organisatie specifieke URL bij Mijn Youforce, wordt dus nog stelliger omdat:

  • Met de verbetering van de inlog ervaring is het voor medewerkers niet nodig om een organisatie specifieke URL te implementeren
  • Je wil éénduidige instructie geven aan jouw gebruikers. Of een medewerker nu vanaf zijn privé laptop zoekt op ‘’inloggen Visma|Raet’’, gebruik maakt van de Youforce app of vanaf intranet inlogt. Met het gebruik van https://mijn.youforce.com/ is de inlogervaring altijd hetzelfde. Dit voorkomt verwarring wanneer via Intranet wordt ingelogd. 
  • En alle eerder gemelde nadelen van de  organisatie specifieke URL, zoals het gebruik van e-mails of partner-applicaties, zijn ook nog steeds aanwezig. Weeg dus zorgvuldig deze nadelen af als je toch gebruik wil gaan maken van de organisatie specifieke URL.
3 Opmerkingen