Mijn Communities
Help

File API - OAuth 2.0 Demonstrating Proof-of-Possession (DPoP)

26-02-2025 14:28 (Bijgewerkt op 04-03-2025)
  • 6 Antwoorden
  • 1 kudos
  • 1593 Weergaven

Deze releasenotes zijn technisch van aard en bedoeld voor File API-ontwikkelaars die direct met de File API integreren of bekend zijn met de technische werking ervan.

Deel deze release notes graag met de IT-afdeling van jullie organisatie.

Inleiding

De file API maakt op dit moment gebruik van het veilige OAUTH 2.0 protocol om gebruikers te authenticeren en bestanden uit te wisselen. Dit OAUTH 2.0 protocol is een wereldwijde standaard voor gegevensuitwisseling via API’s en wordt beschouwd als zeer veilig. Een 100% veiligheid is in onze huidige IT wereld echter moeilijk te garanderen. We proberen dan ook steeds de kansen op gegevensverlies nog verder  te minimaliseren. Zo is er ook voor het OAUTH 2.0 protocol een uitbreiding bedacht die deze kansen nog verder minimaliseert, de DPOP-token implementatie.

Het implementeren van het DPoP token vereist een programmatische aanpassing aan de klantzijde. Daarom is deze optie vooral bedoeld voor klanten die zelf software ontwikkelen/hebben ontwikkeld voor gebruik met de File API.

Neem zo nodig contact op met je IT afdeling of dit voor jullie een optie is.

Gebruiken jullie op dit moment de powershell scripts om met de File API te communiceren, houd dan dit kanaal in de gaten. In de nabije toekomst zullen we het DPoP-token ook in de powershell scripts implementeren.

Huidige situatie

Momenteel ondersteunt de File API geen DPoP-tokens als OAuth-bewijstype.

Nieuwe situatie

Vanaf vandaag, 26 februari 2025, worden DPoP-tokens ook ondersteund.

Jouw actie:

Indien je er zorg voor wilt dragen dat uitsluitend de rechtmatige ‘client’ een specifiek toegangstoken kan gebruiken, kun je de DPoP-stroom implementeren in je File API applicatie. Zodra de wijzigingen aan jullie kant zijn geïmplementeerd, kan je de onderstaande toggle activeren in het Visma Developer Portal → My Applications → Details. Deze wijziging zorgt voor een nog betere beveiliging van jouw File AP integratie.

CristoAmezcua_1-1740575254971.png

Officiële specificatie:

RFC 9449 - OAuth 2.0 Demonstrating Proof-of-Possession (DPoP)

Ondersteunde cryptografische algoritmen:

Onze implementatie hanteert strikte beveiligingsmaatregelen en ondersteunt uitsluitend de volgende cryptografische algoritmen:

RSA: RS256, RS384, RS512, PS256, PS384, PS512

ECDSA: ES256, ES384, ES512

Het gebruik van het algoritme 'none' wordt expliciet geweigerd.

Unieke identificator voor de DPoP-proof JWT:

Deze implementatie bevat een validatie om reply-aanvallen te voorkomen. Hiervoor worden de waarden die in de jti-claim worden verzonden gedurende het geldigheidsvenster opgeslagen, zodat wordt gewaarborgd dat deze waarde uniek is en slechts één keer wordt gebruikt. Zorg ervoor dat je bij elke aanvraag een unieke GUID opgeeft in de jti-claim.

Opmerkingen
Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

Hallo @Cristo Amezcua, ik weet niet of dit voor onze organisatie geldt. Kan ik ergens zien waarvoor wij de File API gebruiken? 

door Cristo Amezcua

Hi @Lieke Sterk Huis , Ja, in de Visma Developer Portal kun je zien dat jouw organisatie 3 applicaties heeft om te integreren met de file API.

• Voor Bint-bestanden: Deze applicatie is geïntegreerd met de File API, maar er zijn de afgelopen 30 dagen geen bestanden uitgewisseld. Misschien is deze applicatie niet meer nodig.
  • Voor DataFeed-bestanden:  is geïntegreerd met de File API en wordt gebruikt.
  • Voor SIVI-bestanden:  is geïntegreerd met de File API en wordt gebruikt.

Met vriendelijke groet.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

@Cristo Amezcua, dank voor je melding. Als functioneel beheerder weet ik nu niet of er voor ons dan een actie in zit. Kun jij mij hierin verder helpen?

AngelaHeins
CONTRIBUTOR ***
door AngelaHeins

@Cristo Amezcua , heb dezelfde vraag als Lieke.

Ik zie wel een FileAPI in het developer portaal, maar weet niet of wij nu een actie dienen uit te voeren. verneem dit graag. 

door Cristo Amezcua

Hoi @Lieke Sterk Huis en @AngelaHeins 

Kunnen jullie deze release-opmerkingen delen met de IT-afdeling? Dit is een beveiligingsverbetering voor jullie File API-integraties. Het is niet verplicht, dus jullie organisatie moet beslissen of jullie dit willen implementeren.

Ik heb zojuist het artikel bijgewerkt en een "Inleiding"-sectie toegevoegd om het duidelijker te maken. Laat het me weten als er nog verduidelijking nodig is!

R Gorissen
CONTRIBUTOR ***
door R Gorissen

@Cristo Amezcua Inmiddels de releasenote gedeeld met onze ict afdeling, maar ik krijg een heleboel vragen terug.

Jullie geven aan dat het  een beveiligingsverbetering voor de File API-integraties. Dat het niet verplicht is en een eigen keuze van de organisatie of je het implementeert.

Ondanks de toegevoegde inleiding is het voor onze ict afdeling niet duidelijk of het voor onze organisatie geldt en wat de nut, noodzaak en gevolg is van het aanzetten.

Hoe zie je of het voor jouw organisatie geldt?

Wat zijn de specifieke acties die ze moeten ondernemen? Is alleen het omzetten van het schuifje 'Require Demonstrating Proof-of Possesion' voldoende per API of moet er dan nog aanvullend iets gebeuren? Bijvoorbeeld richting de andere partij waarmee de API loopt (denk aan SIVI).

Hoop dat je dat nog kunt verduidelijken.

Medewerkers