Mine områder
Hjelp

Dokumentlinje uten Avgiftskode, Utgående faktura (ScreenID=AR301000)

av Simen Veum

Når det er opprettet en utgående faktura med en dokumentlinje hvor det ikke er brukt Avgiftskode, men hvor det er huket av for "Send til AutoInovice", vil du få en feilmelding når det lagres. 

 

Bilde 1 13 november.png

Bilde 2 13 november.png

 

Dette er gjort for å forhindre at det vil bli feil MVA behandling på dokumentlinjen når du skal sende til AutoInvoice og du så får sendingen avvist i AutoInvoice. Nå blir den avvist i Visma.net Financials.

 

 

 

 

 

7 Kommentarer
BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Veldig bra at dette er blitt endret.  Dette er en mye bedre løsning.

Det var fort gjort å glemme avgiftskoden i første omgang, og tidligere måtte faktura reverseres og lages på nytt.

Husk at for avgiftsfritt salg er riktig Avgiftskode = 5

av Geir Rune Teigen

Hei.
Dette er ikke bra for stiftelser som fakturerer tilskudd.

Tilskudd skal ikke med på mva-oppgaven. Det er ikke omsetning. Men de som betaler tilskudd trenger en inngående faktura i sitt system.

Slik det er nå må det fikses og trikses i meste laget for å få til en EHF-faktura som ikke påvirker omsetning på mva-oppgaven.

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

I Visma.net Financials har vi Avgiftskode 5 for Mvafritt salg, for salg som skal komme frem på Avgiftsoppgaven, post 2 og 6.

Vi har også Avgiftskode 7 for Inntekter uten mvabehandling som ikke skal komme frem noen steder på Avgiftsoppgaven.

For de tilskuddene du nevner er det vel da mest riktig å bruke Avgiftskode = 7.

Gøran Habberstad
CHAMPION *
av Gøran Habberstad

Vi får samme feilmelding hvis vi forsøker å bruke kode 7?

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Har dere varenummer på linjen?  Hvis ikke kan det være der det ligger.

Fil-formatet som sendes til AutoInvoice, krever nemlig et varenummer.

 

For varer med "vanlige avgiftskoder kan vi legge inn et standard varenummer som brukes. 

Se mer her:https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-ERP/Default-Non-Stock-item-not-set-for-Tax-ID/...

Dette legger bare et varenummer inn i feltet, men overskriver IKKE andre felt på linjen. Transaksjonsbeskrivelse, antall, priser blir altså ikke endret av denne innstillingen.

 

Når dere bruker Avgiftskode 7 har ikke denne et underliggende Avgiftsnummer, derfor tror jeg dere da må velge en ikke lagerført vare først og så endre Transaksjonsbeskrivelse og Avgiftskode på denne (selvsagt også antall og pris).
Dere kan nok bruke Std.vare 4, eller så er det bare å lage en egen vare med Avgiftskode 7, som kan brukes for alle slike faktura.

 

Jeg tror dette vil løse problemet.

Gøran Habberstad
CHAMPION *
av Gøran Habberstad

Denne varen har et varenummer, men når vi endrer MVA-kode til 7, får vi samme feilmelding som når den er blank eller null. Kode 3 fungerer.

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Da bør du kontakte partneren deres som skal teste mer inngående på dette eller legge spørsmål inn for Visma support.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"