Minun alueeni
Apu
Anonymous
Entinen jäsen

Polkupyöräetu rahapalkka alentamalla Visma Nova

tekijä Anonymous

Miten Novassa ilmoitetaan, tai pystyykö ylipäätään, polkupyöräetu silloin kun rahapalkkaa pienennetään edun verran? Tarvitaan tulolajeja 201 = rahapalkka, 363 = polkupyöräedun verovapaa osuus, 322 = tätä työnantajan työeläkevakuutusmaksun vuoksi, 323 = työttömyysvakuutusmaksun vuoksi ja 324 = työtapaturma- ja ammattitautivakuutusmaksun vuoksi.

 

T. Juha

11 VASTAUSTA11
Eveliina
CONTRIBUTOR ***

tekijä Eveliina

Hei,

 

Tähän liittyen jatkaisin, että onko näin, että työntekijän tyel ja tyva-maksut pitää itse manuaalisesti muokata, jotta pidätetty määrä menisi oikein?  Olen tässä tavaillut tulorekisterin ohjetta ja yritän selkeyttää käytännön palkanlaskentaan.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Miten tässä tapauksessa saa menemään työntekijän työeläkemaksun ja työttömyysvakuutusmaksun, joiden kuuluu mennä koko summasta? Esim. rahapalkka oli 2500 e, polkupyöräetu 100 €e joka vähentään rahapalkkaa. Ennakonpidätys pitää mennä 2400 eurosta, mutta eläkemaksu ja työttömyysvakuutusmaksu 2500 eurosta.

Anonymous
Entinen jäsen

tekijä Anonymous

Hei!

Voisitteko kertoa minulle, miten olette "koodanneet" nuo palkkalajit eli mikä niissä on palkkalajin tyyppi ja tyypin tarkennus? Miten te saatte ne palkkalaskelmalle oikein?

Minulle voi laittaa myös sähköpostia osoitteeseen kati.noppa@ekomia.fi, niin voidaan sitä kautta käydä tätä prosessia läpi.

tekijä Hannele Grönfors

Hei Juha,

 

Tänä vuonna kyseinen tilanne käsitellään Tulorekisterin ohjeistuksen mukaan näillä sijaismaksaja-tulolajeilla.

Tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin: luontoisedut ja kustannusten korvaukset - Tulorekisteri (ver... -> kappale 1.1.2.

 

Nyt kyseisessä tilanteessa palkkatietoilmoitus palkansaajalle tehdään Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

Tämän tilanteen ilmoittamisen osalta Tulorekisterin ohjeistus tulee muuttumaan vuonna 2022.

 

Hei,

 

Novan Palkanlaskennassa tämä voidaan kirjata seuraavasti. Esimerkki on tehty Tulorekisterin ohjeistuksen esimerkin 12 mukaan.

 

palkkatapahtuma.JPG

 

  • Palkkalajit, joilla on tulolajinkoodina 322, 323 ja 324 määritellään palkkalajeissa laskennallisiksi palkkalajeiksi (0.Laskennallinen, 0.Normaali).
  • Jos tätä kirjaustapaa käytetään  työsuhdematkalipussa, niin veroton osuus kirjataan palkkalajille, jolle kirjataan työsuhdematkalipun koko arvo (0.Laskennallinen, 92.Työsuhdematkalippu).
  • Jos käytössä on polkupyöräetu, veroton osuus kirjataan palkkalajille, jolle kirjataan polkupyöräedun koko osuus (0.Laskennallinen, 94.Polkupyöräetu). -> Tuki lisätty Nova 10.3 versiossa.
  • Valinnan Muokkaa | Palkan loppusummat kautta muutetaan eläke- ja työttömyysvakuutuksen osuus laskettuna rahapalkasta + luontoisedusta (esim. 3400 + 100 = 3500).

Näillä tiedoilla on mahdollista lähettää ko. ilmoitus Novasta suoraan Tulorekisteriin. Ilmoituksen lähetyksen jälkeen suosittelemme tarkastamaan, että tiedot näkyvät oikeellisesti Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.

 

Thomas Nyström
CONTRIBUTOR *

tekijä Thomas Nyström (Päivitetty ‎13-09-2021 09:09 tekijä Thomas Nyström )

Hei, meillä on ensimmäinen palkanjakso laskussa, jossa polkupyöräetu on mukana. Kun tarkistin palkkatietoilmoitusta, niin koodi 363 on mukana tuplasti. Eli se on jokaisella henkilöllä kahteen kertaan palkkatietoilmoituksella (esikatselu näkymä). Meneekö tieto silloin tuplana Tulorekisteriin myös? Itse palkkalaji on vain kerran mukana itse palkanlaskennassa.

Hei Thomas,

 

Palkkatietoilmoituksella tulisi olla tulolaji 363 Polkupyöräedun verovpapaa etu vain kerran. Suosittelen olemaan yhteydessä sovellustukeen, sovellustuki@visma.com, ja käymään tilanne heidän kanssaan läpi.

Thomas Nyström
CONTRIBUTOR *

Hei,

Jos verottoman polkupyöredun palkkalajilla on 0. Laskennallinen ja 94. Polkupyöräetu, niin ohjelma kirjaa ainoastaan debet kirjauksen? Debet ja kredit eivät täsmää. Eikö tällä pitäisi olla automaattinen vastatili? Vai tuleeko se määritellä jossain?

 

Toinen kysymys: Laskennallisia rivejä ei voi jättää pois palkkailmoituksesta?

Hei Thomas,

 

Laskennalliselle polkupyöräedun palkkalajille ei ole pakollista määritellä tiliä. Tätä palkkalajia käytetään apuna polkupyöräedun verottoman osuuden laskennassa. Suosittelen käymään tiliöinnit läpi tarvittaessa kirjanpitäjän/tilintarkastajan kanssa.

 

Palkkaerittelyn, verkkopalkan ja palkkatietoilmoituksen yhteydessä voidaan määritellä mitkä palkkalajit otetaan tulostukseen mukaan. Kysymyksen voitte käydä tarvittaessa tarkemmin läpi sovellustuen kanssa, sovellustuki(at)visma.com.

Terhi
CONTRIBUTOR **

Hei

 

Kaipaisin vielä ohjeistusta/vinkkejä, miten polkupyöräetu kannattaisi käsitellä tuntipalkkaisen työntekijän kohdalla, kun etu annetaan rahapalkkaa alentamalla. KTA-laskelmien kanssa tulee nähdäkseni ongelmia jos vähennän edun maksettavasta tuntipalkasta... vai oletteko ratkaissut tämän jotenkin muuttamalla KTA-laskelman kaavaa?

 

Hei Terhi,

 

KTA-kaavaa on mahdollista muokata. Suosittelen käymään tilanteenne tarvittaessa läpi yhdessä konsultointimme kanssa, ohessa linkki tilauslomakkeeseen.

Sinulla ei ole yhtään suosikkia valittuna.