Mijn Communities
Help

Afboeken van een inkoopfactuur

05-10-2023 11:11 (Bijgewerkt op 24-07-2025)
  • 5 Antwoorden
  • 1 kudos
  • 1686 Weergaven

Voor het afboeken van een inkoopfacturen van het type Factuur of Debetcorrectie is een directe actie beschikbaar in de inkoopfactuur. In deze procedure zijn de stappen beschreven voor het uitvoeren van deze actie. Voor het afboeken van een factuur van het type Creditcorrectie kunnen de stappen uit deze procedure worden gevolgd. 

Het instellen van de afboekingslimiet

• Open het venster Voorkeuren crediteuren
  • Leg de Afboekingslimiet vast
  • Selecteer een Redencode; de redencode bevat de informatie voor de tegenrekening van de afboeking.
  • Kies Opslaan
sanderdercksen_0-1696496495213.png

Het afboeken van een factuur

• Open het venster Inkoopfacturen
  • Open de inkoopfactuur die afgeboekt moet worden
  • Kies voor Acties/Afboeken
  • Een Crediteurbetaling van het type Debetcorrectie wordt gegenereerd voor het openstaande saldo, waarbij ook de optie 'Afboeken' is gemarkeerd om aan te geven dat dit geen standaard debetcorrectie betreft.
  • De Debetcorrectie wordt automatisch gekoppeld aan de Inkoopfactuur. 
  • De kostenrekening en omschrijving zijn overgenomen uit de ingestelde redencode. 
  • De Debetcorrectie wordt automatisch vrijgegeven en kan niet meer worden bewerkt. 
  • Op het tabblad Betalingshistorie kun je de aflettering raadplegen. 
Screenshot 2025-07-22 124849.png

Het afboeken van een debetcorrectie

• Open het venster Inkoopfacturen
  • Open de debetcorrectie die afgeboekt moet worden
  • Kies voor Acties/Afboeken
  • Bij het afboeken van een inkoopfactuur van het type Debetcorrectie wordt een Inkoopfactuur van het type Creditcorrectie gegenereerd voor het openstaande saldo.
  • De omschrijving van de factuur zal worden overgenomen vanuit de omschrijving van de redencode. Ook de kostenrekening en subrekening zullen uit de redencode worden overgenomen. 
    Screenshot 2025-07-22 123949.png
  • Deze Creditcorrectie wordt automatisch vrijgegeven. 
  • Het scherm Crediteurbetalingen wordt geopend waarin de Debetcorrectie wordt getoond. 
  • De Debetcorrectie en Creditcorrectie worden op elkaar afgeletterd en deze aflettering wordt automatisch vrijgegeven. 
  • Op het tabblad Betalingshistorie van de Crediteurbetaling kun je de aflettering raadplegen. Screenshot 2025-07-22 124514.png
Opmerkingen
Stijn Ruijgrok
CONTRIBUTOR *
door Stijn Ruijgrok

Hi Sander , @sanderdercksen 

Is het mogelijk dat deze werkwijze is gewijzigd? Bij het selecteren van "Acties - Afboeken" in een inkoopfactuur krijg ik nu een pop-up die vraagt om een bevestiging van het afboeken. Bij bevestigen wordt de inkoopfactuur direct afgeboekt, vermoedelijk op basis van de instellingen in 'Voorkeuren crediteuren'. Wij maken regelmatig gebruik van het afboeken van inkoopfacturen en hebben hier diverse redencodes voor ingericht. De redencode kon aangepast worden in het scherm 'Crediteurbetalingen'. Nu lijkt dit niet meer mogelijk via een inkoopfactuur omdat je niet naar dat scherm wordt doorgestuurd bij het afboeken. Ook bij het handmatig aanmaken van een crediteurbetaling met type debetcorrectie is aanpassen niet meer zoals ik gewend ben.

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet, Stijn Ruijgrok

door sanderdercksen

@Stijn Ruijgrok  klopt, het gedrag is inderdaad gewijzigd doordat de debetcorrectie nu gelijk wordt vrijgegeven. De mogelijkheid om de redencode inderdaad nog te wijzigen voor het vrijgeven, had ik niet goed overzien. Ik ben in overleg met onze ontwikkelaars om hiervoor een alternatieve mogelijkheid beschikbaar te maken. Ik kan alleen nog niet zeggen op welke termijn we dit gereed kunnen hebben.   

Stijn Ruijgrok
CONTRIBUTOR *
door Stijn Ruijgrok

Hi @sanderdercksen , 

Bedankt voor je snelle reactie. Wij zien de optie graag terugkomen 😉

Ik hoor het graag als er meer bekend is hierover! 

Groeten Stijn

Stijn Ruijgrok
CONTRIBUTOR *
door Stijn Ruijgrok

Toevoeging: Overigens is het bij ons ook redelijk gebruikelijk om de datum (en periode) van de afboeking aan te passen.

door Mark Noordermeer - Databas BV

@sanderdercksen 

Ik liep hier nu ook tegen aan bij een klant.

Regelmatig wordt de redencode nog aangepast voordat de afboeking wordt vrijgegeven. 

Voor nu passen we de voorkeursinstelling even aan zodat ze verder kunnen, maar het zou erg fijn zijn als dit straks tijdens het afboeken weer kan worden gedaan.

Daarnaast wordt de datum (en periode) ook vaak nog aangepast.

Actieve onderwerpen