Mijn Communities
Help

1e Algemene update PD HR Self Service 01-11-2022 Projecten

door Daniel_van_Bendegem (Bijgewerkt ‎08-11-2022 08:06 door Daniel_van_Bendegem VISMA )

Azure Migratie

Wij hebben al vaker de Azure Migratie genoemd, maar wat houdt dit nu precies in? Voorheen maakte wij gebruik van servers in een datacenter van KPN. Al onze programma’s en data stonden op onze fysieke servers. Omdat dit fysieke servers zijn gaf dit beperkingen in de performance en capaciteit. Maar ook op andere delen geeft een fysieke server beperkingen. Bijvoorbeeld een storing in het datacentrum van KPN betekende dat ook heel Youforce geraakt werd. Wij zijn daarom aan het overstappen naar de Cloud Solutions van Microsoft. Dit wordt Azure genoemd. 

 

Omdat Azure een Cloud technologie is geeft dit ons meer flexibiliteit, maar ook in het geval van een storing op de servers van Microsoft betekent nu niet dat Youforce en HR Self Service geraakt worden. Daarnaast geeft Azure meer opties in monitoring en aanvullende tools die wij kunnen gebruiken. Hierdoor kunnen wij in de toekomst aanvullende services bieden die op de fysieke servers van KPN niet mogelijk zijn. 

 

Het overzetten van HR Self Service is een groot project dat veel tijd in beslag heeft genomen. HR Self Service bestaat uit ongeveer 50 verschillende componenten. Deze componenten werken allemaal samen om het programma Self Service te laten werken. Wij hebben deze componenten 1 voor 1 over moeten zetten naar Azure. Omdat Azure anders werkt dan de servers van KPN, hebben wij ook interne aanpassingen moeten doen. Anders zouden de componenten niet op Azure kunnen werken. Dit betekende ook dat wij de interacties tussen de verschillende componenten moesten aanpassen om dit werkend te houden. Tijdens deze migratie zijn er veel performance problemen geweest. Dit had onder andere te maken met dat sommige componenten nog op de servers van KPN draaide, terwijl andere al over waren naar Azure. Wij zijn daarom nog steeds bezig aanpassingen te doen om alle componenten zo efficiënt mogelijk op Azure te laten draaien. Wij blijven hiermee bezig, dit heeft de hoogste prioriteit. 

 

Business Split

Daarnaastzijn wij bezig om een scheiding te maken tussen Self Service Business klanten en Public en Educatie klanten. In het gehele Youforce landschap zien wij dat de wensen van de Business klanten telkens meer gaat afwijken van de wensen van onze Public en Educatie klanten. Dit betreft voornamelijk aanvullende functionaliteiten of hoe de huidige functionaliteiten werken. 

 

Als Visma RAET hebben wij er daarom voor gekozen om een split tussen de segmenten te maken. Vorig jaar is er een nieuw bedrijf opgericht “YouServe” waar alle Business klanten onder vallen. Alle Public en Educatie klanten blijven bij Visma Raet. 

 

Nu is het tijd om ook Self Service te gaan splitsen, zodat we beide een eigen Self Service omgeving hebben. Op deze manier kunnen wij ons beter focussen op de aanpassingen en nieuwe functionaliteiten die belangrijk zijn voor onze Public en Educatie klanten. 

 

Wij verwachten in November deze split te realiseren. Dit houdt in dat wij alle componenten van HR Self Service, tools, monitoring, testomgevingen en andere items gaan dupliceren. 

 

Als klant zal je hier verder niets van merken. Dit zijn interne aanpassingen, maar uiteindelijk gaat dit voor alle klanten wel voordelen opleveren. 

 

Mijn YouForce, Portal

Momenteel zijn we bezig om een nieuwe portal te ontwikkelen ‘Mijn Youforce’. Vanuit ‘Mijn Youforce’ ga je niet meer naar een module, maar kun je ieder relevant HR-proces direct opzoeken en vanuit het beginscherm opstarten. Stap voor stap zal je ervaren dat je in plaats van naar Self Service navigeren je overgaat naar direct doorklikken naar bijvoorbeeld het proces 'contract wijziging' of ‘uploaden diploma’. Vanuit HR Self Service zullen wij vooral werken aan de connectie tussen de Mijn Youforce en Self Service, wij zorgen er voor dat de verschillende endpoints  die hiervoor nodig zijn klaar staan voor gebruik.


Wil je meer lezen over Mijn Youforce?, lees dan dit bericht: Hoe gaat 'Mijn Youforce' het huidige portaal en Home vervangen?

 

Mijn Youforce, Mijn taken

Alle gebruikers van het huidige portaal kennen de functionaliteit 'Mijn taken' en gebruikers van Home kennen 'Notificaties'. Hierin zijn alle taken uit bijvoorbeeld Beaufort Actieve Signalering, VerzuimManagement of Self Service zichtbaar.

Veel klanten hebben momenteel problemen met het “Mijn taken” gedeelte in het huidige portal. Hiervoor zal een nieuw systeem komen waardoor de taken sneller geladen worden.

 

Meer technische detailinformatie

De notificaties die in de Youforce app 'inbox' worden getoond zijn gebaseerd op een volledige nieuwe functionaliteit. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om ook push notificaties te sturen naar een smartphone. Intern noemen wij dit het 'Global Notification System'.

 

De huidige 'Mijn taken' is een functionaliteit gebaseerd op oudere techniek. Voor nu toont Mijn Youforce zowel de gegevens uit het oudere 'Mijn taken' en de nieuwe 'inbox'. Dit betekent dat als een gebruiker nu ervaart dat 'Mijn taken' langzaam laadt dit ook zal gebeuren in de nieuwe inbox van Mijn Youforce. 

 

MijnYouforce, Autorisaties

Met Mijn Youforce gaan wij ook de autorisaties aanpassen. Momenteel zijn er voor ieder product zelf verschillende manieren om iemand te autoriseren. Wij willen dit gaan aanpassen naar een centraal autorisatie beleid. Hierdoor hoeft u niet voor ieder product autorisaties meer in te stellen. In dit bericht lees je hier meer over Van ‘Toegangsbeheer’ naar ‘Autorisatiebeheer’.

4 Opmerkingen
wmvanee
CONTRIBUTOR ***
door wmvanee

Mbt Mijn Youforce autorisaties: We hoeven straks niet voor ieder produkt apart autorisaties in te stellen.

 

vraag: maar blijft het wel mogelijk om iemand wel bijvoorbeeld personeelsdossiers te geven en niet verzuimmanager of vice versa? Dus is de nieuwe ontwikkeling een uitbreiding op de bestaande mogelijkheden?

door Daniel_van_Bendegem

Beste @wmvanee 

 

Bedankt voor de vraag. Visma RAET zal eerst gaan zorgen dat de nieuwe portal voor iedereen beschikbaar is. Daarna gaan we dit verder uitbreiden met nieuwe functionaliteiten zoals het centrale autorisatie beleid. Vanuit Visma RAET zal er meer informatie worden verstrekt wanneer er meer duidelijkheid is over hoe het nieuwe autorisatie beleid eruit gaat zien. Ook zijn de verzuimmanager en personeelsdossier andere modules dan de HR Self Service module. Dit wordt beheerd door andere PD teams dan het HR Self Service team. Ik kan daarom nog niet bevestigen of dit gaat gebeuren of niet. Wanneer er meer informatie wordt verstrekt over het nieuwe autorisatie beleid vanuit Visma RAET kan u deze vraag het beste bij dat bericht stellen. Mijn collega's zullen daar dan meer informatie over hebben.

Piet Kunenborg
CONTRIBUTOR ***
door Piet Kunenborg

Hoe zit het met de beveiliging van data?

Het Azurenetwerk verbindt servers wereldwijd met elkaar. Wordt het daarmee mogelijk dat onze data op een server in de VS terechtkomt en onder het juridisch domein van dat land valt?

door Daniel_van_Bendegem

Beste @Piet Kunenborg,

 

Bedankt voor uw vraag, ik kan mij voorstellen dat u hier meer zekerheid over wil. 

 

Alle Azure servers die wij gebruiken vallen binnen een West-Europees Netwerk. Data zal nooit verwerkt worden via servers buiten dit netwerk. Alle data blijft hiermee binnen West Europa en zal vallen onder Europese regelgeving. Er zal geen data verwerkt worden op servers in de VS.